Kalciumbrist hos H.Corymbosa siamensis ?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Kalciumbrist hos H.Corymbosa siamensis ?

Inlägg av Kaa » 04 sep 2016, 18:06

Hej

Bladkanter, längsgående, som rullar ihop sig mot ovansida mitt, tyder det på kalciumbrist? (har läst bristbeskrivningar men blir osäker på vad som avses) Hade tyvärr inte huvudet påskruvat tillräckligt väl för att ta foto på det när jag nöp av de bladen...

Jag var inte medveten om att H.Corymbosa var så enormt kaliumkrävande och såg plötsligt de typiska tecknen brist. Har nu börjat göda med pmdd. Men det jag beskrev ovan faller väl inte inom ramarna för kaliumbrist eller? är det snarare även brist på kalcium? Eller ger kaliumbrist bieffekten kalciumbrist?

Vissa blad är även lite genomskinliga, detta ser jag även på Nymph. Taiwan.

När jag djuplodat lite mer ang. näring så förstår jag att jag kan ha orsakat viss obalans... jag har använt hemmagjorda lerkulor (köpta av privatperson som håller exakta receptet hemligt ;) rödlera + extra tillsats) samt EC. Nu förstår jag att tillskottet av enbart EC säkert har fått brister att uppstå då jag inte tillfört andra näringsämnen annat än underifrån via kulorna?

Även staurogyne repens visade tecken på kaliumbrist, nålhål, samt avstannande tillväxt o gulnande blad...

Vad tror expertisen? Råder Pmdd mikro+ bot på detta? Vet inte om jag vågar fläska på med mer än beskriven dos, i detta fallet 20 ml 1-2 ggr i veckan. Jag sänker nu till halv dos EC, då jag tyckte att Egeria densan inte verkade gilla läget riktigt...?

200 liter, välplanterat.
ca 20 vuxna guppy + okänt antal yngel ( palla räkna.....) 2 otto, 1 siames.
2x 39 w t5 aquarellerör. ca 8 tim ljustid.

All input emottages tacksamt :D

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: Kalciumbrist hos H.Corymbosa siamensis ?

Inlägg av Kaa » 05 sep 2016, 18:57

Är det ingen som kan hjälpa? Inser att det inte verkar vara mkt fart på den här sidan :(((

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster