Vad hände med växterna?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Loppan3
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:09
Ort: Skåne

Vad hände med växterna?

Inlägg av Loppan3 » 04 aug 2013, 21:52

Köpte nytt kar på blocket. Sanden var rätt smutsig så jag tvättade den noga. Fyllde på med vatten från mitt 39 liters kar eftersom invånarna där skulle få byta upp sig till större hem. Hällde i vattenberedning och växtnäring. Nu har all min vallisneria dött, min vattenpest är brun och lika så min Limnophila sessiliflora. Gissar att flytten och så har blivit för mkt för dem. Anubiasen verkar må bra än så länge, likaså en växt med röda blad jag har och en grön storbladig växt som följde med det nya akvariet.
Kan jag rädda de växter som är kvar på ngt sätt och ska jag vänta med att köpa nya växter tills miljön i karet blivit mer stabil? Jag fick karet i onsdags.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad hände med växterna?

Inlägg av Raven » 04 aug 2013, 22:26

Hade du i nån växtnäring och vad för ljus kör du med?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Loppan3
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:09
Ort: Skåne

Re: Vad hände med växterna?

Inlägg av Loppan3 » 04 aug 2013, 22:46

Jo jag hade i växtnäring, ljuset är ett lysrör på 15 watt,märke Philips som jag fick med karet vid köp.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Vad hände med växterna?

Inlägg av Malen 27 » 04 aug 2013, 22:54

Så här snabbt borde det inte gå för växterna att rasa samman.
Först tänker jag osökt på om du har kommunalt vatten och att filtreing efter klor inte har fungerat tillfredställande, men om du har egen brunn och det är så torrt nu,så kan säkert många ämnen få en starkare koncentration av" gifter, metaller" än dina växter klarar av.
Just vallisneria och elodea som du nämner är känsliga.

Loppan3
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:09
Ort: Skåne

Re: Vad hände med växterna?

Inlägg av Loppan3 » 05 aug 2013, 17:31

Malen 27 skrev:Så här snabbt borde det inte gå för växterna att rasa samman.
Först tänker jag osökt på om du har kommunalt vatten och att filtreing efter klor inte har fungerat tillfredställande, men om du har egen brunn och det är så torrt nu,så kan säkert många ämnen få en starkare koncentration av" gifter, metaller" än dina växter klarar av.
Just vallisneria och elodea som du nämner är känsliga.
Jag har kommunalt vatten och har aldrig haft problem innan. Jag tycker också att det är skrämmande snabbt som de har dött. Fick plocka bort all Limnophila sessiliflora idag eftersom den var helt brun och nästan smulades sönder när jag tog i den. vattenpesten är brun men bladen sitter fortfarande kvar...
Kollade pH, det ligger enligt testet mellan 7,2 och 7,4 och nitrithalten var normal...
jag vet inte vad jag ska göra...och vet inte om jag vågar köpa hem posthornsäckor..visserligen har både räkor och fiskar klarat sig och de verkar inte må dåligt.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Vad hände med växterna?

Inlägg av Christer5 » 05 aug 2013, 18:52

Köp inte mer innan du har fått stabilt akvarium.

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst