Mitt första växtakvarium

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Mitt första växtakvarium

Inlägg av Twix » 25 jul 2015, 10:07

Hejsan.

Om någon dag här ska jag starta upp nya burken, 120x60x55. Jag har tänkt mig att ha tätbevuxet i ungefär halva karet, andra halvan ska vara öppen simyta och förhoppningsvis någon marktäckare. Jag tänkte beställa en sån här ikväll http://m.ebay.com/itm/Current-USA-Satel ... nav=SEARCH och sen dosering med Pmdd. Kan det funka? Bör man öka från standarddosen? Co2 från mäsk har jag tänkt göra ett försök på, med ett Fluval innerfilter som diffusor.

Översta lagret på substratet kommer kommer bli Blästersand för det vill mina fiskar ha. Men under det är jag fundersam. Har både ekologisk plantjord och Coops kattströ hemma. Vad tror ni blir bäst att använda? Jag har rätt mycket växter jag kan stoppa i från start också.

/Johan

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Bson » 25 jul 2015, 12:38

Satellite Freshwater LED + Pro 48"-60" verkar det vara bättre effekt på, men ändå bara 60W. Känns lite klent till ett så stort växtakvarium. Köpte själv en billig LED för ett tag sen, se: viewtopic.php?f=12&t=19271
Den är på 190W och funkar väldigt bra vad jag kunnat se så här långt. Den saknar ju fjärr osv. men känns faktiskt lite som en sensation ljusmässigt.

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Twix » 25 jul 2015, 18:06

På din bild ser det ju ut att vara toppenljus. Dock känns det trist att budgeten spräcks av frakten. Får se om det går att lösa eller om jag väntar ett tag. I övrigt då, vilket substrat bör man satsa på?

thaifighter

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av thaifighter » 25 jul 2015, 18:41

Vad jag kan se på din länk så skickas den här ljusrampen bara inom USA!?
Shipping within the 48 Contiguous United States ONLY
Paypal Confirmed Addresses Only
Thaifighter

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Twix » 25 jul 2015, 21:35

Har letat runt lite på eBay och tror jag har hittat vettigare ramper. Vad tror ni om dessa? Märkt att den billigare varianten har fler och svagare lampor, vet ej vad det har för praktisk betydelse.

http://www.ebay.com/itm/ELF-1200-6500K- ... 43ddfe6911
+ Mycket billigare, vilket gör att man kan slänga med timer och kanske upphängningskit
-1000 lumens mindre
-Får en känsla av att den är "för billig"

http://www.ebay.com/itm/EVO-Quad-48-Tim ... a#shpCntId
+Något starkare
+Inbyggt moonlight
-Dyrare
-Fraktkostnad framgår inte, verkar vara svårt att få ett bestämt svar, ska forska i det

Vad tycker panelen? Ska man lägga några hundra till och kanske få något bättre eller kan man istället köpa något schysst tillbehör och den billigare rampen?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Raven » 25 jul 2015, 23:11

thaifighter skrev:Vad jag kan se på din länk så skickas den här ljusrampen bara inom USA!?
Shipping within the 48 Contiguous United States ONLY
Paypal Confirmed Addresses Only
Thaifighter
Finns företag som lever på att ta emot och skicka vidare försändelser så det går att lösa.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Bson » 26 jul 2015, 09:42

Den senare rampen är den jag har. Som sagt förvånande bra. Har kört 16 LED av möjliga 64 en vecka på grund av algproblem samtidigt som jag håller på att rensa ur och plantera om, t.o.m. så få LED verkar hålla igång växterna. Men det är nödvändigt med vire-upphängd ramp för att få tillräcklig spridning, att låta rampen vila på akvariets gavlar funkar inte till ett kar som är över 40cm djupt.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Bson » 26 jul 2015, 09:48

EVO-Quad... har ingen "monlight effekt inbyggd. Däremot kan man till viss del styra genom att köpa till 2st. timermoduler.

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Twix » 26 jul 2015, 15:30

Bson skrev:Den senare rampen är den jag har. Som sagt förvånande bra. Har kört 16 LED av möjliga 64 en vecka på grund av algproblem samtidigt som jag håller på att rensa ur och plantera om, t.o.m. så få LED verkar hålla igång växterna. Men det är nödvändigt med vire-upphängd ramp för att få tillräcklig spridning, att låta rampen vila på akvariets gavlar funkar inte till ett kar som är över 40cm djupt.
Låter ju mycket bra. Om bara den där försäljaren kunde ordna till frakten så man får beställa nån gång... Upphängning tänkte jag satsa på, vet ej om jag köper deras färdiga eller om jag fixar eget men det är ju trevligt att ha lite utrymme ovanför burken.

Angående moonlight så vill jag ju inte säga emot dig som har rampen men såhär står det i beskrivningen: "Mode 2 turns on a selective few LEDs for night vision" . Jag antar att man köper till timermodulen för att styra det automatiskt men det är väl ändå inbyggt?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Bson » 26 jul 2015, 20:36

Rampen finns tydligen i två utförande, en variant som är förbered för timermoduler och en som inte är detta. Den i din länk verkar vara den förra. Det man kan göra med timer är ju att styra lägena 0-1-2, sen är ju rampen egentligen en ihopbyggande av två vilket gör att man kan styra dessa individuellt. Kruxet är att man behöver två timermoduler. Virekitet är riktigt bra med plastad vire och med funktion som gör det lätt att reglera höjden på rampen. Överträffar faktiskt Giesemann's kit och liknande som jag haft tidigare.

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Twix » 26 jul 2015, 21:25

Hmm börjar fundera på att skippa ledrampen ändå. Verkar som att det är på gränsen att man kan ha lite mer krävande växter, känns ju lite trist att lägga ut pengar och få halvdant resultat. Hittade dessa på blocket http://www.blocket.se/stockholm/BUTIKSB ... w=1&last=1 och jag ska dessutom till sollentuna imorn. Sen köpa till kallvita lampor härifrån http://www.lampgrossen.se/produkt/Phili ... allhalogen . Vad bör man satsa på i sådanafall? 2x70? 2x150? 3x70? 3x150? Ska man satsa på MH eller LED? Vad ger trevligast ljus anser ni?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Bson » 27 jul 2015, 08:14

Kallvit = 4200K blir allt ett väldigt gult ljus. Sen verkar ledrampen som sagt fixa även ljuskrävande växter även om mitt kar är 55cm högt. Rampen tycks alltså penetrera vattnet bra. Men tiden får utvisa hur det blir när jag får lite ordning på karet.

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Twix » 11 aug 2015, 14:51

Jag har inte riktigt råd att köpa färdig ledramp för 2000+ just nu (ska kanske köpa mc ikväll :D ) så jag funderar på att snickra ihop något eget. Kanske tre såna här i en ramp, eller blir det för blått? Köper man tre av dessa tänkte jag placera två långt till vänster i akvariet och den tredje till höger då jag tänkt plantera mest på sidorna och öppet i mitten.

http://m.ebay.com/itm/E27-54W-LED-Aquar ... nav=SEARCH

Alternativt kanske 4-5 av dessa

http://m.ebay.com/itm/Ultra-Bright-CREE ... 0267005002

Lampor + armaturer från Biltema + skiva ca 1000 kronor och jag får pyssla lite själv, kam det vara något? Om ni anser att det blir för svagt skulle man kunna komplettera med lysrörsramp som jag använder nu, har dubbla 2x30w för tillfället, dessa går att bygga in om det behövs.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Bson » 11 aug 2015, 17:56

Det första alternativet är för saltvattenakvarium. Det senare alt. kanske skulle fungera med ett antal coolwhite på 20W eller så, och med spridning på 120gr. Risken är att det blir en punktbelysning som bländar eller känns lite knepig, man vill ju se firrarna på ett bra sätt också. Jag förstår din strävan att hålla kostnaden låg, men min erfarenhet av att försöka hitta alltför billiga lösningar är det blir dyrt i sista änden. Alternativt ledsnar man på alltihop för att det aldrig blir bra. Har köpt mycket skräp genom tiderna, som reaktorer för CO2 osv. som aldrig höll måttet. För att sen ändå få köpa bättre och dyrare grejor för att få det att funka som man tänkt. Så min rekommendation är att spara tusenlappen och lite till och köpa något som kan leva med och som fungerar i längden. Till ett betydligt mindre akvarium hade det ju varit enklare/billigare att fixa bra belysning..

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Xanrag » 11 aug 2015, 20:47

Jag har inte haft min ljusramp särskilt länge så vet inte hur bra den är i längden men jag är nöjd hittils. 120cm-varianten av den kostar dock runt 1850kr exkl med fjärr och du lär åka på moms vid importen så den är lite dyrare.. men en fördel är att den verkligen är 120cm bred då så det blir ljus precis överallt.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mitt första växtakvarium

Inlägg av Raven » 12 aug 2015, 06:10

Twix skrev:Alternativt kanske 4-5 av dessa

http://m.ebay.com/itm/Ultra-Bright-CREE ... 0267005002
1W per lysdiod är det i den typen av lampor.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster