Förändrade växtsätt hos Svärdsplantor med EasyCarbo?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Bluewing
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 aug 2012, 06:29
Ort: Västerås

Förändrade växtsätt hos Svärdsplantor med EasyCarbo?

Inlägg av Bluewing » 28 feb 2013, 21:29

Har under en längre tid kört PMDD 1,5 dos i veckan men behövt ligga på normaldos MiPlus annars blev det trådalgsexplosion. Hur som helst så råkade jag få in Cladophora via en Javamossa som jag fått. När jag lyfte bort mossan var det fullt med Cladophora under.
Jag fick då tipset att köra med Easy Carbo mot Cladophoran.
Har nu kört EC i 3 veckor. ligger på 1,5 normaldos EC nu även med MiPlus utan några trådalger alls..
Min fråga gäller det som hänt med växterna. Limnophilan växer fantastiskt fint. Blir buskig och mycket vacker. Mina Cryptocoryne växer mer än någonsin tidigare (Wendtii och Williisi) Låga Echinodorus likaså. Men min stolthet i akvariet mina Svärdsplantor har stannat i växten och de blad som kommit ser helt normala ut men är hälften så långa (nu 25 cm tidigare 45 cm) Det bubblar rejält från dem men ingen direkt växt.
Mina Pogostemon Helferi som växt fint men spretigt gör som Svärdsplantorna. Korta stubbiga blad av det som är nytt. De äldre bladen ser allt sämre ut.
Vad kan försämringarna bero på? Har jag fått kort om näring nu med EC och 1,5 PMDD dos? Ska jag öka till dubbel normaldos?
Eller tar det på plantan att ställa om till EC och att det förkortade växtsättet mer är ett tecken på det?

Cladophoran har i stort sett dött nu med EC.
Missunna inte din medmänniska en nödvändig livskris

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Förändrade växtsätt hos Svärdsplantor med EasyCarbo?

Inlägg av Mr_Ewing » 28 feb 2013, 22:16

EC är ju en kollkälla och en av de tre benen CO2 - ljus - näring.
Ökar du på något av benen så behöver du ofta justera någon av de andra två.
Så för att svara på din fråga så tror jag absolut att det kan vara brist på näring.
Prova att öka med en enkeldos under några veckor och se ifall det blir någon skillnad.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Bluewing
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 aug 2012, 06:29
Ort: Västerås

Re: Förändrade växtsätt hos Svärdsplantor med EasyCarbo?

Inlägg av Bluewing » 28 feb 2013, 23:15

Tack. Testar det och ser vad som händer.
Missunna inte din medmänniska en nödvändig livskris

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster