Problem med växterna

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Tony86
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 jan 2016, 10:57
Ort: Gävle

Problem med växterna

Inlägg av Tony86 » 17 maj 2016, 20:03

Jag undrar vad det är som orsaker de här på min växter? de är just hygrophilan och polysperman som ser risiga ut.. alla andra mina växter växer på bra..

Tempen ligger på 28 grader och göder med pmdd.
lysrören är utbytta alla 4 sen i januari i år.
Bilagor
1.jpg
2.jpg

MrAqua
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 mar 2013, 18:09
Ort: Borås

Re: Problem med växterna

Inlägg av MrAqua » 17 maj 2016, 22:02

Båda sorterna är ju snabbväxande och de första att känna av näringsbrist, vilken sort kan jag inte svara på men kanske du ska öka doseringen av pmdd. Vallisineran(?) ser ut att vara angripen av alger?
[insert witty comments here]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Problem med växterna

Inlägg av Raven » 17 maj 2016, 22:09

Hur ofta byter du vatten?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Tony86
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 jan 2016, 10:57
Ort: Gävle

Re: Problem med växterna

Inlägg av Tony86 » 17 maj 2016, 22:43

jo dom är snabbväxande men jag har vallis gigantea också som växer grymt fort å sprider sig hela tiden. har lite cryptosar och 2 svärdplantor också å dom växer bra förutom en av svärdisarna.

den som du ser på bilden är ingen vallis utan en crinum thainum och ja den är angripen av svart tofsalg som sätter sig i bladkanterna och på bakrutan. men annars så har ja inget algproblem då älgätaren rensar ganska bra.

Vattenbyten de gör jag var 3:e vecka nu. bytte varje vecka tidigare delvis beroende på fisk jag hade förut..
men sen efter jag började med pmdd så började tofsalgerna komma när ja bytte vatten så ofta så drog ner till var 3:e vecka istället å de har funkat med tofsalgerna..
brukar byta runt 50 %

de ser ju ut som bladen på hygron smälter bort nästan. de syns ju på bilden att de inte är kvar så mycke av vissa blad. och polysperman den ser mest sunkig ut den

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Problem med växterna

Inlägg av Malen 27 » 20 maj 2016, 16:08

Försök att få ner temperaturen till ca 25-26 grader.
Högre temperaturer kräver större ljusbehov, om du inte håller discusfiskar som gärna vill ha denna temp som minimum.
Det där med algerna är ett annat kapitel som jag slutat skriva om, då man inte blivit betrodd på dessa sidor.
Lycka till med karet.
Malen.

Tony86
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 jan 2016, 10:57
Ort: Gävle

Re: Problem med växterna

Inlägg av Tony86 » 20 maj 2016, 17:35

hmm ja de är ju absolut värt och testa och sänka tempen lite har ingen diskus kvar i karet nu så. men har haft doppisen på 28 ändå.

Ja de enda med tofsalgerna som ja skrev tidigare. var för de står ju på sidan där man beställer pmdd så finns de risk att man ska få just tofsalg om man byter så mycke vatten varje vecka och göder med pmdd när man inte kör med CO2.
Och CO2 är nått jag inte kör med då jag tycker de blir för mycke å pilla med.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med växterna

Inlägg av Bson » 20 maj 2016, 22:31

CO2 minskar i sig inte risken att få tofsalger, står det så på sidan du nämner stämmer inte detta. Men vissa alger mm. gillar färskt vatten som t.ex. cyano (bakterier egentligen), infusorier/grönvatten. Men tofsalger har jag aldrig sett påverkas av täta/större vattenbyten. Har överhuvudtaget aldrig läst eller hört om en vettig förklaring till just vad som triggar tofsalger., utan här gäller det nog mera att bekämpa algerna när dom dyker upp. Oftast verkar dom ha en fas i början när dom kan växa till kraftigt, för att sen avta när akvariet varit igång en tid.
Men att sänka tempen som föreslagits är bra, samtidigt har jag svårt att se andra åtgärder som kan hjälpa än regelbundna vb och näring. CO2 är så klart ett komplement som kan underlätta, men ingen garanti..
Hur lång belysningstid/dygn och vad är det för lysrör förresten.

Tony86
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 jan 2016, 10:57
Ort: Gävle

Re: Problem med växterna

Inlägg av Tony86 » 20 maj 2016, 22:59

CO2 i sig kanske inte tar bort just tofsalger. men växterna ska väll växa mycke bättre om man tillsätter CO2 om jag fattat de rätt. Å växer de mycke bättre så konkurerar de ju ut algerna.
Men jag är inte ett proffs på pmdd och co2 då men..
Karet har varit igång i över 2 år nu.

Sen tofsalgerna började komma när jag började göda och byta vatten så ofta. men nu när jag drog ner på vb så har dom stannat av väldigt mycke.. göder extra också under tiden mellan vb.

Har sänkt doppisen till 25 grader nu i allafall så får hoppas de blir skillnad av de :)

just nu har jag belysningstid på 12 timmar per dygn.
har 4 x 80 watts t5 rör. 3 olika JBL solar rör och ett aquastar rör.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med växterna

Inlägg av Bson » 21 maj 2016, 10:09

Jo, visserligen växer växterna betydligt bättre med CO2, men tofsarna kommer gärna ändå. Siamensis är oftast enda räddningen. Man kan försöka hålla rent samtidigt som man regelbundet rengör filter etc. samlas det för mycket "mulm" i karet och filtret verkar det trigga alger har jag märkt. Belysningstiden hade jag nog kortat ner till max 8-timmar/dygn. Vet inget om JBL-rören men Aquastar brukar ju nämnas som ett "bra växt-rör".

Tony86
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 jan 2016, 10:57
Ort: Gävle

Re: Problem med växterna

Inlägg av Tony86 » 21 maj 2016, 10:34

har en del "mulm" i karet ibland men de suger man ur med hävert vid vb.. sen pumpen den blir väll rengjorde 1 gång per år ungefär (eheim 2080). Förfiltret kan man ju byta ofta iställe om man vill.
belysningstiden skulle ju kunna sänkas också såklart..

siamensis kan jag få problem med då dom brukar vara lite väll små från butik. blir nog mat i mitt kar de bara. å större siamensis är ju sämre på å äta alger men man kan ju prova dom om man får tag i bra storlek.
JBL- rören dom funkar kanon dom för växterna. har kört på sånna rör förut.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Problem med växterna

Inlägg av Raven » 22 maj 2016, 05:18

Bson skrev:Men tofsalger har jag aldrig sett påverkas av täta/större vattenbyten. Har överhuvudtaget aldrig läst eller hört om en vettig förklaring till just vad som triggar tofsalger.
viewtopic.php?p=55697#p55697
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med växterna

Inlägg av Bson » 23 maj 2016, 13:24

Jo, läst massor om olika förklaringar men har fortfarande svårt att se kopplingen mellan orsak och verkan. Tofsar verkar kunna trotsa det mesta och dyka upp trots stabilt CO2 etc.. Fått för mig att problemen kanske t.o.m. är större när man kör hightech, trots fokus på näringsnivåer, ljus etc. Funderar på att starta upp mitt större akvarium som ett lowtech-kar nästa gång för att se hur det funkar, många år sen man provade detta :-)

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster