Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
LudwigiaRotala
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 apr 2015, 13:08

Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Inlägg av LudwigiaRotala » 26 maj 2015, 16:41

Jag har i dagsläget ett 125 liters Juwel akvarium med standardtillbehören. Jag drömmer ju som de flesta om ett kar med vackra ljusgröna och rosa-röda plantor. Jag har JBLs aquabasis plus som granulat under akvariegrusen. Akvariegrusen är texasmix 2-4 mm. Jag har vid vattenbyte en gång i veckan doserat 10 ml Ferropol (JBL) som man ska, har inte haft råd till någon CO2 anläggning utan har kört med 2,5 ml EasyCarbo om dagen. Jag har inte märkt så mycket mer på plantorna än att algerna (grönalger) göds. Så jag börjar verkligen på allvar undra om det här med växtgödning är överskattat och att inte bara algerna göds om man tillsätter sånt? Jag älskar Rotala macrandra, men har inte lyckats få någon fart på tillväxten, trots gödningen och som jag uppfattar det, bra lyse med T5 lysrör och reflektorer.

Det verkar ju ändå som att proffsen får till snygga kar med gödning. Såg några klipp om ADA kar och ADA gödning och soil och detta och undrar var man kan köpa sånt? Jag köper gärna via butiker på nätet men helst svenska sidor då. Någon som vet någon svensk återförsäljare till detta? Jag planerar att uppgradera mig till ett EHEIM MP Proxima 250 liters akvarium med möbel framöver och då vill jag inte göra samma misstag som jag nu gjort. JBLs grejer verkar inte fungera för mig. Visserligen har jag ju inte någon proffesionell CO2-anläggning och inte heller JBL ProTempBasis bottenvärmare, som rekommenderas och ingen säljer ju Ferropol24 här i Sverige, så det är ju inte helt lätt att följa dom här 7 stegen. Alla tips på hur man lyckas främst med Rotala macrandra och Ludwigia inclinata var verticillata "Curly", som är mina favoriter, är välkomna!
:eek:

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Inlägg av Bson » 26 maj 2015, 22:39


Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Inlägg av Mr_Ewing » 26 maj 2015, 23:10

LudwigiaRotala skrev:Jag har i dagsläget ett 125 liters Juwel akvarium med standardtillbehören. Jag drömmer ju som de flesta om ett kar med vackra ljusgröna och rosa-röda plantor. Jag har JBLs aquabasis plus som granulat under akvariegrusen. Akvariegrusen är texasmix 2-4 mm. Jag har vid vattenbyte en gång i veckan doserat 10 ml Ferropol (JBL) som man ska, har inte haft råd till någon CO2 anläggning utan har kört med 2,5 ml EasyCarbo om dagen. Jag har inte märkt så mycket mer på plantorna än att algerna (grönalger) göds. Så jag börjar verkligen på allvar undra om det här med växtgödning är överskattat och att inte bara algerna göds om man tillsätter sånt? Jag älskar Rotala macrandra, men har inte lyckats få någon fart på tillväxten, trots gödningen och som jag uppfattar det, bra lyse med T5 lysrör och reflektorer.

Det verkar ju ändå som att proffsen får till snygga kar med gödning. Såg några klipp om ADA kar och ADA gödning och soil och detta och undrar var man kan köpa sånt? Jag köper gärna via butiker på nätet men helst svenska sidor då. Någon som vet någon svensk återförsäljare till detta? Jag planerar att uppgradera mig till ett EHEIM MP Proxima 250 liters akvarium med möbel framöver och då vill jag inte göra samma misstag som jag nu gjort. JBLs grejer verkar inte fungera för mig. Visserligen har jag ju inte någon proffesionell CO2-anläggning och inte heller JBL ProTempBasis bottenvärmare, som rekommenderas och ingen säljer ju Ferropol24 här i Sverige, så det är ju inte helt lätt att följa dom här 7 stegen. Alla tips på hur man lyckas främst med Rotala macrandra och Ludwigia inclinata var verticillata "Curly", som är mina favoriter, är välkomna!
:eek:
Hej jag ser att du skriver att du tillsätter easy carbo - den är egentligen inte någon gödning i den bemärkelsen. Det är en ersättning för CO2 om än inte en fullgod sådan. Vad du behöver tilsätta är en riktig gödning såsom pmdd som innehåller alla viktiga komponenter som växterna behöver.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
LudwigiaRotala
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 apr 2015, 13:08

Re: Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Inlägg av LudwigiaRotala » 29 maj 2015, 10:58

Okej! Ja tack så mycket, det är ju en stor skillnad att räkna kvadratmeter och liter ja! :lol: Berätta gärna lite mer ingående om det här med PMDD för jag tillsätter ju Ferropol vid vattenbyte, men det är alltså inte lika bra? Är det dyrt med PMDD?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Inlägg av Mr_Ewing » 29 maj 2015, 17:56

Pmdd är BILLIGT!
Det är en näring som innehåller alla viktiga ämnen.
Googla lite på forumet så hittar du flera bra trådar om PMDD.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Var kan man köpa ADA produkter här i Sverige?

Inlägg av Matsnork » 30 maj 2015, 00:02

Det finns växter som är röda eller som får röd/rosa ton utan tillsatt Co2. Blir såklart inte riktigt samma sak som de där champagne-bubblande krispiga burkarna.

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster