Frågor om vissnande HC.

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Talla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 dec 2012, 14:13

Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Talla » 01 jun 2014, 19:35

Hej på er!

Jag har en fundering på min HC. Den har de senaste veckorna börjat vissna, så jag funderar på om det kan vara värmen i karet som är för hög. Har på eftermiddag/kväll ca 28gr. Kör med fläktar då och då, får då ner tempen till ca: 25.5gr.

Eller kan det vara för lite näring till andelen växter? Kör enkeldos PMDD och co2. Måste jag kanske dubbla PMDD dosen?
Karet är på 180L och nästan fullbeväxt.

Jag bifoga några bilder nedan.
Tack på förhand!
Mvh Johan

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Admin JTFix » 01 jun 2014, 21:15

Det kan vara näringsbrist men säker är jag inte. 28º borde inte vara några problem, men eftersom jag inte haft HC i över 25º så kan jag inte vara säker på det heller utan nu tror jag bara. Men...
Du kan utan problem tillsätta 2 x PMDD dos/V, så du kan ju börja med det och se vad som händer.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Talla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 dec 2012, 14:13

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Talla » 01 jun 2014, 21:45

Ok, då ska jag prova och öka till dubbla dosen.
Tack Anette ! :-)

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av ixxe » 01 jun 2014, 22:59

Med tanke på att glosson växer x antal snabbare har jag svårt att tro att det är näringsbrist. Borde synas på glosson först. Skadar ju dock inte.

Nr 1 Kolla co2 halten när det inte växer som det ska.
Nr 2 Nämde jag o kolla co2 halten? :) Skämt åtsido i 99% av fallen av problem jag haft har det berott på för lite co2.

Nr 3. Kan det vara så att dina bakrundsplantor växt upp mot ytan så mycket att dom skymmer ljuset?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Admin JTFix » 01 jun 2014, 23:10

Tog för givet att CO2 var kollat och ljusbrist tror jag inte alls på eftersom HC klarar mindre ljus än vad man tror. (och Glosson trycker sig så fint mot bottnen med) Däremot gillar den inte alls om CO2 tar slut, så jag håller med Ixxe om att du bör kolla det om du inte redan gjort det.

Sen så är Glosson inte så känslig för låga näringsnivåer, den är en riktigt dålig näringsindikator.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av ixxe » 02 jun 2014, 06:51

tycker jag ser det direkt på min, nya blad blir mindre och gulaktiga istället för stora o friskt gröna, ,men det beror narturligtvis på hur hårt man pressar den.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Mr_Ewing » 02 jun 2014, 11:50

HC kan ju vara lite kinkig med näringen så jag skulle nog också kolla om det blir bättre med mer gödning.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av H » 02 jun 2014, 20:55

HCn växer på Cuba så den torde kunna klara högre temp, det är ju liksom varmt i tropicerna
.
Då är det kanske näringen det hänger på.
Kol, Micro eller macro?

...och vilken av macro näringen är det när bladen tynar bort, skulle jag tippa, så behöver tillsätta mera KNO3.

MEN, om du har minsta tillstymmelse till grönapunktalger på rutorna så är det KH2PO4 som det råder brist på. Är bladen punkterade på någon av växterna så överväg K2SO4, men lite tveksamt...

Växtlasten du har ser ut att vara rätt stor, du kan antingen ansa ner stänglarna du har( vilket do måste ändå för dem ser ut att ta över), för dem käkar upp det du gett dem hitintills. Sen så har du kanske balans igen. Eller så ger du bara mera av något av det ovan nämnda och testar dig fram.

Berätta gärna här vad du gör och hur det går så kan vi alla lära oss lite mera.

H.

Talla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 dec 2012, 14:13

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Talla » 02 jun 2014, 22:29

När ni menar co2 halten menar ni PH värdet då?
Kör med en kontroller till gasen så. Ph ligger på 6.74-6.78
Ljuset som är i karet är orginalramp från Juwel, men jag har monterat i två extra växtrör. (Arcadia plant pro).
Har dubblat dosen av PMDD nu så vi får se om det hjälper.
Gröna prickalger har jag inget problem med alls nästan. Visst några enstaka prickar får man ju skrapa bort från glaset.
Men sen har några cryptocoryne blad fått några hål i sig som du skrev om H, räcker det med dubblad pmdd för att råda bot på det kanske?
Ska ansa stänglarna och återkommer med nyare bilder va det lider.
Tack alla! :-)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Raven » 02 jun 2014, 22:43

Talla skrev:När ni menar co2 halten menar ni PH värdet då?
Ph mäter inte hur mycket co2 du har i vattnet, det mäter hur surt vattnet är och surheten påverkas av flera olika saker, om du har rötter i akvariet som sänker ph kommer co2halten att minska för mindre co2 behöver tillföras för att vattnet ska hålla inställt phvärde.
Dropchecker kan användas för kontroll av co2halten, den påverkas inte av försurande eller kalkhaltiga material.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av hawkse » 02 jun 2014, 23:39

Testa att stoppa en näringskula i bottnen. När jag kör HC emersed i matjord brukar det hålla ca en månad, därefter börjar HC:n storkna för då är näringen i jorden slut. Naturligtvis är det lite annorlunda under vatten då näring kommer in via bladen där men bottnen kanske är värd att testa.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av H » 03 jun 2014, 06:52

Talla skrev:När ni menar co2 halten menar ni PH värdet då?
Kör med en kontroller till gasen så. Ph ligger på 6.74-6.78
Ljuset som är i karet är orginalramp från Juwel, men jag har monterat i två extra växtrör. (Arcadia plant pro).
Har dubblat dosen av PMDD nu så vi får se om det hjälper.
Gröna prickalger har jag inget problem med alls nästan. Visst några enstaka prickar får man ju skrapa bort från glaset.
Men sen har några cryptocoryne blad fått några hål i sig som du skrev om H, räcker det med dubblad pmdd för att råda bot på det kanske?
Ska ansa stänglarna och återkommer med nyare bilder va det lider.
Tack alla! :-)
för maximal tillväxt så håller du co2 på 20-30 ppm, det har ett samband med ph och kh
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2table2.gif

gröna prickalger är ett tecken på låga värden av P.
hål i blad är tecken på lågt K.

kan var bådadera i ditt fall, dubbeldos eller klipp ner ordentligt.

H.

Talla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 dec 2012, 14:13

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Talla » 03 jun 2014, 16:06

Raven skrev:
Talla skrev:När ni menar co2 halten menar ni PH värdet då?
Ph mäter inte hur mycket co2 du har i vattnet, det mäter hur surt vattnet är och surheten påverkas av flera olika saker, om du har rötter i akvariet som sänker ph kommer co2halten att minska för mindre co2 behöver tillföras för att vattnet ska hålla inställt phvärde.
Dropchecker kan användas för kontroll av co2halten, den påverkas inte av försurande eller kalkhaltiga material.
OK, där ser man. Man lär sig något nytt var dag! :)
Då ska jag införskaffa en mig en dropchecker, finns det någon modell som ni föredrar?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frågor om vissnande HC.

Inlägg av Raven » 04 jun 2014, 14:10

Talla skrev:Då ska jag införskaffa en mig en dropchecker, finns det någon modell som ni föredrar?
Jag föredrar jbl dropchecker, är ungefär lika snygg som begagnat dasspapper men lätt att läsa av och kommer med färdigblandad vätska.

På ebay hittar du snyggare dropcheckers av glas.
http://www.ebay.co.uk/itm/Aquatic-CO2-G ... 20e6992b6c

http://www.ebay.co.uk/itm/Hang-on-type- ... 53f9c9bd58
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster