Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
hambli
Stickling
Stickling
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2006, 14:08

Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av hambli » 18 apr 2018, 13:11

Hej,

Är tillbaka i akvariehobbyn igen då jag nyligen inhandlat ett akvarium efter många års uppehåll. När jag avvecklade mitt växtakvarium för ca 8 år sedan var både plantswap och zoopet levande forum där det dagligen startades nya trådar och många var med och delade med sig av sina tankar, bilder och filmer. När jag nu återvänt till de forum och bloggar jag tidigare följde konstaterar jag att det flesta bloggar är borta och på forumen verkar aktiviteten sjunkit dristigt. Läste även den tråkiga nyheten att plantswap var nära att läggas ner och jag kan förstå initiativtagarna när intresset och nya trådar verkar vara så lågt.

Har folk tappat intresset kring akvariefiskar och växtakvarium eller orkar folk inte längre vara aktiva på nätet på samma sätt som för några år sedan. Vad är er teori?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Bson » 18 apr 2018, 22:14

Det är nog så att fler hamnar i olika grupper på Facebook istället för mera traditionella forum, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Admin JTFix » 19 apr 2018, 00:04

Tycker faktiskt inte att jag ser så mkt aktivitet på FB helller.
Min teori är att man har så mkt annat att göra så att man helt enkelt inte har tid att vara aktiv och dela med sig av sin hobby längre.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

hambli
Stickling
Stickling
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2006, 14:08

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av hambli » 19 apr 2018, 09:43

Kan mycket väl vara som du säger Anette, men spontant så känns det som att akvarieavdelningarna i djuraffärerna minskar i storlek för varje år som gått. Folk kanske inte har tid att sköta och uppskattar akvarium längre? Jag kollade lite snabbt på fb igår och kunde inte hitta några vettiga grupper. Har du något tips bson?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Bson » 19 apr 2018, 15:03

Finns ju "Aquascapers Sverige", "Akvarister 2.0 Annonser" eller liknande. Men det händer inte så mycket där heller som Anette säger. Jag tycker det är mer intressant att kolla på utländska forum, engelska främst. Sverige är ett rätt litet land med för få akvarister...

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Fanbyalperna » 20 apr 2018, 09:57

Det kan mycket väl vara så att hobbyn minskar. En orsak kan vara att exponeringen av hobbyn nu för tiden inte är vad den har varit. Som nämnts tidigare så minskar akvariedelen i zooaffärerna och det är inte ofta det arrangeras utställningar, vilket jag har en känsla av att det gjordes mer tidigare.
Medlemstalen i akvarieföreningarna går också ned. Konkurrensen om intresse och nöje är numera mycket större än vad den varit. Jag tror också att just det stora utbudet också har gjort folk lite latare, det är bara att luta sig tillbaka och konsumera utan ansträngning. Att det är lite mer aktivitet på facebok är nog ett bevis på detta. Man går bara in i en grupp och kan skriva vad som helst utan behöva bry sig om några forumsregler. Obs att detta är mina funderingar och spekulationer. Ingen annans,
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Rho
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 jul 2012, 17:30

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Rho » 02 maj 2018, 13:15

Har inte akvariehobbyn dalat stadigt sen 80-talet? Som sagt, mer som tävlar om uppmärksamheten och ger en snabbare "fix" än akvaristik. Kan lägga till som gissningar: vanligare med långa semesterresor, bostadsmarknad med mer tillfälliga boenden och färre kvadratmeter för många, kanske känsligare samvete vad gäller att behandla djur som förbrukningsvaror?

Men "dö ut" vet jag inte, nördarna kommer finnas kvar och det kanske är hos dem akvarierna står bäst. Hur man sen skall kunna ha ekonomi i handeln vet jag inte, man får väl ta bilen till Tyskland.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Raven » 21 jun 2018, 22:27

Eu har negativ effekt också och risken är att det kommer införas ännu fler förbud mot både djur och växter i framtiden.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av hollowman » 23 jun 2018, 10:27

Jätte tråkigt är det! kom ihåg när jag började med växtakvarium runt 2009. wow då blomstrade plantswap måste ha varit värsta pike då med växtakvarium och intresse!
Tänk Om man kunde vrida tillbaka tiden =)
Men som akvarie nörd så finns intressant alltid där för det finns inge snyggare att titta på ett snyggt växtakvarium med fisk och räkor
/peter

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av Fanbyalperna » 24 jun 2018, 11:30

Det finns fortfarande intresse, men konkurrensen om fritiden är stor. Engagemanget i hobbyn blir inte lika högt. För det minskade deltagandet i forum är Facebook den stora boven.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

hambli
Stickling
Stickling
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2006, 14:08

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av hambli » 27 jun 2018, 15:24

Har varit runt i mina lokala zoo-butiker för att kolla av fisk och växtutbudet senaste veckan och det är beklämmande att se hur akvarieavdelningarna har förändrats på bara 7-8 år. Totalt oinspirerande, lite fisk, växter som är halvdöda och till skyhöga priser. Tydligen måste man ta sig till storstäderna för att få tag i fisk och växter.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av hollowman » 28 jun 2018, 12:11

om man är ute efter växter och allt inom co2 m.m så kan jag starkt rekommendera https://godhemszoo.se/?route=product/ca ... path=59dom har grym service och är det något man funderar över är det bara att slå dom en signal Tobbe är grymt bra på det där med växtakvarium m.m

hambli
Stickling
Stickling
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2006, 14:08

Re: Håller akvariehobbyn på att dö ut?

Inlägg av hambli » 28 jun 2018, 14:46

Har redan haft turen och hittat godhems zoo, ligger en bit ifrån Skövde tyvärr men växter går ju bra att beställa över nätet. Beställde belysning, substrat, växter mm nu när jag startade upp mitt akvarium igen. Håller verkligen med om att servicen är utöver det vanliga.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster