Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus bleheri

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus bleheri

Inlägg av groll » 13 okt 2016, 19:49

Startade ett växtkar (mitt första) för 2 veckor sedan. Mina Echinodorus bleheri får bruna missfärgade områden på sig och är genomskinliga i kanterna. Kan det vara någon form av näringsbrist? Järn? Något annat?

Jag har bottengödning (fluval stratum) kör PMDD (bara en dos) har i lite extra ferropol, rätt mycket ljus 4x 54w t5 med reflektorer och 3st sera led rör 22-24w (två röda ett blått). Tänt i 7-8h. Rätt bra ös i pumparna också 3000l/h. Karet är 450l och jag kör trycksatt co2.

Lägger med några bilder. Det är svårt att se på bilderna. Man ser knappt de bruna fläckarna, men IRL syns de väldigt mycket. Hoppas man kan se lite iaf.

https://drive.google.com/open?id=0B9Vh3 ... jFiU1Nycms
https://drive.google.com/open?id=0B9Vh3 ... mZkOVlfM0U
https://drive.google.com/open?id=0B9Vh3 ... XRIMTkyQVE

Mvh,
Ola

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus blehe

Inlägg av hollowman » 13 okt 2016, 21:25

Det är inte vanliga brun kisel alg då såkallade inkörnin alg som försvinner med tiden när akvariet blir moget och inkört. Är det bara på växterna?
Mvh peter

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus blehe

Inlägg av groll » 13 okt 2016, 22:32

Ah, ja det bruna kan säkert vara det. Men att bladen är genomskinliga i kanterna? Det är visserligen bara 1 eller 2 blad som är det.
Ska läsa lite om brun kisel alger! tack för tipset.

thaifighter

Re: Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus blehe

Inlägg av thaifighter » 13 okt 2016, 23:43

Äldre blad brukar vissna ner vid nyplantering av en växt i nytt kar, ser dom nya bladen gröna och friska ut så är det nog inga problem!

Thaifighter

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus blehe

Inlägg av hollowman » 14 okt 2016, 06:56

thaifighter skrev:Äldre blad brukar vissna ner vid nyplantering av en växt i nytt kar, ser dom nya bladen gröna och friska ut så är det nog inga problem!

Thaifighter
Så kan det också vara just den plantan du har också "svärdplanta" fungerar lite så när det kommer nya blad i mitten så kan blad i ytterkanterna vissna.

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Missfärgning och genomskinliga blad på Echinodorus blehe

Inlägg av groll » 20 okt 2016, 08:49

Jag tror ni har rätt båda två. Det var definitivt brunalger. Har ett gäng skaffat ett gäng otocinclus vittatus och amano-räkor som råder bot på det, och jag kan se att växten som såg lite tråkig ut i ena kanten fick nya bland som kom underifrån. Shit vad stora amano-räkorna var btw... skaffade några körsbärsräkor förra veckan och de är ju 1/20 så av amanons storlek :)

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster