Packningsguide till akvarieväxter!

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Cillan
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2008, 23:01
Ort: Söder om Söderåsen

Inlägg av Cillan » 03 feb 2009, 12:45

Jag menar inte att jag vill ha med skrymmande avgift i 18. På postens hemsida står det 100gr för 12:- (2 frimärke) och 250 gr för 24:- (4 frimärken). Jag skulle vilja ha något mitt emellan och då borde det vara 18. Det måste väl ändå gå att skicka med 3 frimärken men jag vet inte vad det får väga.

Användarvisningsbild
Diwa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:32
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Diwa » 03 feb 2009, 13:03

Cillan skrev:Jag menar inte att jag vill ha med skrymmande avgift i 18. På postens hemsida står det 100gr för 12:- (2 frimärke) och 250 gr för 24:- (4 frimärken). Jag skulle vilja ha något mitt emellan och då borde det vara 18. Det måste väl ändå gå att skicka med 3 frimärken men jag vet inte vad det får väga.
nope

du kan itne skicka nåt med 3 frimärken

eller jo kan kan du väl men då är maxvikten 100gr och ej skrymmande
och då har du just betalt 6 kr mer vad de tar?

nästa portogräns är 250gr och det kostar 24 plus ev skrymmande avgift

=)
~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~

Cillan
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2008, 23:01
Ort: Söder om Söderåsen

Inlägg av Cillan » 03 feb 2009, 20:17

Vad finns det mer som skyddar mot kyla då än sådan där bubbelplast? Har skumgummi någon värmande effekt mellan tidningspapper?
* 170 liter - Ruby tetra, Ancistrus, Endlers guppy, Dvärgtandkarp, Nyckelhålsciklider och posthornssnäckor

Användarvisningsbild
Johan Ågren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 mar 2009, 09:14
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Johan Ågren » 30 sep 2009, 16:03

Om man skickar i en petflaska i postens förbetalkuvär, kommer det i lådan dagen efter då, fast det är skrymmande? Hur gör de om de inte får ner det i lådan? Tänker på räkor, och vill ju inte att de ska komma på villovägar.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 30 sep 2009, 16:35

Går det inte ner i lådan blir det ju närmsta postutlämningsställe. Med lite tur blir det bara 1 dag extra leveranstid. Men jag brukar få vänta minst 2 ibland 3 dagar när jag fått sånna försändelser.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 mar 2009, 09:14
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Johan Ågren » 30 sep 2009, 17:06

Men om jag trycker ihop flaskan till ca 3 cm så borde det funka. Var avgörs det om något går ner i lådan, i sorteringen eller när brevbäraren provar i lådan?

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Inlägg av wilsar » 30 sep 2009, 17:47

flyttad til egen rubrik.
Senast redigerad av 1 wilsar, redigerad totalt 30 gånger.
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 30 sep 2009, 17:53

Johan Ågren skrev:Men om jag trycker ihop flaskan till ca 3 cm så borde det funka. Var avgörs det om något går ner i lådan, i sorteringen eller när brevbäraren provar i lådan?
Det är nog både och.
Bor man som jag i lägenhet så händer det nog att dom har försändelser med ut som visar sig inte gå ner. Då blir det ju minst 1 dag extra troligtvis två eftersom man inte får reda på att man har ett brev att hämta förens tidigast dagen efter.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 30 sep 2009, 18:22

jag har egen låda, så brev får jag om tjockleken är max 10cm. men är det skickat som paket så måste jag hämta.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

patrik
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jun 2009, 17:17
Ort: Simrishamn

Inlägg av patrik » 30 sep 2009, 21:52

Johan Ågren skrev:Men om jag trycker ihop flaskan till ca 3 cm så borde det funka. Var avgörs det om något går ner i lådan, i sorteringen eller när brevbäraren provar i lådan?

det avgörs både och, Ibland chansar man på att det ska gå in i lådan och tar med det ut, och ibland inte.

(Är postman)

Användarvisningsbild
Coleoptera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 650
Blev medlem: 29 maj 2007, 21:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Coleoptera » 01 okt 2009, 02:43

Hos mig är det olika och ibland lämnar de även större kartonger utanför dörren om man inte är hemma.

Användarvisningsbild
Mordeth
Donator
Donator
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 apr 2008, 15:08
Ort: Norrköping

Inlägg av Mordeth » 01 okt 2009, 15:53

Visar det sig att paketet inte går ner i brevnedkastet här så skriver postpersonen ut lappen om att man kan hämta paketet på utlämningsstället. Så här i Linköping tar det inte någon längre tid bara för att paketet inte går ned i brevnedkastet.
"There is no light in the end of the tunnel, only darkness. Accept it!"

Användarvisningsbild
Johan Ågren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 mar 2009, 09:14
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Johan Ågren » 01 okt 2009, 16:33

Blev ett par minus i natt på de här breddgraderna och kylan tog död på räkorna (alla utom en). Tydligen så förvaras breven i något kalllager. Låg i PET-flaska och vadderat kuvär. Vet att man inte ska skicka när det börjar att bli kallt, men soljäveln sken ju igår och det var varmt när jag la på brevet alldeles innan posten hämtades. Feltänkt och skit!

Kanske läge att sluta skicka växter nu också då?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 dec 2010, 02:50

Nån som vill skriva en guide om hur man skickar växter med heatpack?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 17 dec 2010, 10:02

...och var köper man heatpack?

Användarvisningsbild
Hermelin
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 208
Blev medlem: 24 mar 2010, 01:47
Ort: Sköllersta

Inlägg av Hermelin » 17 dec 2010, 10:54

hawkse skrev:...och var köper man heatpack?
Här finns det: http://www.coolstuff.se/Varmepasar

:)

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 17 dec 2010, 10:58

Växter skickar jag med heatpack.. Jag kör en låda anpassad i storlek till växterna.. med frigolit sidor.. längst ner lägger jag heatpacken. ovanför heatpacken lägger jag en bit frogolit till så att "botten" blir uppflyttad liksom.. sen växterna i en påse med fukt inte massa vatten bara fukt:). sen frigolit längst upp i lådan sen stäng och färdigt:)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 17 dec 2010, 13:13

Du kan köra med postens påsar med. Bara se till så att det är något mellan heatpacken och växterna.
Frigolit är väl det bästa men det funkar med tidningspapper med.

Så vik en kartong som passar i påsen. Lägg i växter (som givetvis ligger i försluten plastpåse), heatpack och isolering. Vira nått lager tidningspapper runt allt. Ner i postens påse. Klart!

Sen tycker jag heatpack är lite överreklamerat om posten inte kommer fram till dagen efter. (vilket händer ofta nu på vintern med detta väder)
Efter 2 dagar så funkar inte heatpacken längre, har fått frostskadade växter trots heatpack.

Att skicka växter med REK vintertid tycker jag funkar bäst. Visst kostar 53:- extra, men paketet hamnar inne på posten o kommer enligt min erfarenhet fram till dagen efter.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 17 dec 2010, 13:27

jag ska snart rescpapa mitt kar å ska byta ut nästan alla växter så läser för fullt om hur man ska packa dom. men oftas kommer breven dagen efter ju. fick äppelsnäckor skickat som jag fick hämta ut för de inte fick plats i lådan å de var bara isolerade inte med någon heatpack och dom lever riktigt bra ännu

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Packningsguide till akvarieväxter!

Inlägg av Raven » 15 jun 2012, 18:30

Tänkte slå ett slag för en tjänst posten har sen ett tag tillbaka, "brev skicka lätt" som upp till 500gr kostar 39kr, 501-1000gr kostar 59kr, 1001-2000gr kostar 89kr och storleken får va max Längd+Bredd+Höjd=90cm.
Både mottagaren och avsändaren för bekräftelse på att brevet lämnats in och hämtats ut och har både sms och e-postavisering.

Går in på postens hemsida och fyller i paketets storlek och vikt, avsändar & mottagaruppgifter och sen betalar man via visa-kort eller internetbank.
Fraktsedel skrivs ut och tejpas fast på paketet och sen är det bara att lämna in hos ett postombud.

http://www.posten.se/sv/Privat/Skicka%2 ... -latt.aspx
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Packningsguide till akvarieväxter!

Inlägg av Christer5 » 15 jun 2012, 18:42

Tycker det är stora problem med att växter är skadade när man köper via nätet.

Kommer dom i postens påsar eller annat paket så får växternas blad inte vikas har erhållit många förstörda växter tyvärr.

Packas nog bäst i en använd mjölkkartong !

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Packningsguide till akvarieväxter!

Inlägg av Gurkan » 09 feb 2013, 12:31

Jag har börjat skicka växter tillsammans med fuktig spaghnum-mossa istället för att ha vatten. Spaghnum är ju bla känt för sina fuktbevarnde egenskaper. Då slipper man skvalpande vatten.
/Gurkan
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Packningsguide till akvarieväxter!

Inlägg av hawkse » 09 feb 2013, 13:11

Vatten? Nej det rekommenderar jag inte. Det ökar vikten och leder till att växterna i värsta fall ruttnar. Jag stoppar växterna i plastpåse, ser till att de är något fuktiga (det brukar de vara eftersom de legat i vatten), suger försiktigt ur all luft, försluter och packar sedan in påsen/påsarna i styv kartong. Mjölkpaket är perfekt för mindre paket, för större laddningar gäller riktiga kartonger och fixering med bubbelplast.

Genom att suga ur luften försiktigt fixeras växterna i plastpåsen och ramlar inte omkring under transporten. Det kan hända att några blad får sig en knäck emellanåt men långt färre än om de ligger fritt i en påse med luft & vatten.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Packningsguide till akvarieväxter!

Inlägg av Gurkan » 09 feb 2013, 15:04

Riktigt men vissa köpare förväntar sig att det ska finnas lite vatten i påsen men spaghnumgrejen var bara ett tips liksom ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Packningsguide till akvarieväxter!

Inlägg av Admin JTFix » 09 feb 2013, 21:05

Bra tips, men jag tror inte att köparna förväntar sig vatten. Jag har aldrig fått nån sån kommentar iaf.
Hawkse beskriver perfekt hur mycket vatten man bör ha i påsen samt jag stödjer hans pack i övrigt med.
Vatten vintertid är så negativt då vattnet fryser och kyler växten mer än nödvändigt.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster