Cyano, kiselalger och gula prickar på blad?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

multiS
Stickling
Stickling
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 jul 2012, 20:16

Cyano, kiselalger och gula prickar på blad?

Inlägg av multiS » 05 aug 2012, 22:31

Raven skrev:Jag kör inte med några veckoliga vattenbyten så vid behov har jag i pmdd, oftast under uppstarten för växterna inte ska gå ned sig och alger få övertaget annars är det mest undantagsvis.
Jag har ett nystartat akvarium (3 veckor tillbaka). Mitt mål är att få det till en vackert växtakvarium med en bland annat mark täckande växt. Karet är 30 liter, kör trycksatt CO2, 26W belysning och har PMDD. JBL CO2 permanent test som visar på grönt.

Just nu så har mer och mer cyano och troligtvis kiselalger observerats i akvariet. Jag har hornsäv, någon polysperma liknande växt (röda blad) samt en mer bredbladig planta ca 20 cm hög. Än så länge är det bara hornsäven som har växt, men inte alls så mycket som jag hade förväntat mig. De andra 2 växterna har inte rört sig. Den bredbladiga har gula prickar på bladen och har blad som ser tråkigare och tråkigare ut, som jag nypt av.

Jag är relativ nybörjare på detta, hur bör jag göra i början för att få fart på växterna? När karet verkar stabilt har jag planer på att ta ur de mesta av växterna jag har i nu och ha i HC och några andra halvhöga lämpliga växter som ja inte bestämt mig ännu för.

Jag har dosserat PMDD efter recept efter varje vattenbyte (som jag kan räkna till 4 just nu). Senaste vattenbytet igår doserade jag dubbelt och hornsäver verkar ha reagerat på det iaf. Men jag undrar om det verkligen är för att jag körde dubbel PMDD med tanke på att det inte är någon stor växtmassa, den har dessutom inte rört sig så mycket.

Så slutligen då... Hur doserar ni i nya kar? Varför har jag gula prickar på bladen? Hornsäven kläs in i kiselalger nästan lika fort som den växer.
Många frågor, hoppas någon kan reda ut det =)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Dosering av PMDD

Inlägg av Raven » 05 aug 2012, 23:50

Cyano gillar kvävefattigt vatten, mätt upp hur mycket nitrat du har i vattnet?


______________________________________________________________
Saxade ur inlägget till en egen tråd då tråden handlade om hur pmdd doseras.
/Admin
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

multiS
Stickling
Stickling
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 jul 2012, 20:16

Re: Dosering av PMDD

Inlägg av multiS » 27 aug 2012, 11:18

Här kommer ett väldigt sent svar, varit på semester etc. Jag har precis mörklagt akvariet i nästan 4 dagar. Det hjälpte delvis men cyano är långt ifrån borta tyvärr..

Köpte en Nitrat test idag och kunde mäta upp att burken för tillfället har cirkus 12.5 mg/liter (tetras test)
Innan mörkläggningen bytte jag 50% och tillsatte ingen nitrat. Så den som finns i burken nu är skapad eller rester från innan bytet.
Vad är lämpligt att ligga på i mg/l?

Jag tog bort ena belysningen så att jag bara har 11 W på 30 liter. Ska jag låta den vara av eller ska jag sätta i den andra igen och ge akvariet 26 W på 30 liter?

Plan B, när är det lämpligt för en total omstart?

Raven skrev:Cyano gillar kvävefattigt vatten, mätt upp hur mycket nitrat du har i vattnet?


______________________________________________________________
Saxade ur inlägget till en egen tråd då tråden handlade om hur pmdd doseras.
/Admin

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Cyano, kiselalger och gula prickar på blad?

Inlägg av lollerpoop » 27 aug 2012, 13:28

Kiselalgerna försvinner när karet har mognat lite mer,det där med tester har jag ingen aning om...aldrig provat.
Kan du inte lägga upp en bild på karet? En bild säger tusen ord....

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster