Sug upp hinnan på ytan med tidningspapper

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 24 jun 2009, 20:36

Hmm.. fast min Cyano startar också alltid vid framrutan längs substratkanten och kryper långsamt uppåt och börjar sedan sprida sig i resten av burken. Ofta har man en grönskimmrande yta samtidigt.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 24 jun 2009, 23:16

Mm, har också noterat att alger, oavsett sort, gärna börjar på framrutan. Har klurat på det en del, och misstänker att det handlar om att långt de flesta har cirkulationen riktad mot framrutan. Om det nu är näringsrikt vatten, cirkulationen i sig eller whatever har jag inte fördjupat mig, bara gjort observationer. Att de börjar i framkant är ändå liten skillnad med att de börjar under substratet (antar att TYB menar att man ser dem mellan glasrutan och gruset?). Under gruset har jag aldrig sett cyano ta fart, skulle tro att det är annat skojigt. Men jag skriver inga papper på någonting just nu... ;)

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 25 jun 2009, 00:13

Det var ju en tanke. Bakrutorna på våra akvarier är ju för det mesta riktade mot en vägg dessutom, alltså kommer bara reflekterat ljus därifrån, inte infallande ljus från rummet och eventuella fönster. Många bäckar små ...

MvH
Christina G

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 25 jun 2009, 09:48

PatrikMalmo skrev:Mm, har också noterat att alger, oavsett sort, gärna börjar på framrutan. Har klurat på det en del, och misstänker att det handlar om att långt de flesta har cirkulationen riktad mot framrutan. Om det nu är näringsrikt vatten, cirkulationen i sig eller whatever har jag inte fördjupat mig, bara gjort observationer. Att de börjar i framkant är ändå liten skillnad med att de börjar under substratet (antar att TYB menar att man ser dem mellan glasrutan och gruset?). Under gruset har jag aldrig sett cyano ta fart, skulle tro att det är annat skojigt. Men jag skriver inga papper på någonting just nu... ;)

Hilsen,

P
Jag har ingen cirkulation riktad mot framrutan i min 540 burk men där har jag lite cyano i bottensubstratet mot framrutan. Dock hålls det i schack av någon anledning men om det skulle dyka upp ovanför bottnen så försvinner det oftast av sig själv. varför vet jag inte. Detta är ett diskus kar med tillhörande hög temp samt bara proteinrikt fryst foder. Jag har en lowtech burk också (55 liter) som aldrig har haft en antydan till cyano eller andra alger. Ingen CO2, flingfoder, 26 grader låg fisklast, PMDD och EC.
Problemkaret är ett 100 liters med hög fisklast (malawi) och enbart ciklidpellets, CO2 PMDD, EC, 0,8w/l T5.
Gödningsnivån är samma i alla burkar, dubbel dos PMDD vid VB samt enkeldos var 3-4 dag. VB ca 30-50 % var 14 dag. jag har fullt med växter i alla kar.
Jag tror att mitt problem kar kan ha följande problem:
1) Dålig cirkulation. Har lite hinna också här.
2) Hög fisklast.
3) För lite matning med fryst foder. (Högt protein innehåll)
4) För lite KNO3

Är det någon som kan komplettera min lista?
2) Hög fisklast
"If it grows, It's alive"

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 25 jun 2009, 10:11

Min cyano börjar alltid i gruset mot framrutan, tror Azur på Zoopet har ganska bra bilder på det på sin algsida. Jupp:
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gall ... acterium_1
De två första bilderna är en klassiker.

Jag är förvånad över att två gamla rävar som Patrik och ChristinaG inte sett det förr, för det är nästan uteslutande på det sättet min börjar.

Peter, jag tror alla dina fyra punkter tillsammans är vad som kan trigga Cyanon. Cyanon verkar komma där det är dålig cirkulation (i gruset är det rätt dålig cirkulation) och mycket mulm (hög fisklast/matning) som skapar för stort syrebehov och tillsammans med halvdålig cirkulation halvskakiga syrenivåer.

När syrenivåerna dyker så kommer nitrifikationen också ta sig en törn och Cyano verkar kunna triggas av väldigt måttliga ammoniumspikar om man jämför med andra alger.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 25 jun 2009, 11:06

defdac skrev:
Jag är förvånad över att två gamla rävar som Patrik och ChristinaG inte sett det förr, för det är nästan uteslutande på det sättet min börjar.
Jag håller med dig Deffen, i 90% av mina cyano case är det precis i gruset vid framrutan det börjar. Jag ska testa ett experiment genom att blockera nedre delen av glaset med en trälist och se om cyanon försvinner. Jag har dock observerat att ljuset reflekteras i framrutan och ner mot gruset som ligger mot framrutan. Det verkar som om reflektionsvinkeln är gynnsam på denna position och "ökar" på ljusintensiteten just där. Efter mitt experiment meddelar jag resultat.
"If it grows, It's alive"

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 25 jun 2009, 12:26

Jag tycker att jag allt som oftast har cyano precis under substratkanten vid framrutan, ser iofs inte detta som ett problem iom att den håller sig där och kryper aldrig upp ovan substratet!

Kan ju vara så att ökat ljus i kombination med dålig "substratcirkulation" vid framrutan gör att den trivs där.


http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2006-12.pdf Kap5 kanske kan ge lite insikt om kväve och cyanobakterier!!
Senast redigerad av 1 Roolo, redigerad totalt 25 gånger.

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 25 jun 2009, 13:55

Roolo skrev:Jag vet tycker att jag allt som oftast har cyano precis under substratkanten vid framrutan, ser iofs inte detta som ett problem iom att den håller sig där och kryper aldrig upp ovan substratet!

Kan ju vara så att ökat ljus i kombination med dålig "substratcirkulation" vid framrutan gör att den trivs där.


http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2006-12.pdf Kap5 kanske kan ge lite insikt om kväve och cyanobakterier!!
Håller med, så länge skräpet ligger där nere, fine.....
Jag har en bottenkabel så viss cirkulation i botten har jag. Frågan jag ställer nu är hur vanligt är cyano i kar med bottenfilter med powerheads? är bottenfilter lösningen?
"If it grows, It's alive"

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 25 jun 2009, 15:31

Fast cyano under gruset är lätt att få bort.

Punktdosera KNO3 med en spruta. (KNO3 skall doseras i bottnen, rakt under cyanon.)
Täck över med svart plast ca 1 cm över gruskanten, och hela vägen ner.
Låt sitta i 5 dagar. Slamsug sen inte!
Kör denna metod i samband med övrig PMDD dosering.

Jag har fått cyano under grusen flera gånger, i nystartade kar med rent grus. Cyanon har aldrig spridet sig över substratkanten, då den miljön förmodligen inte varit gynnsam för dom.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 25 jun 2009, 16:52

Brukar räcka att dra med fingret längs rutan där det sitter med en hävert i närheten.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Bear
Donator
Donator
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:35
Ort: Linköping

Inlägg av Bear » 25 jun 2009, 17:44

Jag har alltid cyano i framkant av gruset. Det verkar trivas där men har aldrig spridit sig upp PÅ botten. Jag kör med finger-och-hävertmetoden då coh då men det kommer tillbaka ganska snart. Däremot är det bara längs frontglaset - aldrig på sidorna (bakrutan ser jag inte så den kan jag inte säga något om). Jag har tolkat det som att dålig cirkulation och mycket ljus är receptet för cyanotillväxt.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 25 jun 2009, 21:00

Har en fråga till er som har cyano i bottenmaterialet, har ni grovt grus eller fin sand?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 25 jun 2009, 21:19

Jag har haft alltifrån medelgrov Engelsk sjösten till lite finare engelsk sjösten, akadama och nu senast svart akvariegrus (0,5-1 mm kornstorlek).

Det enda jag sett vad gäller cyano och bottnar är att man alltid får cyano från bottnen om man kör jord. Speciellt obehandlad sådan. Men det tycker jag är ganska logiskt. Jord innehåller väl naturligt en massa cyano har jag för mig och lite lagom med organiskt material som suger syre och pyr ammonium.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 jun 2009, 22:57

Jag är fortfarande inte klar över själva grejen med var du menar det börjar, deffen. Om det är _ovanpå_ gruset i framkant på karet är jag med, men om man kikar in från fronten och ser cyano under gruset, men mot framrutan, så är jag inte med. Där har jag helt enkelt aldrig sett cyano. De kommer _ovanpå_ botten, men inte under botten. Jag antar att vi menar samma sak, men pratar förbi varandra här. Det framgår inte tydligt vad som menas i tidigare inlägg.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 25 jun 2009, 23:09

Jag skrev tydligt, under bottensubstratet och under grusen, kan inte bli tydligare. 8.)
Tror de andra menar samma som jag med. (heter dock inte Deffen) :wink:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 25 jun 2009, 23:33

Jo men det syns ju så väl på Azurs bilder. Det är så jag menar. Tror jag vågar mig på en djuplänkning från http://mikes-machine.mine.nu/algae_gall ... acterium_1:
Bild
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 26 jun 2009, 05:58

Peter Frank skrev:
defdac skrev:
Jag är förvånad över att två gamla rävar som Patrik och ChristinaG inte sett det förr, för det är nästan uteslutande på det sättet min börjar.
Jag håller med dig Deffen, i 90% av mina cyano case är det precis i gruset vid framrutan det börjar.
Jag har aldrig haft det problemet. Jag råkade för några år sedan ut för "neonturkosfärgat vatten" i ett yngelkar med barbatusar. Det försvann snabbt. Jag har inte ens en algskrapa i odlingslokalen... har sällan algproblem helt enkelt. Eller rättare sagt aldrig. Men man ser ju tendenserna vår och höst, när vattenbytena själv innehåller fler opportunistiska organismer.

Dom här skälen som räknades upp förut tror jag också allihop kan trigga det.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 26 jun 2009, 08:14

Enten har vi olika erfarenheter eller så är jag inte tillräckligt observant - de gånger jag haft cyano har det oftast startat ovanpå gruset i framkanten av karet (5-10 cm in i burken). Någon enstaka gång har de i stället startat högt upp i karet, ovanpå växterna. Under gruset mot framrutan har jag aldrig sett dem vad jag kan minnas. Där har jag nästan alltid en svart hinna. Oklar över om det är bakterier, alger eller både och.

Testar man den näst intill värdelösa metoden att försöka vända ner dem i gruset för att få bort dem så är de ju strax uppe igen. Det är klart, precis i framkanten har de ändå ljus.

Annars håller jag med om att de punkter som räknats upp i ursprungsfrågan säkerligen kan trigga cyanon, var för sig eller i samlad trupp.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 26 jun 2009, 10:55

PatrikMalmo skrev:Någon enstaka gång har de i stället startat högt upp i karet, ovanpå växterna. Under gruset mot framrutan har jag aldrig sett dem vad jag kan minnas. Där har jag nästan alltid en svart hinna. Oklar över om det är bakterier, alger eller både och.


P
Denna svarta hinna är säkerligen en kombination av alger, cyano och slam/mulm. Cyano kan vara från ljus grön till i stort sett svart och jag kan se att ibland är cyanon ljusare grön för att på några timmar bli nästan helt svart. Det känns som om den är mindre livsduglig när den blir svart men vaknar till liv under dagen och blir ljusare.
"If it grows, It's alive"

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 26 jun 2009, 10:57

Raven skrev:Har en fråga till er som har cyano i bottenmaterialet, har ni grovt grus eller fin sand?
1-3 mm engelsk sjösten i tre olika burkar.
"If it grows, It's alive"

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 26 jun 2009, 11:31

Äntligen funkade bilderna från Mike. Sant, där syns det klockrent hur det kan börja, men vad jag kan minnas har jag aldrig sett dem köra igång så i mina burkar. I princip alltid fem-tio cm in på botten. Kanske handlar om olika sätt att sköta burkarna, eller andra grejer. I dunno. Den svarta hinnan jag har i framkant har mig veterligen aldrig krupit upp ovanför sanden. Misstänker att det är rätt syrefattigt där och att det inte är cyano. Vore skoj att testa en Winogradsky-kolumn för att lära mig mer, men jag har lite annat på agendan först.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Kr3wie
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 apr 2010, 16:11

Inlägg av Kr3wie » 18 apr 2010, 02:20

gjorde det idag på mitt 320L, funkade prima! :)

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster