Brist eller siamesisk algätare?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

joshua1977
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 dec 2011, 14:30

Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av joshua1977 » 15 nov 2013, 23:31

Jag upplever på senare tid att Glossostigma-mattan får fler och fler vita/urmjölkade blad, som om bladens klorofyll successivt sugs ur bladen, det är gamla blad som är drabbade, de nya bladen ser bra ut.

Jag misstänkte först ett par Ancistrus som fick byta akvarium, detta löste inte problemet, därför misstänker jag nu min siamesiska algätare.

Eller är det en brist? Jag har bifogat en bild där jag hoppas att ni ser vad jag menar:
http://tinypic.com/r/1675e2b/5

Har 240 liter, sammanlagt lyser jag med 162 Watt T-5 rör, Arcadia plant pro samt matar med PMDD och DIY CO2, 2 seriekopplade 2-litersflaskor, ger ca, 2 bubblor i sekunden.

Har inga vatten värden att tillhandahålla då jag inte har några vattentest.
De vitnande bladen uppkommer endast på ena sidan av Glossostigma-mattan, och de blir fler och fler varje dag, men endast på akvariets ena sida, vilket kanske bekräftar att det är algätaren som är boven?

Tacksam för synpunkter och tips.

Joshua

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av Mr_Ewing » 17 nov 2013, 02:20

Mer näring!!!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av Ponta » 17 nov 2013, 02:39

säger det samma, förstår inte hur du tänker riktigt med att algätarna skulle va boven ? hur skulle dom åstadkomma detta ? :D
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av Raven » 17 nov 2013, 03:11

Hej och välkommen till PS, inte märkt att SAE skulle gå på växter så, hur ofta och hur mycket pmdd göder du med och kör du med standardreceptet?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

joshua1977
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 dec 2011, 14:30

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av joshua1977 » 17 nov 2013, 18:36

Tack för era svar.

Anledningen till att jag misstänkte algätaren var att jag hade ett liknande problem för en tid sedan, då var det dock svärdplantorna som var drabbade, de vitnade över en natt, med blad som såg ut som att de hade tömts på klorofyll med små hål i, och då visade det sig att det var mina Ancistrus som var bovarna. Dessutom har denna algätare satt i sig en hel del växter tidigare.

Jag bor i Tjeckien och köper pmdd-komponenter över nätet, en "portion" pmdd består av följande:

33 g - MgSO4
14 g - K2SO4
6 g - KNO3
15 g - Tenso cocktail - microämnen, Fe, B, Ca, Cu, Mn, Mo och Zn

Ovanstående ska blandas i 400 ml vatten och sedan doserar man dagligen 2 - 6 ml av denna blandning per 100 liter vatten beroende på växtmassan. Jag doserar maxdosering, sammanlagt 14 ml dagligen av denna blandning.

Som jag har förstått doserar man på ett helt annat sätt i Sverige, ni doserar varje vecka eller hur? Och alla komponenter förvaras separat?

Så vad tror ni om min dosering? Förövrigt bubblar det på ganska bra i karet och det är endast på Glossostigman som detta problem har uppstått. Jag har nu klippt ner hela mattan för att se om det förbättrar sig och algätaren har fått byta kar för säkerhets skull.

Jag slänger upp en bild till där jag har markerat precis vad jag menar: http://tinypic.com/r/2gudzdf/5

Joshua

joshua1977
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 dec 2011, 14:30

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av joshua1977 » 17 nov 2013, 18:46

Jag ville lägga till att jag mycket gärna tar emot förslag till bättre doseringsmetod av pmdd men jag kan inte köra den metoden där man byter 50 % av vattnet per vecka eftersom jag har Diskus och de blir så nervösa när jag byter en så stor vattenmängd, jag byter nu ca. 50 liter per vecka i 240-liters karet vilket fungerar bra för diskusarna. (Jag har inte möjlighet att låta vattnet stå över natten innan byte).

Jag kan också lägga till att jag har måttliga problem med Cladophora och lite trådalger som jag måste hålla efter dagligen genom manuell borttagning.

Joshua

joshua1977
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 dec 2011, 14:30

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av joshua1977 » 17 nov 2013, 19:26

Ursäkta dubbelposterna men jag ville lägga upp en bild på hela akvariet så att ni får en uppfattning över växtvolymen:
http://tinypic.com/r/b81yea/5

Joshua

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Brist eller siamesisk algätare?

Inlägg av hawkse » 17 nov 2013, 20:45

SAE kan absolut vara bedrövliga på växter om de fattar tycke. Hade ett par som gnagde av all nytillväxt på mina Pogostemon stellatus. De fick flytta ut och så var det problemet ur världen. I det här fallet ser det dock ut som makrobrist. Gissar att du ska öka främst fosfatdoseringen något. Har fått sådana där fula, ruttnande blad ibland och då brukar det hjälpa att byta lite mindre vatten och röja ur snåren med växten som mår dåligt - eller så ökar man som sagt doseringen :)

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster