PMDD men ändå gula blad

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Finten » 04 mar 2013, 19:33

Jag har ett 120 l akvarium som varit igång ett år nu. Jag kör med trycksatt CO2 och göder normal dos från flaskan med miplus i och dubbeldos med flaskan med KNO3. Jag tillsätter ingen fosfatblandning för den ligger redan rätt högt.

Nu till mitt problem, tycker att det växer ganska långsamt och nya blad/skott på bl.a. mina anubias är gula. Andra växter har små hål i bladen. Vad gäller dessa problem har jag läst att det kan vara järn respektive kaliumbrist.

Ska jag öka dosen av något? KNO3 ger jag redan dubbeldos, ligger på 15 mg/l i nitrat. Har en flaska easylife Profito, är det bättre att tillsätta denna kanske istället för flaskan med miplus eller vågat man öka dosen här?

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av DrDork » 04 mar 2013, 20:22

Om du har mycket ljus och trycksatt CO2 så kan du slänga i mycket mer än en normal dos näring. Finns ju de som kör upp till 5ggr så mycket ;)

Nu vet inte jag hur mycket, eller vad du ska öka men jag gissar på att du har näringsbrist :)

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av greenfinger » 04 mar 2013, 21:05

Min gissning är att ditt vatten är för varmt. Har själv råkat ut för samma problem. Min belysning värmde upp mitt lilla kar för bra helt enkelt. Inga växter gillar det.
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Mr_Ewing » 04 mar 2013, 21:06

Kan vara dumt att labba med olika nivåer på näringen om man inte känner sitt kar väl.
Jag skulle föreslå att du kör minst dubbeldos på alla flaskor - fördelat på två ggr per vecka.
Gula äldre blad tyder nämligen på fosfatbrist och prickhålen tyder på kaliumbrist.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Finten » 04 mar 2013, 21:18

Jag har inte så jättemycket ljus, 48 w. Men kanske kan öka miplus lite då?

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Finten » 04 mar 2013, 21:24

Mr_Ewing skrev:Kan vara dumt att labba med olika nivåer på näringen om man inte känner sitt kar väl.
Jag skulle föreslå att du kör minst dubbeldos på alla flaskor - fördelat på två ggr per vecka.
Gula äldre blad tyder nämligen på fosfatbrist och prickhålen tyder på kaliumbrist.
Det är inte äldre blad som är gula utan nya blad. Jag får inte kläm på det hör med fosfathalten. I nuläget tillsätter jag ingenting från den flaskan för det låg för högt enligt mitt dropptest, 1,8 mg/l. Då hade jag också problem med cyano och sedan jag slutade dosera från den flaskan och ökat nitrathalten försvann cyanon. Men det är kanske dumt att inte tillsätta från alla flaskor? Vill inte ha tillbaka den förbannade cyanon bara som plågat karet alltför länge.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Finten » 04 mar 2013, 21:26

greenfinger skrev:Min gissning är att ditt vatten är för varmt. Har själv råkat ut för samma problem. Min belysning värmde upp mitt lilla kar för bra helt enkelt. Inga växter gillar det.
Ja kanske det. Jag har ingen värmare i mitt kar och det håller ändå 26 grader pga av ljuset. Är det för varmt tro?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Mr_Ewing » 04 mar 2013, 21:43

26 grader är inga bekymmer.

Vad jag menar med olika nivåer är just att t.ex. inte tillsätta fosfat och göra lite olika från gång till gång.
Det är inget bra recept.
Var konsekvent med din gödning och skötsel.
Jag antar att du kör efter EI-metoden och 50 %-iga vattenbyten varje vecka.
På så vis behöver du inte bekymra dig för att nivåerna blir skeva.

Jag skulle inte tillsätta mindre än dubbeldos om du kör med CO2.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av Finten » 04 mar 2013, 22:12

Mr_Ewing skrev:26 grader är inga bekymmer.

Vad jag menar med olika nivåer är just att t.ex. inte tillsätta fosfat och göra lite olika från gång till gång.
Det är inget bra recept.
Var konsekvent med din gödning och skötsel.
Jag antar att du kör efter EI-metoden och 50 %-iga vattenbyten varje vecka.
På så vis behöver du inte bekymra dig för att nivåerna blir skeva.

Jag skulle inte tillsätta mindre än dubbeldos om du kör med CO2.
Jag tycker att jag är konsekvent med gödningen. Dock tillsätter jag som sagt INGET från flaskan med fosfat. Tycker du jag ska börja med det igen och köra dubbel dos från samtliga flaskor då?

Jag vet inte vad EI-metoden är? Jag kör med ca 30% vattenbyte varje söndag.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: PMDD men ändå gula blad

Inlägg av hawkse » 04 mar 2013, 22:37

Jag håller med Mr_Ewing. Mecka inte med nivåerna. Dosera från samtliga flaskor och kör iaf dubbel dos - gärna uppdelat på två gånger under veckan.

De gula bladen och hålen låter definitivt som brist. Att du har hög fosfathalt kan bero på att fosfatet inte går åt eftersom du har för lite av något annat näringsämne så försök att öka doseringen, sköta vattenbytena och se om det rätar upp sig på 3-5 veckor.

30%-iga vattenbyten funkar också. Enda skillnaden blir att vattnet i ditt kar som värst riskerar få tre gånger så höga värden mot vad du doserar istället för dubbelt så höga (vid 50%-iga byten).

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster