Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Lindt » 26 mar 2015, 15:15

Den metod jag alltid fått lära mig vid uppstart är att man ska vänta med vattenbyte så länge som möjligt. Ca en månad har jag för mig?

Läser man på Tropicas hemsida rekommenderar de istället väldigt frekventa vattenbyten den första tiden.
Hur brukar ni göra?

En sak till, Tropica rekommenderar att man väntar med gödningen för växter tills dag 21. Är det verkligen en bra idé? Jag kommer ta en del växter från mina andra akvarium och de är vana att få gödning regelbundet, så borde det inte bli problem om man plötsligt upphör att göda dem i tre veckor?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Raven » 26 mar 2015, 16:03

Strikt juridiskt kan det vara djurplågeri att inte byta vattnet, som djurhållare är du skyldig att tillgodose djurens behov och det inkluderar att vid behov byta vatten för att bla få bort nitrit som är mycket giftigt och brukar komma i början innan filtret fungerar ordentligt.
En annan orsak till varför du bör byta vatten med jämna mellanrum redan från första dagen är att vattnet inte hinner förändras så mycket från vecka till vecka så djuren påverkas mindre, vid längre perioder mellan vattenbyte förändras vattnet mera och det ökar stressen för djuren vid vattenbyte, bla ph kan ändras.


Det bästa är om du har ett annat akvarie att göra rent det filtret i en spann vatten som du sen häller i det akvariet du ska starta upp, häller du det genom en håv blir du av med större partiklar men får med väldigt många nyttiga bakterier.
Den metoden brukar jag använda alternativt att jag använder filtermaterial som körts in i ett befintligt akvarium för då minskas risken för nitrit och nitritrelaterade problem.

Växtnäring tycker jag du ska använda direkt så att växterna inte stuntar för då ökar du risken för alger, däremot kan du i början ha lite mindre ljus för att minska risken för alger lite till.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Mr_Ewing » 26 mar 2015, 17:51

Lindt skrev:Den metod jag alltid fått lära mig vid uppstart är att man ska vänta med vattenbyte så länge som möjligt. Ca en månad har jag för mig?

Läser man på Tropicas hemsida rekommenderar de istället väldigt frekventa vattenbyten den första tiden.
Hur brukar ni göra?

En sak till, Tropica rekommenderar att man väntar med gödningen för växter tills dag 21. Är det verkligen en bra idé? Jag kommer ta en del växter från mina andra akvarium och de är vana att få gödning regelbundet, så borde det inte bli problem om man plötsligt upphör att göda dem i tre veckor?
Tropicas uppstart förutsätter att du använder alla deras produkter - bottengödning, premium, osv..
Deras näring innehåller ammonium som främsta ingrediens - vilket är en trigger för de flesta alger. Därför bör man inte göda med tropicas näring innan karet kommit i ordentlig balans.
Dessutom innehåller deras bottengödning massor med ammonium - så därför rekommenderar de flitiga vattenbyten i början.
Man kan nog inte säga alls att deras metod är facit, även om den funkar bra om man följer den.

Vid en "vanlig" uppstart är det helt riktigt att det är bättre att vänta med vattenbytet, för ju mindre "skit" (ammonium, nitrit) det finns i vattnet desto längre tid kommer det ta att få igång bakteriekulturen.
När det gäller PMDD så innehåller det inga ämnen som triggar algblomning, och den bör därför tillsättas omgående så växterna inte svälter i ett näringsfattigt vatten i början.
Jag brukar köra igång mina filter med blomgödning i hink numera - funkar riktigt bra.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Admin JTFix » 26 mar 2015, 21:28

+1 på Ravens inlägg.
Jag kör på med mina 30-50% vecko VB direkt, och har i filtermulm från annat filter, dag 1 (= samma dag fåtal fiskar anländer) dag 7, dag 14, dag 21 och dag 28.
Sen är karet inkört och tål lite hårdare belastning. Det är med viktigt att du har i mängder med snabbväxare i början.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Lindt » 27 mar 2015, 01:32

Tack för svaren!
Jag hör att det är lite olika bud här med.
Att man ska köra med mycket snabbväxande redan från början samt väldigt få fiskar den första tiden är jag med på. Och nu fick jag dessutom en riktigt bra förklaring på varför Tropica rekommenderar att man ska göra som de skriver. :)

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Bson » 27 mar 2015, 05:18

Jag brukar alltid avvakta ett par veckor med flytande näring till plantorna etablerat sig något. Tar ju i regel en dryg vecka innan om börjat "räta sig" och börjat "andas" :-). Algerna är ju annars "quick staters" och går igång direkt bara det finns löst näring i vattnet.

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Lindt » 27 mar 2015, 12:02

Bson skrev:Jag brukar alltid avvakta ett par veckor med flytande näring till plantorna etablerat sig något. Tar ju i regel en dryg vecka innan om börjat "räta sig" och börjat "andas" :-). Algerna är ju annars "quick staters" och går igång direkt bara det finns löst näring i vattnet.
Nu kommer jag ta den större delen av växtligheten från mitt andra akvarium och inte från nyinköpta växter. De växterna borde väl kunna ta upp näringen med en gång?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Bson » 27 mar 2015, 12:30

Lindt skrev:
Bson skrev:Jag brukar alltid avvakta ett par veckor med flytande näring till plantorna etablerat sig något. Tar ju i regel en dryg vecka innan om börjat "räta sig" och börjat "andas" :-). Algerna är ju annars "quick staters" och går igång direkt bara det finns löst näring i vattnet.
Nu kommer jag ta den större delen av växtligheten från mitt andra akvarium och inte från nyinköpta växter. De växterna borde väl kunna ta upp näringen med en gång?
Lite beroende på vilka växter det är, och ifall belysningen är identisk. Men en viss omställning blir det nog ändå.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av hawkse » 27 mar 2015, 21:08

Måste nog tyvärr vara lite motvalls här... min känsla (ej backat av empirisk data) säger att mängden näring (i de former PMDD tillhandahåller) i vattnet har väldigt liten effekt som trigger för alger. Djur (ammonium) och balans mellan belysning/CO2 är det som brukar knuffa igång algcirkusen.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Mr_Ewing » 27 mar 2015, 21:41

Håller med hawkse helt här.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Bson » 28 mar 2015, 17:02

Olika erfarenheter där alltså. Men notera att det beror lite på val av växter (flytväxter ej inkluderade). Skulle alla växter vara relativt långsamväxande vore flytande näring från dag ett en "katastrof" t.ex.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Mr_Ewing » 28 mar 2015, 19:59

Bson skrev:Olika erfarenheter där alltså. Men notera att det beror lite på val av växter (flytväxter ej inkluderade). Skulle alla växter vara relativt långsamväxande vore flytande näring från dag ett en "katastrof" t.ex.
Vad menar du med flytande gödning?
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Byta vatten ofta vid uppstart? + vänta med växtgödning?

Inlägg av Bson » 29 mar 2015, 16:41

Typ PMDD, Tropica eller liknande flytande fullnäring som man doserar i akvarievattnet. Man får ett alltså ett näringsberikat vatten men med få/inga växter som kan tillgodogöra detta pga. omställning till annat ljus och/eller andra förhållanden. Alger däremot har inte riktigt samma krav utan svarar upp redan dag ett..

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster