Hur blir jag av med snäckorna?

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av JeanM » 17 okt 2016, 10:54

Jag har rikligt med snäckor, ca 2 mm stora, och mitt problem är att de sprider tofsalgerna som jag just försöker utrota med punktinsatser. Lite drygt att leta rätt på dem och bespruta dem bland alla blad.
Har inte möjlighet att skaffa/hyra någon särskild fisk som kan ta itu med dem, av avståndsskäl.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av Matsnork » 18 okt 2016, 13:19

Jag brukar slänga i något ätbart de tycker om, t ex ett salladsblad, och bara plocka ur ett stort gäng när de sitter där. Har du väldigt mycket snäckor kan det bero på att du matar för mycket.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av hollowman » 19 okt 2016, 21:09

Har samma problem en massa snäckor någon som använt sig av dvärg kul fisk dom ska vara riktigt bra att ta snäckor men även räkor och yngel om jag fattat det rätt.
Fick tips om petflaska som man gör om till en fälla. Men jag har inte testat men känslan säger att mina malar kommer att fastna där.
Min hc är full med snäckor och jag tycker att det tar stryk av det så något måste jag göra hmmm
/ Peter

thaifighter

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av thaifighter » 22 okt 2016, 20:15

hollowman skrev:Har samma problem en massa snäckor någon som använt sig av dvärg kul fisk dom ska vara riktigt bra att ta snäckor men även räkor och yngel om jag fattat det rätt.
Fick tips om petflaska som man gör om till en fälla. Men jag har inte testat men känslan säger att mina malar kommer att fastna där.
Min hc är full med snäckor och jag tycker att det tar stryk av det så något måste jag göra hmmm
/ Peter
Jag har 2 Dvärgkulor och dom tar alla snäckor!
Jag har även Amano och Körsbärs räkor och en massa andra små "nano"-fiskar i karet utan problem!

Thaifighter

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av hollowman » 22 okt 2016, 20:34

Kanon att höra då blir det att inhandla 1-2 st sånna :)

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av hollowman » 24 okt 2016, 17:55

=) vart 3 st nu är det bara att vänta och se om dom gör någon nytta .

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av Admin JTFix » 24 okt 2016, 20:10

hollowman skrev:=) vart 3 st nu är det bara att vänta och se om dom gör någon nytta .
Problemet du kommer få sen är att de är så effektiva så du kommer få börja odla snäckor i annat kar.. :mrgreen:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av hollowman » 24 okt 2016, 20:27

Haha ja det blir nog så kanske men jag får lämna tillbaka dom om jag vill där jag köpte dom när dom gjort sitt i akvariet :) ...

thaifighter

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av thaifighter » 13 dec 2016, 11:21

Anette J.T skrev:
hollowman skrev:=) vart 3 st nu är det bara att vänta och se om dom gör någon nytta .
Problemet du kommer få sen är att de är så effektiva så du kommer få börja odla snäckor i annat kar.. :mrgreen:
Behövs inte om du har tillgång till vattenloppor eller mygglarver, levande eller djupfryst! ;-)

Thaifighter

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av hollowman » 13 dec 2016, 12:31

Dom går kvar än och jag tror dom har mat än ser då lite snäckor då och då. Blir att köpa lite mat åt dom sen för dom är för jävligt coola.

SeanS
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:20

Re: Hur blir jag av med snäckorna?

Inlägg av SeanS » 24 dec 2016, 00:34

Snäckätande snäckor är enda lösningen. Min pappa hade hundratals eller tusentals i sitt kar innan jag gav honom tre stycken snäckätande snäckor. Alla va döda inom 3 veckor. Det såg ut som en behravningsplats för snäckor på sanden vid glaskanten där alla tomma snäckor hade samlats.
Dom hjälper även till med att städa upp matrester i akvariet. Mycket bra städcrew. Dom förökar sig långsamt till medelsnabbt och verkar inte leva speciellt länge som fullvuxna jämfört med andra snäckor.

Anentome Helena heter dom.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster