Järnflispån med bentonitlera

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

dealumina
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jan 2016, 16:37

Järnflispån med bentonitlera

Inlägg av dealumina » 23 jul 2016, 14:25

Hej alla härliga akvariemänniskor!

Har en low-tech dirt/clay uppsättning i ett 60 liters. Ca 2-3 jord, med 2-3 cm bentonitlera följt av 2-3 cm fin sand (blästersand)

Tanken är att leran "låser in" jorden under. Den fina sanden håller i sin tur också leran på plats.

Lera används ju som tätning i dammar mm. Vilket jag bokstavligt fick svar på då jag åkte på en "gör om gör rätt" då jag missade att blöta jorden innan leran las på... Det kom inte ner något vatten i jorden, bara halva leran blev blöt... snacka om fuktspärr... Att något underifrån tar sig ut annat än genom växternas upptag tål att diskuteras?

Fick en satans järnbrist så blev till att tillsätta PMDD. Är väl problemet med jorden att näringen försvinner... När jag tänker på detta är väl jorden egentligen inte det bästa att ha i botten utan faktiskt leran? Det är väl främst grundämnen växterna vill få upp ur botten och i naturen är det ju sedimentära bottenlager i sjöar och vattendrag.

Känner att blomjord inte riktigt är 100% Hur som, en grej jag vill ha en rejäl buffert på i botten är järn... Vad tror ni om att blanda i järnfilspån i botten/leran? Går ju att få tag i. Alt myrmalm kanske?

/Mike D

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Järnflispån med bentonitlera

Inlägg av Bson » 24 jul 2016, 17:42

Finns väl järnchelat, vilket kanske är bättre?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Järnflispån med bentonitlera

Inlägg av Raven » 25 jul 2016, 01:16

Lera på blomjord, kommer rötterna igenom leran?

Rekommenderar det inte men läst om ett akvarie med anubias som växte som satan, hela botten täckt i ett tjockt lager men när den nye ägaren gjorde rent sanden hitta hann 25kg armeringsjärn :O
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

dealumina
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jan 2016, 16:37

Re: Järnflispån med bentonitlera

Inlägg av dealumina » 29 aug 2017, 09:47

Lite sent svar kanske, men ändå =)

Visst höll leran tätt, tills gas bildades. Gasfickorna växte tills de knäckte lerlagret, med en mindre naturkatastrof som följd =(

Växterna (Lotus och Vallisneria) växte bra först tills de började smälta =(

Det va bara att tömma akvariet och börja fundera på nya experiment!

Problemet med jord är att växterna pumpar ner syre. Ju mera pump ju mera gasbildning.

dealumina
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jan 2016, 16:37

Re: Järnflispån med bentonitlera

Inlägg av dealumina » 29 aug 2017, 10:08

Ang järn. Dagens järnprodukter är nog inte att föredra då det är en blandning. Man får va väldigt uppmärksam på "järn" idag har jag märkt. Järnflispån åker nog bort från min lista.

Hästskosöm som man använder inom byggnadsvård kan funka, Gysinge byggnadsvård har garanterat 100% järn i sin hästskosöm: https://www.gysinge.com/products/60/h%C ... kos%C3%B6m

Nu är jag inne på järnhumuspodsol: https://sv.wikipedia.org/wiki/Podsol
Tänker mig blanda med någon annan jord och lera etc...

Gick förbi en stor hög jord en dag, brun/rostfärgad och förmodligen något åt järnhållet... Dubbla sopsäckar och en ryggsäck! Fick hem ca 7-8 liter.

En tanke: Aquasoil har ju en brunröd färg, det är väl någon jord/ler blandning dom bränner till? Så fall funkar väl samma blandning obränd =) Nu är ju en del "recept" hemliga, vilket för mig talar för dess kanske egentliga enkelhet... Någon som funderar i dessa banor?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Järnflispån med bentonitlera

Inlägg av Bson » 29 aug 2017, 18:14

Problemet med jordbotten eller t.ex. torv/lerbotten är just att det lätt börjar ruttna med gasbildning som följd. Att tillföra järn är nog rätt okomplicerat men järnet skall ju också finnas i en form som växterna kan utnyttja.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster