slangmuttrar fluval

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

slangmuttrar fluval

Inlägg av Raven » 30 jan 2007, 16:27

hallå.
tycker slangkopplingarna på fluval 403 känns j*****gt klena så är dom nåt å lita på ?

känns som slangarna skulle sitta bättre om man skippade muttrarna och drog fast dom med 2-3 buntband istället.

Mvh Raven
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 31 jan 2007, 09:19

Jag har spräckt några, så nej dom är inte så jättestarka.

Öppnade min Eheim 2222:a häromdagen för första gången sedan jag startat det och det var ett rent nöje jämfört med att öppna Fluval 404:an. Det tog en sekund att fälla flödesspakarna, 1 sek att lossa slangarna och ett par sek att öppna locket och lyfta ur korgarna.

Aquastoppen på 404:an satt alltid fast som sören så att man med stort våld fick börja vicka den fram och tillbaks samtidigt som man böjde ner Aquastopp-armen till bristningsgränsen.

När man väl brottats klart med Aquastoppen och varit nära att bryta sönder den (vilket hände ett par gånger) så var det dags att lyfta bort locket. Jag hittade aldrig någon riktigt effektiv metod för det, men det involverade ofta ett par fötter för att hålla fast behållaren likt en orangutang och oförsiktigt bändande med en stor skruvmejsel. När väl locket gav med sig efter 10 minuter så hade underlocket ofelbart alltid åkt upp lite så man fick bulta tillbaks det.

20 minuter senare med svettpärlor i pannan kunde man sedan konstatera att impellern alltid satt lite vingligt på keramikstaven (även om den var ny).


Oj vad jag älskar min Eheim.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 31 jan 2007, 09:23

Man kanske skulle ta en massa KNO3 och socker och hälla ner i den och filma medans man spränger den och lägga ut filmen på youtube =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 31 jan 2007, 10:48

Sorry deffen socker och kno3 blir rök. vill du ha häftigare effekt tillsätter du lite petroleum prudukt i form av D, du kan få probs med att tända detta men en knallsats från en raket gör slag i saken.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 31 jan 2007, 10:50

Ja eller så gör man helt enkelt bara en socker-raket av fluvalen. Då kommer man iaf få ett litet gott minne av den. Det vore härligt att se den fungera bättre som engångsraket än akvariepump =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 31 jan 2007, 12:03

Haha ja verkligen, men är Fluvalerna så dåliga?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 31 jan 2007, 12:24

peterhaack skrev:Sorry deffen socker och kno3 blir rök. vill du ha häftigare effekt tillsätter du lite petroleum prudukt i form av D, du kan få probs med att tända detta men en knallsats från en raket gör slag i saken.
kmno4 (kaliumpermaganat) + aluminiumpulver (och gärna svavel oxå om man vill).
kan tändas med eld.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 31 jan 2007, 12:25

peterhaack skrev:Haha ja verkligen, men är Fluvalerna så dåliga?
använder min lila fluval som co2-difusor.
och jag svär på jobb varje gång jag ska strula med deras fluval.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 31 jan 2007, 16:56

de va jäklars va problem du har Defdac.

har ju en 403 och tycker den funkar bra.
ta isär den räcker med att lossa 6 spännen och lyfta motorenheten så glider den isär så fint så.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 31 jan 2007, 18:38

Antar att det är muttrarna på slangkopplingen som diskuteras. Lustigt nog verkar en del ha missuppfattningen att de ska dras åt hårt. De ska bara sitta över siliconslangen så att den inte utvidgas och vickar av. Jag har köpt & fått en del begagnade 403'or, där man använt polygrip för att spänna / lossa muttrarna... Vansinne.
Har aldrig haft några problem med att de inte håller dock.
B!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 31 jan 2007, 22:33

Mr B skrev: Lustigt nog verkar en del ha missuppfattningen att de ska dras åt hårt. De ska bara sitta över siliconslangen så att den inte utvidgas och vickar av.
drog dom jag har med handkraft och ryckte i slangen och kände så de satt fast.
råkade ut för att ena muttern tryckte av slangen uppe vid akvariet vilket inte är så lyckat.
Har aldrig haft några problem med att de inte håller dock.
prata med en gammel akvarist härhemma som hade problem med att slangarna släppte efter ett tag, en av orsakerna till att han slutade använda fluval.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mats
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jan 2007, 00:08
Ort: Floby

Inlägg av Mats » 31 jan 2007, 22:35

Hej
Och lite silikonfett på o-ringen så gliiiider den lätt så slipper du spela apa.
mvh Mats

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 31 jan 2007, 22:39

Raven skrev:prata med en gammel akvarist härhemma som hade problem med att slangarna släppte efter ett tag, en av orsakerna till att han slutade använda fluval.
Jag har funderat här ett tag, jag har haft en och samma slangkoppling monterad i drygt 10 år, utan att den visar några tendenser till att ge med sig.
Jag säger inte att din gamla akvarist har fel, jag funderar dock på om han kan ha haft otur, och fått tag i slang med en mindre ytter diameter?
B!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 01 feb 2007, 00:00

nä funderar mer på om han råkade ut för samma sak som jag, att mutter trycker med sej slangen ut när man drar åt.
för min del syntes det ite att slange delvis hade åkt ut utan var först när jag drog i den som jag upptäckte det hela, vid andra försöket satte sej slangen ordentligt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster