Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 11 maj 2015, 22:38

Drygt en månad efter uppstart av mitt 360l-kar växer det på ganska OK. Det går förvisso lite långsammare än jag tänkt mig men jag har misstänkt att karets djup (60 cm) gör att de 250W MH+lysrör kan vara lite klent.

Eftersom det är mitt första kar med doseringspump har jag för en gångs skull lekt lite med att mäta kväve och fosfat i vattnet en gång i veckan för att se hur pass stabila värdena håller sig och för att få en fingervisning om nivåerna.

Mitt recept är inställt på 5 ppm NO3, 0.5 ppm PO4 och 5 ppm K varav jag doserar dubbeldos uppdelat på två tillfällen per dag. Mätning innan 25% vattenbyte varje vecka har visat på ca 15 ppm NO3 & 1.2 ppm PO4 i vattnet de senaste tre veckorna med en något nedåtgående trend för PO4. Oväntat höga nivåer, tycker jag, då förhoppningen ju varit att växterna ska ta upp det mesta under dagens fotosyntes. Det växer dock som sagt något långsammare än jag vill så jag misstänker att något felas vilket skulle förklara att näringsämnena blir kvar i vattnet.

Den här veckan har så mina snabbväxare, Hygrophila polysperma, börjat släppa en hel del blad. Vet inte riktigt var de kommer från men jag gissar att det är de nedre, äldre bladen som släpper för de synliga delarna av växterna visar vackra, gröna blad utan brister.
Fosfatbrist, trots 1 ppm?
Fosfatbrist, trots 1 ppm?
Det jag funderar på är om det trots allt inte rör sig om fosfatbrist då jag har vissa tendenser till prickalger på framrutan.

Jag tycker dock det är lite märkligt då vattentesterna stabilt visat på strax över 1 ppm PO4. Helt färska dropptester från JBL och jag har kontrollmätt. Det jag funderat närmast på är om det skulle kunna vara brist på Kalium istället. Tycker prickalgerna och att bladen släpper pekar på fosfor men den allmänt sega tillväxttakten skulle kunna vara Kalium.

Vad tror övriga medlemmar?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av Admin JTFix » 11 maj 2015, 22:44

Jag säger K, just för att det är en Hygrophila. Med 15-20 ppm K så slipper man oroa sig för kaliumbrister. :mrgreen: Och jag har aldrig upplevt något negativt med överskott av K.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av H » 12 maj 2015, 07:53

Exakt liknande blad som j aghar i ett kar med mycket fisk i.
Göder enbart KNO3 och Micro, samt K2SO4 som jag öser ner just nu för att se om symptomen kan försvinna.
450L och 144watt, ganska klent ljus.

Just polysperman verkar villa ha mycket K, men det där har visat sig variera för i en del kar kan polyn få så stora fina blad ändå.
Men jag tror inte det är pga låga halter P.

fortsätt gärna rapportera hur det går.

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av Raven » 12 maj 2015, 12:28

Testa med extra K, torde inte ta så lång tid innan du märker om det hjälper.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 12 maj 2015, 15:28

Tack för feedbacken. Då ökar vi på K några snäpp till. Återkommer när det gått några veckor.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 12 maj 2015, 15:29

H skrev:Exakt liknande blad som j aghar i ett kar med mycket fisk i.
Göder enbart KNO3 och Micro, samt K2SO4 som jag öser ner just nu för att se om symptomen kan försvinna.
450L och 144watt, ganska klent ljus.
Jag noterar att du inte göder något P alls. Intressant.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av H » 12 maj 2015, 17:30

hawkse skrev:
H skrev:Exakt liknande blad som j aghar i ett kar med mycket fisk i.
Göder enbart KNO3 och Micro, samt K2SO4 som jag öser ner just nu för att se om symptomen kan försvinna.
450L och 144watt, ganska klent ljus.
Jag noterar att du inte göder något P alls. Intressant.
japp, mycket mat ger gott om P, dessutom är ljuset klent. Men ändå får jag samma brister som du visar.

när man läser denna artickel, http://www.ukaps.org/index.php?page=dos ... -dry-salts
... så kan du dosera 30ppm K per vecka utan att det skall kunna ta slut.

(intressant är att P kan doseras 1-3ppm mellan vb)

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 20 maj 2015, 20:50

Nej, det här måste vara något annat. Samma N (15-20) och P (1.2) som förra veckan innan gårdagens vattenbyte om ~25%. Ett dygn senare och det bubblar ordentligt i karet och stänglarna som slöat till lite har formligen *hoppat* flera centimeter mot ytan.

Notera att jag inte *tillsatt* någon extra gödning alls i samband med vattenbytet, jag kör ju doseringspump, och extradoserar fn inte i samband med vattenbyte. Möjligen då om det åkt i lite extra K med kranvattnet. Enligt provrapporten från vattenverket (förvisso snart tre år gammal men Vättern är väl ganska stabil) innehåller vattnet <2 ppm K. Fast det är klart... byter man 25% i av ~300 liter så blir det ju 0.5 ppm extradosering i hela karet.

Vi får se hur länge bubblet håller.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av Mr_Ewing » 20 maj 2015, 21:13

hawkse skrev:Nej, det här måste vara något annat. Samma N (15-20) och P (1.2) som förra veckan innan gårdagens vattenbyte om ~25%. Ett dygn senare och det bubblar ordentligt i karet och stänglarna som slöat till lite har formligen *hoppat* flera centimeter mot ytan.

Notera att jag inte *tillsatt* någon extra gödning alls i samband med vattenbytet, jag kör ju doseringspump, och extradoserar fn inte i samband med vattenbyte. Möjligen då om det åkt i lite extra K med kranvattnet. Enligt provrapporten från vattenverket (förvisso snart tre år gammal men Vättern är väl ganska stabil) innehåller vattnet <2 ppm K. Fast det är klart... byter man 25% i av ~300 liter så blir det ju 0.5 ppm extradosering i hela karet.

Vi får se hur länge bubblet håller.
Jag noterar samma sak som dig - mitt vatten kommer ju också från vättern.
Även jag kör med doserpump numera och jag gillar verkligen vad det gjort för mitt stora kar - nästan så bra att jag funderar på att skaffa en till lilla med :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 20 maj 2015, 22:56

Huh? Har även du bra bubbel dagarna efter byte men långsammare tillväxt mot slutet av veckan trots höga N/P-nivåer?

Jag lutar åt antingen förgiftning (15-20 ppm N är högt) eller K-brist, som sagt. Har börjat med att dra ned doseringen med 20% rakt över fr o m nu så får vi se vad som händer.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av Mr_Ewing » 21 maj 2015, 10:48

hawkse skrev:Huh? Har även du bra bubbel dagarna efter byte men långsammare tillväxt mot slutet av veckan trots höga N/P-nivåer?

Jag lutar åt antingen förgiftning (15-20 ppm N är högt) eller K-brist, som sagt. Har börjat med att dra ned doseringen med 20% rakt över fr o m nu så får vi se vad som händer.
Ja det bubblar två dagar efter VB ungefär - sen bubblar det betydligt mindre under resten av veckan. Tillväxten tycker jag känns ganska konstant dock.
Jag misstänker någon brist snarare än för mycket av något.
Det bubblare något längre sedan jag justerade upp K2SO4 till 20ppm per vecka.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 21 maj 2015, 12:30

Hmmm... skulle ju kunna vara K2SO4 då men jag har även en del förvrängda toppar på Rotala macranda och Potamogeton palustris som jag tycker indikerar förgiftning. Dvs, de stuntar i toppen och skjuter nya skott åt sidan. Tanken med att minska doseringen med 25% är att jag ska se om uppmätt värde i vattnet följer med nedåt nästa vecka. Ligger det kvar på oförändrad (eller högre) nivå är det definitivt något annat än N eller P som begränsar tillväxten.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 26 maj 2015, 20:27

Det har varit en spännande vecka! Den här veckan hade jag bra bubbel de första 2-3 dagarna och sedan lite bubbel resten av veckan ända tills vattenbytet idag. Tillväxten har också tagit fart något då jag fått ansa stänglarna två gånger mitt i veckan då de rusat iväg mot ytan.

Mätvärdet för N reagerade direkt på den minskade doseringen och uppmätt värde en vecka efter justering ligger nu på mellan 10-15 ppm istf 15-20 tidigare. Tyckte P såg något, något lägre ut också men svårt att säga på färgskalorna i testet.

Vad beror nu detta på?
* Jag bytte något mer vatten förra veckan än jag brukar - räckte tillskottet K för att klara veckan?
* Jag har matat något flitigare i veckan - mer P från matningen? Men testet har ju inte indikerat låga halter innan...

Jag ämnar köra vidare på den minskade doseringen ett tag till för att se hur det utvecklar sig.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av hawkse » 18 jun 2015, 13:53

Nu har jag kört med min minskade dosering några veckor och kan konstatera att det hjälpt!

Nivåerna av N och P innan det veckoliga vattenbytena har sakta åkt nedåt och var igår 5-10 ppm N och 0.5-1.0 för P.

Det bubblar nu hela veckan och stänglarna behöver ansas rejält en gång i veckan + en gång mitt i också. Växer ca. 20-25 cm i veckan. Samma gäller för alla växtsorter (har som vanligt alldeles för många) utom möjligen Staurogynen som av någon anledning ser lite klen ut även om den växer den med.

Prickhålen på Hygrophila polysperma med blad som släpper fortgår men i mindre omfattning och prickalgerna på frontrutan har i stort sett upphört helt - trots lägre halter av P.

Mycket spännande det här med akvaristik!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Fosfatbrist - med drygt 1 ppm i karet?

Inlägg av Triad » 18 jun 2015, 15:52

Visst är det! Det man minst anar är det som funkar....

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster