Nedrans P. helferi!

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Nedrans P. helferi!

Inlägg av Salmiakki » 25 mar 2013, 23:26

Fick en kruka pogostemon helferi som ersättningsväxt från aquaristic.net. Jag har redan testat den en gång med dåligt resultat så jag hade inte tänkt använda den i första hand i mitt nya nano. Men nu när den dök upp så fick den ju få en chans tänkte jag. Och jag måste säga att den såg riktigt fin ut, i ett par dagar. Sen började den nedrans plantan smälta. Startade karet 12e mars och nu ser den riktigt trist ut. Kan jag göra något eller ska jag bara ge upp? Har googlat lite men det verkar inte som att man kan göra så mycket om de väl börjat smälta bort?

Har ljuset på 6 h/dag. 2 st Dymax Astro Light 15w.
CO2: Tropica Plant growth system 60.
Substrat: Oliver knott powder soil.
Slängde i en försiktig dos PMDD för nån vecka sen, i desperation.
Karet är på 32 liter.
Övriga växter ser helt ok ut, undantaget HCn, som väl fortfarande funderar på om den ska ta sig eller inte.
PH.jpg

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Re: Nedrans P. helferi!

Inlägg av Salmiakki » 27 mar 2013, 19:50

Ingen som har nån idé? Ska jag göda mer kanske? Ännu mer ljus? Ena lampan är helt ny och den andra drygt 6 mån.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nedrans P. helferi!

Inlägg av H » 27 mar 2013, 20:38

Förutsättingarna finns där. Soil, co2, PMDD,

Tryck på mera ljus! 8-10 timmar, själv kör jag 12 i de flesta kar. snåla inte med näringen bara.

H.

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Re: Nedrans P. helferi!

Inlägg av Salmiakki » 27 mar 2013, 20:52

Ok, tack så mycket för din input! Brukar starta upp med kort ljusperiod och öka efter hand, men då ökar jag på rejält nu och ser om det tar sig.

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster