Val spiralis knäcks

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 27 maj 2015, 14:02

Hej. Första inlägget här :-).
Jag har problem med Vallisneria spiralis. Skulle vilja beskriva det som att bladen knäcks/bryts av utan att delarna frånskiljs. Om jag inte plockar bort bladen så blir de ungefär som ett dragspel om ni förstår hur jag menar. Självklart dör dessa blad. Det händer sällan när bladen är korta utan de brukar iaf vara minst 20 cm när det händer. Det är inte alla blad dock. De sprider sig dock som löpeld och har fin färg tills de knäcks. Även mina Val americana har problem... De knäcks inte utan jag upplever att de inte får den fina gröna färgen utan blir lite mer åt grön/gul/brun färg. Jag har även en stängelväxt(minns ej namnet) med typ päronformade blad som växer så det knakar men de gamla bladen blir väldigt mörka, fula, typ ruttnar bort så den är jättefin översta decimetern men sen blir den fulare och fulare ju närmre botten man tittar. Har ni något förslag på vad det kan bero på?
Karet är på 720l, belysning 2x80w Sylvania aquastar och 4 x 39w Power Glo. Har tidigare bara använt Sera växtnäring. Men har för 2 veckor sedan börjat använda Tropica specialized. har då i 2 veckor doserat 50/50 av sera och Tropica. Alltså halv rekommenderad dos av varje. Har ingen co2.
Tacksam för svar //Lars

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 01 jun 2015, 14:16

Ingen som har en aning? Glömde skriva att jag använder Easy Carbo dagligen.
Bif en bild på hur de ser ut.....
Bilagor
image.jpg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Raven » 01 jun 2015, 20:47

Tror inte vallisneria gillar easy carbo.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 01 jun 2015, 21:17

Tack för svar :-).
Det har jag förvisso hört men trodde mest det var en skröna.... Tror du/ni att easy Carbo kan ge den effekten på Vallisneria? Isf ska jag omedelbart sluta hälla i det varje morgon.

//Lars

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Mr_Ewing » 01 jun 2015, 21:35

Jag kan bekräfta att vallisar inte gillar EC.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 01 jun 2015, 22:22

Okej men då ska jag genast sluta hälla i det och hoppas att de blir sådär fina som de kan vara :-).

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av hawkse » 02 jun 2015, 08:11

Kan också bekräfta att Vallisneria mår dåligt av Easy Carbo. Förvisso såg jag inga dragspelsblad pga EC men trasiga blad, blad som smälte bort och rötter som ruttnade var några av symptomen.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Christer5 » 02 jun 2015, 11:14

Har aldrig lyckats med EC och Vallisneria.

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 02 jun 2015, 12:17

Tack för era svar. Jag har även upplevt att även rötterna börjat ruttna/blir lite bruna och att de inte mår särskilt bra. Men de uppvisar som sagt inga symptom förrän de vuxit till minst 20 cm och en del blir typ 60 cm innan den blir ful.
Kom på en annan sak också... Jag har sand som bottenmaterial och ingen soil eller liknande under sanden. Den dan jag gör om karet helt så blir det soil av ngt slag. Men skulle det även kunna ha att göra med att näringen har svårt att komma till rötterna?

//Lars

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av hawkse » 02 jun 2015, 14:30

Har inga som helst problem med rötterna på mina Vallisneria spiralis i St. Eriks fogsand, 0.8-1.2 mm. Inget fel att stoppa i lite lera eller extra näring men tror inte det är orsaken. EC är mer troligt. Kör du med riktigt fin sand är det heller inte fel att skaffa sig sandsnäckor som hjälper till att luckra upp och vända sanden lite extra.

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 02 jun 2015, 17:34

Okej. Det är julas eller Biltemas sand. Minns ej vilken jag köpte på :-). Sandsnäckor har jag funderat på men inte fått tag på i de lokala butikerna.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Raven » 02 jun 2015, 20:55

Har vallisneria med både sand och grus utan bottennäring, trivs vallisnerian växer den uta helvete ändå, tappat räkningen på hur många spänner med vallisneria jag rensat ur mitt 150 liters under 2 år :cool:

ChiefBlade skrev:Sandsnäckor har jag funderat på men inte fått tag på i de lokala butikerna.
Lägg ut en köpesannons, finns alltid nån som har några över och nu när vinterkylan gett med sig kan man skicka med posten.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 02 jun 2015, 22:21

Raven skrev:trivs vallisnerian växer den uta helvete ändå, tappat räkningen på hur många spänner med vallisneria jag rensat ur mitt 150 liters under 2 år :cool:
Men det är just de jag tycker är konstigt för den sprider sig som fan och växer bra ändå tills de blir sådär som på bilden.

Smart raven ang sandsnäckorna... Sådana är ju lagliga att skicka. Förökar de sig väldigt mycket?

Casper 021
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 mar 2015, 15:05

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Casper 021 » 02 jun 2015, 23:11

Det finns en Facebookgrupp som heter Akvariesniglar och snäckor, där kan du få tag på de flesta snäckor till ett bra pris.

Casper 021
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 mar 2015, 15:05

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Casper 021 » 02 jun 2015, 23:17

Det är tillgången på foder som avgör antalet, sandsnäcka är hermafrodit men det är ett nyttodjur och bland det bästa du kan ha i ditt kar så det är bara att skaffa några så sköter dem resten, väldigt tåliga är dem med = )

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av Raven » 03 jun 2015, 06:31

Sandsnäckor är inte så extrema med förökningen och relativt lätta att städa bort, kryper upp på glaset när ljuset släcks, snäckfällor, lägga i salladsblad 1 timme etcetera.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

ChiefBlade
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:35

Re: Val spiralis knäcks

Inlägg av ChiefBlade » 03 jun 2015, 07:35

Okej. Jag ska absolut köpa mig några sandsniglar. Tack för alla tips och hoppas vallen blir fin nu utan ec.

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster