Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Mr B » 29 apr 2016, 22:50

En väninna till mig har fått för sig att hon ska ha akvarium, "på prov".
Eftersom läget är sådant, är budgeten begränsad. Jag har ett gammalt kar, 75x36x38, av typen med plastram uppe och nere, och dekorlist av någon slags plåt på hörnen.
Min tanke var att hiva karet på henne, så kan hon känna sig för, och förhoppningsvis bli ordentligt biten, och köpa något nytt längre fram. Problemet är att jag (så klart) inte har någon bänk till karet. Det stod på ett marmor-bord i gästrummet som yngelakvarium i många år, och sen togs det ur bruk, så jag har aldrig haft någon regelrätt bänk. Och, hon behöver så klart en bänk.
Jag har åkt runt till stadens olika handlare, och de kan förvisso hjälpa mig med en riktig akvariebänk, till något möbelkar, som stämmer "hyfsat" i storlek, bästa alternativet så här långt är Hornbach, som kostar henne drygt 650:- för 80x35,8, vilket borde vara bra nog. Men det känns dyrt. Finns det bra tips på godtagbara improviserade möbler för ett sådant här kar? Gissningsvis ska hon låna baljan i ett halvår innan hon antingen kastar ut det hela, eller köper något mer seriöst, så det känns lite surt med 650:-, och då är det det absolut billigaste alternativet så här långt... Alla tips mottages tacksamt.
B!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Admin JTFix » 30 apr 2016, 02:06

Mitt bästa tips att köpa ett med bänk på Blocket. Priserna ligger så bra till så att tröttnar hon sen så är det bara att sälja det vidare utan någon förlust.
Att få ett kar stabilt och fungerande tar ca 4-6 månader, dumt som fan då att stå där med att kar och bänk man inte vill ha när allt funkar perfekt sen.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Re: Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Mr B » 30 apr 2016, 03:42

Jag tittade på blocket, men hittade inget "kul" i 80-120 liters området. Jag hittade ett 220L, som fick mig att fundera på om inte jag skulle ha ett kar i köket, bara för att, men än så länge har jag lyckats stå emot.

4-6 månader har det aldrig tagit mig att få någon av mina baljor stabila, men för att få tillväxten, och "looken" man är ute efter stämmer det rätt bra. Vilket lite var min utgångspunkt när jag konstaterade att hon förhoppningsvis börjar titta efter något mer "seriöst" eller (katastrofen är ett faktum) har tröttnat efter ett drygt halvår.
B!

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Re: Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Mr B » 04 maj 2016, 00:48

Vad är oddsen för att en IKEA "Kallax" (Tidigare "Expedit") tål att man ställer karet på den?
77x77, 39 djup, är den ju som gjord för min 100 liters balja, och faller väl inom ramarna för vad jag är villig att sponsra henne med.
B!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Raven » 04 maj 2016, 04:13

Jag hade inte chansat, maxbelastning 13kg respektive 20kg och de tjocka skivorna kanske bara har en kärna av papper, secondhand butik?`
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Matsnork » 04 maj 2016, 13:32

Måste det vara snyggt om det bara är på prov? Köp ett gäng Leca-block vetja.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Var köper man en (akvarie) bänk i dag?

Inlägg av Raven » 04 maj 2016, 21:23

Eller snickra själv, ett tygstycke kan dölja en ful ställning.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster