Total rookie på detta=)

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Diwa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:32
Ort: Falun
Kontakt:

Total rookie på detta=)

Inlägg av Diwa » 11 feb 2007, 12:37

Har haft akvarier sen jag var i tidiga tonåren men med ett megauppehåll sen de två första barnen klev ur blöjorna :lol:

I julklapp i år fick så barnen ett akvarie...och mamma åkte på all skötsel *surprise*

Och åkte dit rejält...*ler*

Ett akvarie blev två och inser att akvaristik idag inte är vad den var för 15 år sen (För mig iaf)

Ett kar blev två och älskar pysslet med karen...

Och nu kom intresset för växterna(tidigare låg fokus i princip enbart på fisken)

Jag är dock helt novis på växter och vad de behöver och vad som menas med de begrepp man läser härinne(har läst ett tag nu)

Vad är skillnaden mellan lowtech/high tech?

Jag har följande växter än så länge:
Cryptocoryne lutea
lilaeopsis novaezalandiae
Dessa rekommenderades när vi köpte akvariet.
lilaeopsisen växer relativt bra men är lite brun på vissa blad i stora akvariet(110L) men sprider sig bra även om det går långsamt
lutean växer hyfsat men ser jättetrist ut...

köpte följande efter att ha läst lite om vilka som växer fort:
limnophila sessiflora
ceratopteris thalictroides
sessifloran växer som ogräs i 54L akvariet och hyfsat i stora
samma gäller för ceratopterisen

Har jagat nån form av flytväxt(ej andmat) men det finns inte...ej säsong säger alla butiker?

har gett dem växtnäring som nu tagit slut så jag har pmdd som jag tänkte börja med...
men läser överallt om hur de ger fulldos flera gånger per vecka?
på doseringen står det att man ska ge när man gör vattenbyten?

hur ska jag göra för att växterna ska växa bra?
Påverkar växtnäringen akvarievattnet negativt för räkor/fisken?

:lol: mycket frågor blev det..och säkerligen felplacerat också?

Användarvisningsbild
polysperma
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 958
Blev medlem: 10 feb 2007, 18:39
Ort: Sollefteå

Inlägg av polysperma » 11 feb 2007, 13:27

hahaha kan inte annat än hålla med diwa, många fundringar är det:)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Its the only part of the fish we don´t eat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: Total rookie på detta=)

Inlägg av peterhaack » 11 feb 2007, 15:26

Diwa skrev: Vad är skillnaden mellan lowtech/high tech?
High då har man Co2 i form av mäsk versionen eller köpt gas på flaska, mycket ljus och mycket Gödning i form av pmdd, tmg eller liknande

Low då har man gjort iordning en nräringsrik jordbotten man har inget co2 och gödning består mest i övermatning och mycket fisk och myscket växter.
Diwa skrev: Har jagat nån form av flytväxt(ej andmat) men det finns inte...ej säsong säger alla butiker?
Flera här inne har just flytväxter dock så har vissa varit så givmilda och goda medväxtborgare att de får lugna ner sig och då får man ställa sig i kö, men hav tålamod det kommer, ju fler som kommer in dessto större e chansen =O)
Diwa skrev: har gett dem växtnäring som nu tagit slut så jag har pmdd som jag tänkte börja med...
men läser överallt om hur de ger fulldos flera gånger per vecka?
på doseringen står det att man ska ge när man gör vattenbyten?
Det att vissa av oss ger mer än en gång e att när växtmassan ökar, ökar man dosen det är allt och man vill ju inte ha brister på sina växter därför håller man uppe näringen och gödningen med flera fulldoser.
Diwa skrev: hur ska jag göra för att växterna ska växa bra?
Påverkar växtnäringen akvarievattnet negativt för räkor/fisken?
Tillsätta näring och gödning på det sätt du finner billgast och smidigast för just dig, kanske se över ljuset, kanske tillsätta CO2 antingen i form av mäsk eller lägga lite mer pengar på det hela och skaffa CO2flaska.

Växtnäring påverkar inte något negativt på det levande livet kanske mer tvärtom växterna mår bra, de ger i sin tur syre i vattnet och fiskarna sprudlar av liv..

Några menar på att kopparna som finns i Micro näringen kan skada räkor men jag har räkor i mina kar och jag ger fulldoser 6 av 7 dagar och tillsätter CO2 i ett av karen och bara 3 fulldoser i ett annat där jag inte har CO2 men i det finns sniglar(äppel) räkor(redcherrys)(tiger) och malar L204 och slöj ancistrusar och golden ancistrusar...
Diwa skrev: :lol: mycket frågor blev det..och säkerligen felplacerat också?
Bra frågor och jag hoppas du får fler svar och inte bara från mig.

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Total rookie på detta=)

Inlägg av Sintei » 11 feb 2007, 16:52

Diwa skrev:Har jagat nån form av flytväxt(ej andmat) men det finns inte...ej säsong säger alla butiker?
Det är aldrig säsong på saker som ej går åt.. :?
Dock kan du fråga om de kan ta in enbart för dig när de ändå beställer sina egna traditionella växter som cabomba etc.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster