Järnbrist?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Järnbrist?

Inlägg av Finten » 02 sep 2013, 18:46

Hur vanligt är egentligen järnbrist i akvarium med mycket växter? Jag har nyligen gjort om i mitt 120 l kar där jag dubblat ljuset till ca 0.8 w/l, och lagt i Tropicas bottengödning. Jag doserar med CO2 (2 bbs) och PMDD 14 ml/veckan. Jag har tänkt att öka dosen senare men ligger lite lågt nu sedan omstarten jag gjort.

Åter till min fråga och varför jag undrar. Min HC och min Staorgyne repens tycker jag börjar se gulgröna ut istället för ha den djupa gröna färgen som framför allt S. repens ska ha. Så vad är det som fattas? Jag har mätt mitt nitratvärde och det ligger högt (30-35 ppm) så jag utesluter kvävebrist. Då återstår järnbrist med tanke på symptomen. Jag har inget järntest så jag vet inte riktigt hur jag ligger till där. Men är HC och S.repens järnkrävande växter? Att S. repens mår dåligt är jag mest förvånad över, det ska ju vara en relativ enkel växt. Borde jag byta ut min Miplus till Miplus pro som innehåller dubbelt så mycket järn?

Övriga växter jag har verkar trivas. Till dem hör bl. a Pogostemon erectus, Ludwigia repens, Anubias, Echonodorus reni och bleheri, Fissidens fontanus och Marsilea hirsuta. Om jag nu väljer att öka dosen järn, är det någon av dessa växter som kan lida av det?

Kan tillägga att jag gjorde om scapen för en vecka sedan, vet att nyplanterade växter behöver lite tid på sig att komma igång, men jag tycker att det är oroande att se att de visar upp bristsymptom redan.

Någon som har några kloka funderingar eller tips på vad jag kan göra, eller ska jag ha is i magen och vänta och se vad som händer?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Järnbrist?

Inlägg av Krukan » 02 sep 2013, 19:42

Jag tycker att S.repens kan vara ganska lynnig. Särskillt vid om/ny-plantering. Jag skulle avvakta lite eller eventuellt höja lite på alla pmdd-delarna.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Järnbrist?

Inlägg av Finten » 02 sep 2013, 19:55

Ok, så du tror inte på järnbrist?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Järnbrist?

Inlägg av Admin JTFix » 02 sep 2013, 21:12

Håller med Krukan! Höj du av allt och avvakta sen ett par veckor innan du gör nån ny ändring. 24 ml/V borde bli bra.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Järnbrist?

Inlägg av Krukan » 02 sep 2013, 21:17

Finten skrev:Ok, så du tror inte på järnbrist?
Det kan det så klart vara, men jag tycker det känns mer 'safe' att öka alla delar.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Järnbrist?

Inlägg av Finten » 02 sep 2013, 22:14

Då testar jag att höja dosen av alla delar så får vi se om det gör nån nytta. Jag återkommer!

Palle_H
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 maj 2013, 09:38

Re: Järnbrist?

Inlägg av Palle_H » 02 feb 2016, 16:52

Finten skrev:Då testar jag att höja dosen av alla delar så får vi se om det gör nån nytta. Jag återkommer!
Hur gick det!? :)

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster