Akvaristorlekar och försäkringar

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Akvaristorlekar och försäkringar

Inlägg av Xanrag » 12 aug 2015, 21:47

Nu när man hållt på pilla några veckor med sitt lilla akvarium så blir man så klart intresserad av att ha ett större, bättre och mer automatiserat.

Men, finns det nån gräns för hur stort akvarium man får ha i en lägenhet i en bostadsrätt egentligen? Jag gissar man inte kan klämma in ett 2000l-akvarium på 20:e våningen direkt kanske, men upp till 300l borde väl inte påverka något? Det är ju som om två bastanta karlar skulle sitta brevid varandra på stolar..

Sen hade jag en fråga om hur det går med försäkringar och dylikt om man vill dra vatten- och avlopp ut i vardagsrum från kök? För t.ex. dropp-påfyllning och overflow så man "aldrig" behöver göra vattenbyte eftersom den gör det kontinuerligt eller lösningar med pumpar och vatten som jag har sett en del av. Går det sönder kan det bli grymma vattenskador, men det kan det väl bli ändå om ett akvarium går sönder..

Nån som vet hur det står till eller råkat ut för något?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Akvaristorlekar och försäkringar

Inlägg av Mr_Ewing » 12 aug 2015, 22:35

De flesta försäkringsbolag har inga restriktioner när det gäller storlek, men du får inte dra eget avlopp - det är big -no-no!
Sunt förnuft mao - men 300L är ju inga problem.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Akvaristorlekar och försäkringar

Inlägg av Xanrag » 12 aug 2015, 22:56

Hmm, det är inte som med el då; att så länge det inte är permanent fixerat så är det ok?

Dvs dra en vattenslang för vatten från uttaget för diskmaskin och dra en slang från akvariet tillbaka till avloppet under diskhon?

Jag antar att man skulle kunna se det som att ha diskmaskin i vardagsrummet.. hm.. men det är OK ha diskmaskin i köket, är det därför OK ha akvarium med avlopp i köket?

Hmm, sen är det ju förresten vattenburen värme i elementen i alla rum, så det skulle ju kunna läcka överallt.

Aja, då kan man väl anse att dropp-system mer är för folk i villor, men en slang och motor som kan tömma/fylla vatten som man får koppla in manuellt är i alla fall enklare än bära hinkar.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Akvaristorlekar och försäkringar

Inlägg av Admin JTFix » 12 aug 2015, 23:23

Eftersom du bor i en bostadsrätt så gör du ju som du vill. Men om försäkringen gäller om något händer är ju en annan sak.
Ring/maila ditt försäkringsbolag och fråga är mitt råd.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Akvaristorlekar och försäkringar

Inlägg av Xanrag » 17 aug 2015, 20:40

Nu har jag frågat och fått lite svar, det verkar inte vara några problem förutom att jag inte vet om det finns några "branschmässiga" anslutningar för akvarier då alla verkar bygga egna lösningar.
Gäller hemförsäkringen vid vattenskador om man har vattenledning/spill-ledning draget från köket in/ut i vardagsrummet till t.ex. en dryckesfontän, ett kylskåp med ismaskin eller ett akvarium och något går fel?
Hemförsäkringen gäller skada av vätska som oberäknat strömmat ut från ledningssystem för vatten, värme eller avlopp. Gäller även skada av anordning som är slutet till sådant system.
Tack. Det är dock inte helt klart om detta även gäller när sådan anläggning är placerat på ett ovanligt ställe, t.ex. om man har anordningen i vardagsrummet på parkettgolv istället för i köket eller värmepannan i en garderob istället för inne i ett våtutrymme med golvbrunn. Gäller det oavsett placering?
Om installationerna är utförda enligt branschreglerna kan du få ersättning för eventuell skada oavsett placering.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster