Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoides

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoides

Inlägg av MikaelC » 31 jan 2013, 14:43

Tjena,

Har googlat sönder mig nu och vänder mig till den samlade expertisen för ett ultimat utlåtande :)

Jag har ett 126L kar med 4x24w, kör trycksatt Co2 och Tropica Aquacare + (N och P). Doserar drygt 12ml av näringen i veckan, jämt fördelat över hela veckan.

Karet har varit igång sedan slutet av september 2012 och jag planterade från start Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoides. Den förstnämnda har gått från en blek och långsam uppstart till en otrolig tillväxt och grönska strax efter jag hade fått bukt med infusorier (karet var superdimmig!) till nu en blek tillställning igen med lite smälta blad och där den sträcker sig mot ytan utan någon speciellt tät tillväxt underifrån.

Glosson, som skall vara snabb vad jag har läst, står också still och har gått från grön uppstart till något gulnande och efter senaste ansningen så ser jag att små små blad utvecklas, men det är ingen som helst spridning på den. Den vill mest uppåt.

Jag är totalt nybörjare på det här och har som sagt haft infusorier de gånger jag har ökat näringen i tron om att det skulle hjälpa. Det har jag nu fått bukt med The Green Killing Machine (bra grej) så nu har jag klart vatten igen.

Förutom detta så har jag Hygrophila polysperma 'Rosanervig' i karet som visar röda och fina blad (och den växer på fint), men där bladen längre ner på stängeln visar lite "skrovlighet" med små missfärgningar. Jag skall försöka ta lite kort när jag får tillfälle att komplettera med i o m att det kanske säger mer.

Är det någon som kan läsa av vad jag behöver öka? För jag gissar att det saknas grejer här.

Användarvisningsbild
frysen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 756
Blev medlem: 28 feb 2009, 23:06
Ort: karlskrona

Re: Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoid

Inlägg av frysen » 31 jan 2013, 16:23

Infusorier har jag med haft problem med men löste det med ett uv filter har inte haft problem sen dess. Vad är det för gödning du kör med?
Vad har du för lysrör?
Hur länge har du tänt om dagen?
Hur mycket co2 kör du med?
Bilder är nog att föredra så man kan se själv.
ta gärna en titt på våran akvarieförening i karlskrona
http://akvariekarlskrona.se/

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoid

Inlägg av MikaelC » 31 jan 2013, 16:58

frysen skrev:Infusorier har jag med haft problem med men löste det med ett uv filter har inte haft problem sen dess. Vad är det för gödning du kör med?
Vad har du för lysrör?
Hur länge har du tänt om dagen?
Hur mycket co2 kör du med?
Bilder är nog att föredra så man kan se själv.
Gödningen är Tropica Aquacare + (med N och P).
Det är 2x24 Aquarelle T5 samt 2x24w Daylight T5.
Jag kör belysningen 8tim/dag (körde 10 tim innan infusorier men har inte ökat sedan dess).
Co2 är jag osäker på exakt, men kör ca 1-2 bubblor i sekunden.

Användarvisningsbild
Najjklas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jan 2012, 16:21

Re: Sv: Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elati

Inlägg av Najjklas » 31 jan 2013, 18:17

en frisk tät glosso matta drar i sig rejält med no3. har du nått test? mvh

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Re: Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoid

Inlägg av wilsar » 31 jan 2013, 19:49

http://www.tropica.com/en/plants/plant- ... feri-.aspx
remove loose leaves or leaves which are already senescent together with big lumps of roots. This tissue will soon die anyway and start to decay, and this will slow down the establishment of the new plants.

det sager att om där finns för mycket PO4 är det kanske detta ämne som behöver reduserar men vet inte?
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoid

Inlägg av MikaelC » 02 feb 2013, 14:15

Tack för svaren hittills.

Här kommer de utlovade bilderna som kanske beskriver mina frågor bättre.
Bilagor
Postemon H är gles och bladen smälter och ramlar av. Är också blek i rosetten från mitten.
Postemon H är gles och bladen smälter och ramlar av. Är också blek i rosetten från mitten.
Glosson är gles och lite "gul".
Glosson är gles och lite "gul".

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Brister på Pogostemon Helferi och Glossostigma elatinoid

Inlägg av averater » 02 feb 2013, 15:37

Om du istället för tropicas näring kör med pmdd som är mycket billigare så kan du välja om du vill öka bar kväve eller fosfat eller resten (främst då järn). Men med den gödningen du har hade jag nog ändå provat att öka näringen lite och sedan utvärdera tidigast om ett par veckor (annars kan man inbilla sig förändringar som inte har hunnit komma).

Om du ska testa bättre så rekommenderar jag att du tar mycket bilder nu och sedan aftersom man kan minnas "i syne".
MVH Gustav. Min Blogg

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster