Gulnande crypto och spikblad

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 06 nov 2012, 07:42

Startade ju en annan tråd under "akvarieväxter" men lyckades inte få dit någon bild i den tråden, så jag lägger ut en bild här under denna kategori där man ser någorlunda i alla fall hur bladen på crypt ser ut

Och jag undrar alltså varför de gulnar fast nerverna är gröna?

Karet är på 54 l med 15 w varmvitt ljus och varit i gång ca 2 veckor.
Göder med normaldos PMDD och EC + tabletter vid rötterna på crypocoryne
Bilagor
mindre cryptbild.jpg

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av lollerpoop » 06 nov 2012, 12:33

Dom ser inte så värst gula ut.

Annars kolla här http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... agram.html

Du sa att det endast hade gått 2 veckor?
Jag skulle ge det gott om tid för att just crypts tar väldigt lång tid på sig att acklimatisera sig..
Om du har en snabbväxare som visar dom symptomen så skulle jag nog ge ett annat svar.
Jag hade nog gett det någon månad...

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av lollerpoop » 06 nov 2012, 13:07

Kollade lite vad det kan vara för crypt och det ser ut som en C . Pontederiifolia...kollade även lite andra bilder på den.
Har dock en liten teori, tror mest på att crypten håller på att anpasa sig i ny miljö och att dom äldre bladen är dom som "slutar" växa och senare smälta i senare skede tills växten har anpassat sig helt.
Jag skulle dock inte vara orolig eftersom så länge den skjuter nya skott så klarar den sig och trivs.
Däremot om den nya tillväxten skulle i ett senare skede få samma symptom (gula blad med ådring) så skulle jag kolla mitt vattenvärde via vattenverket...
och ev dosera Mg.
Men som sagt jag skulle ge det TID! Crypts e långsamma av sig...

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 06 nov 2012, 15:52

Tack för svaren :)
Har förstått att Crypt kan ha svårt att anpassa sig, men eftersom mina spikblad också har liknande utseende, så blev jag att undra (ursäkta min otydlighet ;) ) Har dock ingen vettig bild på spikbladen

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 06 nov 2012, 16:25

Var in och läste länken du föreslog :razz: Där står, som du skriver att det kan vara magnesiumbrist. Undrar då vad det är jag ska lägga i för att få upp det värdet. Jag tillsatte en extra dos av "den bruna" flaskan av standard PMDD....Som du hör har jag noll koll på de olika kemiska beteckningarna :oops:

Jag kollade också bilder/fakta på C. pontederiifolia och visst liknar det mina jag har. Och på någon bild hade de också lite samma nyans i färgen. Har dock förstått att Crypts kan se helt olika ut i färgerna beroende på ljuset.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av lollerpoop » 06 nov 2012, 16:32

Precis.
Om jag va du så skulle jag avakta med extra doseringen med PMDD.
Det kan bli alginvasion om du inte vet vad du gör + för lite växter.
Den bruna flaskan är järn, man kan lätt få trådalger om man överdoserar hehe.
När det gäller långsamväxare som ex crypts så skulle jag satsa på bottennäring ex näringskulor eller substrat.
Peta ner 1 kula typ var tredje månad och ha tålamod.
Och om du vill känna dig "motiverad" så ta kort på karet 1gång i månaden eller varannan vecka.
Du kommer märka skillnad! ;)

Obs!Om du har en hel del växter så kör vanlig standard dos och glöm inte vattenbyten för att "nollställa" karet.

Edit: Oj vad jag skriver!Kollade in din andra tråd och såg att du har lowlight, jag hoppas du har en bra reflektor och akta så att musselblommorna inte skymmer för mycket av ljuset. Good luck och nu ska jag vara tyst! :lol:

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 06 nov 2012, 16:56

lollerpoop skrev:Precis.
Om jag va du så skulle jag avakta med extra doseringen med PMDD.
Det kan bli alginvasion om du inte vet vad du gör + för lite växter.
Den bruna flaskan är järn, man kan lätt få trådalger om man överdoserar hehe.
När det gäller långsamväxare som ex crypts så skulle jag satsa på bottennäring ex näringskulor eller substrat.
Peta ner 1 kula typ var tredje månad och ha tålamod.
Och om du vill känna dig "motiverad" så ta kort på karet 1gång i månaden eller varannan vecka.
Du kommer märka skillnad! ;)

Obs!Om du har en hel del växter så kör vanlig standard dos och glöm inte vattenbyten för att "nollställa" karet.

Edit: Oj vad jag skriver!Kollade in din andra tråd och såg att du har lowlight, jag hoppas du har en bra reflektor och akta så att musselblommorna inte skymmer för mycket av ljuset. Good luck och nu ska jag vara tyst! :lol:
Inte behöver du vara tyst inte ;-) Bara bra att få svar av nån som ha mer koll, så stort tack :)

Tack för tipset om att ta kort regelbundet :) Det ska jag göra

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av hawkse » 06 nov 2012, 17:48

De där plantorna kommer från en kruka i butik va?

De odlas över vatten så det är normalt att bladen som sitter på dör och ersätts av nya blad med undervattensform.

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 07 nov 2012, 14:37

Jo det har du rätt i att de var i kruka när jag köpte dem :???:

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Malen 27 » 09 nov 2012, 06:25

Oförskämt fina cryptor.
Ska man behöva ta båten till Åland för att stilla sin cryptohunger.

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 11 nov 2012, 21:07

:lol: Malen 27
Det har kommit upp flera nya blad nu på den bredare crypton och nu i mörktgrön/lite brunonig färg. Växer så tusans, liksom spikbladen som också har fått "normal" färg igen. Även polyspernan och taiwanmossan av H har börjat att röra på sig, liksom H:s hornsäv :) och även jawaormbunken av honom har fått två tre nya små blad. Pisitan jag köpte några plantor av, så har vuxit och en har fått två skott redan.
Den enda som inte rör på sig är den smalbladiga crypton. Kom ett par nya blad med det samma, men har ny stått stilla :(

Antagligen är det omställningsproblem, som nu givit med sig.....Inga besvärliga alger heller. Ottosana håller rent och så småning om kommer det att få flytta in några Amanoräkor

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av lollerpoop » 12 nov 2012, 01:14

Låter som att det flyter på ganska bra!
+1

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 12 nov 2012, 03:26

lollerpoop skrev:Låter som att det flyter på ganska bra!
+1
Precis :cool:
Hoppas att det inte blir nått bakslag med alger. Göder normaldos PMDD och EC nu...

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av blassan » 12 nov 2012, 04:48

har denna i mitt räk kar, kan säga som så här, hela plantan dog för mig, dvs ljusna och sedan var det bara slem, eller att dom blad samt stjälkar som var kvar var väldigt mjuka,. Men sen tog den sig,. jösses säger jag bara,. fanns ingen hejjd på den alls,.

Detta är inte ens hälften som jag ansa ur efter jag gjorde rescape i räk karet för ett tags sedan :)
100

edit: Jag har ingen gödning i det karet, har gjort ytterligare en rescape sedan denna bild togs, och kasta mer eller mindre allt utom ett par skott :P så den är på g igen.
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 13 nov 2012, 16:56

blassan skrev:har denna i mitt räk kar, kan säga som så här, hela plantan dog för mig, dvs ljusna och sedan var det bara slem, eller att dom blad samt stjälkar som var kvar var väldigt mjuka,. Men sen tog den sig,. jösses säger jag bara,. fanns ingen hejjd på den alls,.

Detta är inte ens hälften som jag ansa ur efter jag gjorde rescape i räk karet för ett tags sedan :)
100

edit: Jag har ingen gödning i det karet, har gjort ytterligare en rescape sedan denna bild togs, och kasta mer eller mindre allt utom ett par skott :P så den är på g igen.
Tack för att du ger mig hopp blassan :)

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Malen 27 » 13 nov 2012, 20:56

Ja det var väl trevligt att dom tog sig då, man får ge dom lite tid.
Och ljuset du har måste komma från ett T5 rör eller?
Såg först inte vilka cryptor du hade, men lollerpoop och du har väl utrönt detta.
trodde nästan den höga kraftiga var en ciliata först,en sådan har jag haft att blomma, vacker var den.
Men den luktade inte gott,och jo, den ska ju locka till sig småflugor, hur som helst pontderifollian och cilliatan är inte så känsliga, för att smälta ihop, som många andra av dom tunnbladiga arterna är.
Den tunnbladigare lucens,kan eller kommer säkert smälta ett och annat blad under sin uppväxt utan att det behöver göra något, funderar lite på om detta kan vara ett sätt för växten att tillgodo göra sig, näringsämnen ,då dessa faller ner i gruset och till rötterna bland alla andra förmultande löv som ligger där i naturen,hrm.

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Gnici » 14 nov 2012, 17:47

Malen 27 skrev:Ja det var väl trevligt att dom tog sig då, man får ge dom lite tid.
Och ljuset du har måste komma från ett T5 rör eller?
Såg först inte vilka cryptor du hade, men lollerpoop och du har väl utrönt detta.
trodde nästan den höga kraftiga var en ciliata först,en sådan har jag haft att blomma, vacker var den.
Men den luktade inte gott,och jo, den ska ju locka till sig småflugor, hur som helst pontderifollian och cilliatan är inte så känsliga, för att smälta ihop, som många andra av dom tunnbladiga arterna är.
Den tunnbladigare lucens,kan eller kommer säkert smälta ett och annat blad under sin uppväxt utan att det behöver göra något, funderar lite på om detta kan vara ett sätt för växten att tillgodo göra sig, näringsämnen ,då dessa faller ner i gruset och till rötterna bland alla andra förmultande löv som ligger där i naturen,hrm.
Ja pontderifollian verkar ha det bra. Pillat ner näringstabletter i sanden runt om och det kommer nya ok blad som sagt.
Den smalbladiga händer inget alls med, så får se hur det blir med den framöver.
Har ett helt vanligt varmvitt T5 rör på 15w.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Gulnande crypto och spikblad

Inlägg av Malen 27 » 14 nov 2012, 20:24

Jopp, spara din köksamatur, och det är väl jag som måste skaffa nya ramper istället.
Näringstabletter är mycket bra för cryptorna.
Jag och en kompis köpte för många år sen en laddning av affinis (Harteliana) från Öland .
Hans kar var på 130 lit ett 30watt rör 840typ, han stoppade ner några sådana då och då.
Du söte vad det växte, inge co2, bara några större lortgrisar i form av röda cicklider.
ytterfilter eheim.tror också att han dusade i en del krossat snäckskal där i början, inge musselskal alltså
Och den växten verkar det nästan som omöjligt att få tag på nu.
En av dom mest växtfrekventa cryptorna men också en av dom känsligaste, men ack så vacker...

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster