polysperma? samt java ormbunke

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

younaz
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 okt 2012, 11:13

polysperma? samt java ormbunke

Inlägg av younaz » 13 jun 2013, 19:15

Tjenare alla goa...
Jag tror att det är polysperma jag har, fick en utav en kompis för länge sedan som jag försökt att spinna vidare lite på, men i mitt kar växer det bara blad på toppen, cirka sju centimeter har cirka 10 "skott" och samtliga ser likadana ut.
Samt har jag nu för tredje gången försökt plantera java ormbunkar låtit dem vara nu i cirka 4 månader och de dör mer för varje dag, visserligen har det kommit några fräscha blad och man får upp förhoppningarna, sedan dör de kort därefter igen,

Fakta: karet är 120L har 2x18w lysrör uppe samt ett 15 w bakom karet, uppe är ett på 6500K samt ett på 12000K, bak är ett på 6500K.
har dubbla pumpar en som suger på botten och sprutar på mellanskiktet samt en större som suger på mellanskiktet och sprutar på ytskiktet,
jag har ökat mitt PMDD till 5 ml per dag i 3 månader då javaormbunkarna inte velat ta sig... PMDD:t kommer från peterhaack.
jag har tagit med vatten och provat på Hornbach där de sa att allt står rätt till, kollade ph nitrater hårdhet och nåt mer, killen som hjälpte mig visste inte heller vad det kan bero på..
har en ancistrus, siameser, amanoräkor, guppys, neontetra samt 2 posthorn, dessa matar jag med algtabletter samt vanligt foder.

Tack på förhand! Mvh Younaz

https://www.dropbox.com/s/i0sxtrj0rvf3zsn/IMAG0264.jpg
https://www.dropbox.com/s/2v5qlscq8nvx0rt/IMAG0265.jpg

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: polysperma? samt java ormbunke

Inlägg av Mithroth » 13 jun 2013, 19:50

Gällande javaormbunke så vill den gärna växa på en rot eller dylikt. Man kan ha den i gruset också men då ska rotstocken vara ovan gruset annars ruttnar den.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: polysperma? samt java ormbunke

Inlägg av H » 13 jun 2013, 20:16

Skulle vart kul at veta vad hornbach killen fick ut för värden ur testerna han tog och vad han sa om dem.
Exakt vad knör du ner i dina 5ml?
Jag ser för övrigt ingen java ormbunke

H.

younaz
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 okt 2012, 11:13

Re: polysperma? samt java ormbunke

Inlägg av younaz » 13 jun 2013, 21:28

tjenare och tack för snabba svar!
I mina 5 ml räknar jag då 5 ml kno3, 5 ml kh2po4, samt 5 ml micro+/k2so4 som är blandat i 3 st 500ml flaskor enligt rek.
Hornbach killen sa att alla värdena såg bra ut det var inget avvikande, dock skulle han forska lite i det och ringa upp igen, tyvärr måste han ha glömt det :P
Den växt som jag köpte som en java ormbunke var tydligen en echinodorus magdalenensis, googlade den lite mer men fick inte fram så mycket om skötsel på den.
Är det någon som vet om det är samma art som Echinodorus quadricostatus? eller varför står det (Echinodorus quadricostatus var. "magdalenensis")?
Tacksam för alla grymma svar!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: polysperma? samt java ormbunke

Inlägg av H » 14 jun 2013, 11:01

Hornbach... inget avvikande. jaja billiga är dem säkert iallafall.

Substratet är kanske inte vad jag skulle föredragit, men den ser djup ut och det kan vara bra.
Det ser iallafall ut som näringsbrist, och jag skulle hellre knö ner dubbel dos av haaks recept varje helg istället för dagligen , och sedan 50% vattanbyte.
polysperman vill dessutom ha extra av K2SO4.
Sen gissar jag på att echinodorusen har en mal som gnagt på den, en ancistrus? Eller så har den fått stå för länge utan näring, ge den en kvarts blompinne 5cm ner i substratet så piggnar den till sig. överdosera inte blompinnar.

H

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: polysperma? samt java ormbunke

Inlägg av Krukan » 14 jun 2013, 13:51

Jag har själv köpt samma svärdsplanta på Hornbach. Den hade växt emersed och jag fick erbjudandet att strunta i att hämta den av butiksbiträdet, som förövrigt var både trevlig och kunnig. Jag tog den ändå och den 'smälte' sakta men säkert bort också i mitt akvarium. Men den skickade under denna dödsprocess en hel del utlöpare, så jag skulle låta den hållas och spara skotten från den.

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster