Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

molluscan
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2011, 17:46
Ort: skåne

Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av molluscan » 18 nov 2012, 19:19

Jag tror att jag fått lite näringsbrist i mitt kar. Hoppas att någon kan ge lite tips om hur jag åter ska få växterna att växa på igen.
Jag har ett 375 liters med 4x54watts t5 rör, kör med trycksatt koldioxid och pmdd med extra järngödning. Fiskar i vattnet är diskus och praktbotior. Som bilderna visar så mår inte växterna riktigt bra och jag har även fått problem med trådalger. Akvariet har varit igång ca 4-5 månader och men det har aldrig riktigt blivit balans efter uppstart.
Vad ska jag göra för att få igång växterna?
Bilagor
Helhetsbild
Helhetsbild
växter med näringsbrist
växter med näringsbrist
växter med näringsbrist
växter med näringsbrist
växter med näringsbrist
växter med näringsbrist

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av pny » 18 nov 2012, 23:16

Växten på sista bilden är inte Cabomba utan limnophilia sessiliflora...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av Mr_Ewing » 19 nov 2012, 01:12

Makronäring! PMDD!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

molluscan
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2011, 17:46
Ort: skåne

Re: Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av molluscan » 19 nov 2012, 21:01

pny skrev:Växten på sista bilden är inte Cabomba utan limnophilia sessiliflora...
helt riktigt, var lite slarvig där, men har cabomba i karet oxå som inte mår så bra.
Mr_Ewing skrev:Makronäring! PMDD!
Hur ska jag gör för att ge mer makronäring. Ska jag köra som vanligt med pmdd och köra micronäringen separat och då i halv dos?

Kan det vara det extra järnet som triggar trådalgerna som sen tar näringen för de andra växterna och skapar näringsbrist?

Hur långtid brukar det ta efter att man börjar dosera med mer makronäring innan man ser resultat?

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av averater » 19 nov 2012, 21:53

Trådalger är väldigt svårt att bli av med om man inte har nått djur som äter upp dem.

Jag hade spontant gissat mikrobrist på valisnerian och limnophilian. Men mitt tipps är nog ändå att höja all pmdd rakt av. Kanske dubbla dosen och utvärdera igen om två-tre veckor.

Hur mycket du ska höja beror iof på hur mycket du kör med nu.
MVH Gustav. Min Blogg

molluscan
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2011, 17:46
Ort: skåne

Re: Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av molluscan » 19 nov 2012, 23:06

Nu kör jag med 2-3 dubble dos. Vet inte riktigt om det är mycket eller lite, men tror nästan att det är lite för mycket då jag inte har någon super belysning endast ca 0.5w/liter.

Jag kollade på denna sida http://www.defblog.se/permalink/1674.html och fick till svars att jag hade zinkbrist är det troligt?

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Näringsbrist på vallisneria och cabomba

Inlägg av averater » 20 nov 2012, 20:50

2-3 dubbel dos är nog lagom men du kan prova att ha i en dos mitt i veckan också. Du har mer än 200 W ljus och det är nog inte så lite så du kan nog behöva göda en del.

Jag hade nog gissat att det är järnbrist och inte zink, men det spelar ingen roll då båda ingår i mikronäringen och då doseras samtidigt.

Oavsett hur du förändrar så utvärdera först efter 2 veckor så du säkert kan se om det blivit bättre eller sämre. Och hör gärna av dig även om det blir bättre så de som läser tråden senare kan se det.
MVH Gustav. Min Blogg

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster