Nybörjarnerver.

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

boogard
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2015, 12:19

Nybörjarnerver.

Inlägg av boogard » 20 dec 2015, 10:44

God morgon! Min första trevande tråd som rookie på forumet!

Har gått från "vanligt" akvarium till att nu försöka på riktigt. 370 liter med komplett ADA-botten (powersand+amazonia med tillbehör), 2x150w MH och trycksatt co2. Har varit igång 2 veckor mad halva bottnen täckt av monte carlo som tar sej bra. Ser nu lite alger, vilket iofs är mer ett tecken på liv än ett problem, men nu till frågan:

Strategin är att nu plantera högre växter i mellandagarna och sätta in lite markpersonal i form av Amanoräkor, otocinclus och siamensis nu när det börjar finnas att äta för dom! Vad kan jag förvänta mej närmaste veckorna och vilka värden bör jag i första hand hålla koll på?

Finns det rentav en tråd där frågorna redan ställts?

Med hopp om en grön vinter :) Martin.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nybörjarnerver.

Inlägg av H » 20 dec 2015, 12:01

Hej Martin, gillar din tanke om grön vinter !

Du har gott om ljus, se till att inte ha ljuset på för många timmar i början nu. Algätarna skulle jag råda dit till att stoppa så snart du kan innan algerna får övertag. Lika så all form av planerad växtlighet, ju mer desto bättre. Det finns egentligen ingen anledning att starta med bara enstaka växter. All in!

Har du inga andra djur i akvariet så behöver växterna sin egen näring för att inte stunna, hur planerar du att sköta akvariet? Näring, vattenbyten mm.

Bilden säger mer än tusen ord, de vet du va.

H.

boogard
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2015, 12:19

Re: Nybörjarnerver.

Inlägg av boogard » 20 dec 2015, 13:21

Ljuset är nu på i 7 timmar, har en plan om att komplettera med en LED-ramp och kanske nöja mej med runt 5 timmar MH per dygn och LED på förmiddag och kväll för att det ser trevligare ut än nedsläckt!

Då blir det all in ganska direkt! Tillsatt näring nu är Tropicas bruna 5 pump/dag. Vattenbyten täta nu i början med nedtrappning till 1/3 per vecka efter nyår.

Vad gäller bilder ska jag göra ett försök, men på det digitala området okunskapen imponerande hög:)

Tack för svar, fortsättning följer!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nybörjarnerver.

Inlägg av H » 20 dec 2015, 15:32

Tropicas bruna är bra i början, den innehåller micronäring blandannat, men med ökad växtmassa kommer behovet av N och P att öka. Det får du ur den gröna, men kan även använda KNO3 och KH2PO4 i pulverform för att tillfredsställa behovet. Att du har alger nu är något du skall ta tag i omgående innan det blir problem, se till att få bra tillväxt! ett växtakvarium i balans har knappt några alger alls.

LED kompletteringen låter väl sådär ok, då skulle jag satsa på enbart en LED ramp som är dimbar. Kostar visserligen, men det gör MH också i längden. När karet är väl inkört så kommer du att kunna ha lyset tänt uppemot 12 timmar utan problem.

Det är på växtbubblet om kvällen som belöningen kommer i form av tillfredställelse som växtakvarist.

H.

boogard
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2015, 12:19

Re: Nybörjarnerver.

Inlägg av boogard » 20 dec 2015, 19:09

Tanken med LED-varianten är att solen inte står i zenit hela dagen och at MH-rampen både slukar ström och knäcker extra som kamin. ...fast det är ju illa bra tryck i den:) Vi får se om det blir LED när det är dags att byta lampor.

Bubblar fint nu och växterna är nog mindre besvärade av on-off-ljuset än jag.

Har en brun tropica på 300ml som ersätts av grön när den är tom tänker jag, har också funderat på varianten du föreslår (typ pmdd?) men känner att jag jonglerar med tillräckligt ett tag framöver innan jag börjar blanda själv!

boogard
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2015, 12:19

Re: Nybörjarnerver.

Inlägg av boogard » 21 dec 2015, 21:12

Bild finns i profilen!

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster