Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av daniel_i_malmö » 17 okt 2008, 21:40

Att saltfattigt vatten skulle vara farligt att dricka är en myt som jag stött på flera gånger i olika sammanhang.

De som hänvisar till denna myt brukar förklara något i stil med att kroppens celler förstörs om man dricker avsaltat vatten, då cellerna sväller och går sönder när avsaltat vatten genom osmos sugs in i dem. Denna mekanism är inte tagen ur luften, den kan ske vid vattenintoxikation, men det är inget som sker vid normal konsumtion av vatten, avsaltat eller ej.

Dricker du onormalt stora mängder vatten - även 'vanligt' kranvatten så kan du bli vattenintoxikerad. Det krävs möjligen teoretiskt lite mindre vatten om det är saltfattigt, men fortfarande stora volymer.

Den akuta risken vid mycket stort vattenintag är att du späder ut natriumhalten (Na+) i kroppen (hypervolem hyponatremi). Om du samtidigt förlorar salter via tex svettning kan detta teoretiskt även bidra till saltbristen, men detta har inte visats ha tydlig effekt i vetenskapliga studier av långdistanslöpare. Tidiga symptom på hyponatremi (lågt natriumhalt i kroppen) är t.ex. illamående, trötthet, ospecifik sjukdomskänsla, ödem och muskelsvaghet. Grav hyponatremi kan vara livsfarligt då den låga salthalten i vätskan i kroppens extracellulärrum (utanför cellerna) gör att osmotiska krafter drar in vatten i cellerna, vilka sväller och kan skadas. Svullnad i hjärnan (hjärnödem) kan leda till döden.

I Läkartidningen var det tidigare i år en artikel om två fall (från samma gym!) där spinningutövare druckit sig vattenintoxikerade under sina träningspass (båda överlevde). Det har inträffat dödsfall under vattendrickartävlingar och så kallad vattenpoker. Fallrapporter vittnar om allvarlig vattenintoxikation vid intag av allt från 6 liter (flicka i nedre tonåren) upp till 15 liter. Kvinnor tycks vara mer känsliga.

Men om du dricker osmosvatten i normala mängder och äter normalt är det inte farligt. Du får dina salter även via mat och annan dryck.

Det finns studier som har kopplat intag av vatten med låg salt- och mineralhalt (framförallt magnesium) till ökad risk för tex hjärt-kärlsjukdom. Det handlar då om intag under längre tidsperioder. Evidensen för att avsaltat vatten skall ha negativ effekt på hälsa bedöms som begränsad enligt WHO som också påpekar att vatten utgör en förhållandevis mindre källa till salter/joner jämfört med mat. Ett undantag enligt WHO är fluorid, och en ökad risk för karies har observerats i populationer som dricker vatten med lågt fluoridinnehåll.

WHO anger i sina riktlinjer för dricksvatten inte att avsaltat vatten är olämpligt som dricksvatten. Det svenska Livsmedelsverket skriver att de 'avråder inte normalkonsumenten från att dricka avsaltat (destillerat) vatten'. Enligt WHO kan reverse omsosfiltrering vara ett effektivt sätt att få fram tjänligt dricksvatten där vattnet annars är förorenat. Filtrering med revers osmos används bland annat för att få fram dricksvatten till militärer i fält.

Referenser
Avmineraliserat vatten som dricksvatten:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... at-vatten/
http://www.who.int/water_sanitation_hea ... lltext.pdf
http://www.who.int/water_sanitation_hea ... susrep.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 27/?page=1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8434446
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_Os ... ation_Unit
http://www.marinecorpstimes.com/news/20 ... n-110410w/

Vattenintoxikation:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8591833
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flicka ... ket-vatten
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=9581
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11476407
Senast redigerad av 20 daniel_i_malmö, redigerad totalt 20 gång.
Bild

Användarvisningsbild
Diwa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:32
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Diwa » 17 okt 2008, 22:07

trodde man hade osmosvattnet i karet?

vatten att dricka tar man ju ur kranen?

saltvatten är svårt fördricka sig på...räcker med liten mängd för att bli grymt sjuk av det...
~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~

Användarvisningsbild
polysperma
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 958
Blev medlem: 10 feb 2007, 18:39
Ort: Sollefteå

Inlägg av polysperma » 17 okt 2008, 22:11

får otroligt konstiga bilder i mitt trötta huvud just nu.
*ser akvarister sammlas på föreningsmöten runt ett akvarium med varsina sugrör......det som är en akvaristikisk vattenpipa?*

sorry är trött men om jag ska vara seriös nu oxå:
Grymt intressant inlägg om man nu tex har ett barn som provsmakar, eller en kompis som får för sig att bada i karet eller liknande.
Toppen att du slår hål på myten.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Its the only part of the fish we don´t eat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 18 okt 2008, 03:08

Jag stötte på denna myt senast för några månader sedan på Ciklid.se i den här tråden:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59041

När jag såg att det fanns en myt-tråd här så kopierade jag helt enkelt in mitt svar från den tråden hit.
Bild

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 18 okt 2008, 08:37

Jag tar mig fortfarande en klunk då och då när jag byter vatten ;)
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Inlägg av Nicke7 » 02 aug 2011, 16:23

vms ett företag som installerar vattengrejjer här istan säljer just osmos till dricksvatten, dom har även en osmos själv inkopplad till köksbänken som dom dricker av, vanliga vattenrenare som säljs för en tusing borde väll vara typ samma sak?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 02 aug 2011, 16:42

Men är det inte så att saltfattigt vatten kan vara ganska farligt eftersom det osmotiska trycket ökar i de celler som det saltfattiga vattnet kommer i kontakt med, såsom munhålan och strupen då i första hand. Magsäckens saltinnehåll är så stort, att det gör varken till eller ifrån.
På mina arbetsplatser finns det alltid avjonat vatten i vissa kranar men det är inte tillrådligt att dricka det....jag trodde det var pga den orsaken.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 02 aug 2011, 16:53

Tror osmos är en för långsam process för att skada cellerna i svalg och munhåla. Annars skulle dom väl 'krympa' om man äter något salt.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 02 aug 2011, 19:55

Sant det.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 02 aug 2011, 20:11

Är det inte därför som man uppfann öl så att man ska slippa dricka vatten övehuvudtaget?

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av christinag » 18 mar 2013, 20:25

Det enda problemet som jag ser det, med att dricka osmosvatten, vore om man drack det på sommaren för att släcka törsten. På sommaren svettas man och förlorar stora mängder salt ur kroppen den vägen. Det behöver kompenseras. När kroppen producerar urin så försvinner ytterligare salter den vägen för att vara ledsagare åt slaggprodukter för att uttrycka det enkelt. När man så blir av med extra mycket salter och mineraler på sommaren bör man kompensera detta.

Slemhinneskador av saltlösningar tror jag inte riktigt på, för även om det teoretiskt kan inträffa en skada så självläker slemhinnor väldigt fort. Jag har smakat på mättade saltlösningar och tog inte skada av den sekunden. Att rekommendera är det väl inte kanske :) Man kan faktiskt se det som en "mycket svag saltsyrelösning", nåja.

Så visst är det en myt, osmosvatten är inte giftigt på nåt sätt.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av averater » 18 mar 2013, 22:10

Bara en not om att det intebehövs tio liter för att det ska vara farligt om man dricker fort. I höstas var det en som dog av att ha druckit 6 liter vid vattenpoker.

Och osmos är ju inte en så långsam process. Jag tror man kan skada svaljet på redan ett par klunkar, fast det vill jag inte bevisa...
MVH Gustav. Min Blogg

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av DrDork » 18 mar 2013, 23:15

Nu är jag inte hundra på vad alla snackar om xD är det vatten utan salt/mineraler? Alltså rent, avjoniserat H2O? För detta ÄR isåfall direkt farligt att dricka. Är någonting med cellerna som förstörs inifrån (kommer inte ihåg exakt hur det var).

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sv: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av Raven » 19 mar 2013, 00:03

DrDork skrev:Nu är jag inte hundra på vad alla snackar om xD är det vatten utan salt/mineraler? Alltså rent, avjoniserat H2O?
RO är inte helt rent men nästan, sett specifierad renhet till 95-99%
För detta ÄR isåfall direkt farligt att dricka. Är någonting med cellerna som förstörs inifrån (kommer inte ihåg exakt hur det var).
Osmotiska trycket.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av daniel_i_malmö » 19 mar 2013, 03:37

averater skrev:Bara en not om att det intebehövs tio liter för att det ska vara farligt om man dricker fort. I höstas var det en som dog av att ha druckit 6 liter vid vattenpoker.
Tack för påpekandet! Jag skrev 'uppemot 10 liter' då det i de fallbeskrivningar av vattenintoxikation jag sett handlade om intag av mellan 8 och 15 liter vatten. Kroppsvolym och vikt spelar roll för vilka volymer som krävs för vattenintoxikation. Jag googlade fram det fall du refererar till och det handlade då om en flicka i nedre tonåren. Jag har ändrat min formulering i originalinlägget till 'onormalt stora mängder vatten' och även lagt till lite info om fallet du syftar på.
averater skrev:Och osmos är ju inte en så långsam process. Jag tror man kan skada svaljet på redan ett par klunkar, fast det vill jag inte bevisa...

Jag har i den vetenskapliga litteraturen inte funnit något som stödjer detta. Jag har hittat ett djurförsök som tyder på att det inte ger några sådana skador (se referenslistan i originalinlägget). Eftersom reverse-osmosfiltrerat vatten inte är ovanligt som dricksvatten tycker jag risken för kliniskt relevanta akuta skador i svalget borde vara välkända och dokumenterade.
DrDork skrev:Nu är jag inte hundra på vad alla snackar om xD är det vatten utan salt/mineraler? Alltså rent, avjoniserat H2O? För detta ÄR isåfall direkt farligt att dricka. Är någonting med cellerna som förstörs inifrån (kommer inte ihåg exakt hur det var).
Ja, det var alltså denna myt jag ville avfärda när jag skapade denna diskussion. Har du någon källa på ditt påstående?

På förekommen anledning har jag nu redigerat mitt originalinlägg i trådstarten för att det ska bli tydligare och trovärdigare; jag har kompletterat det med ett stycke om eventuella långtidseffekter av intag av avsaltat vatten, lite om WHOs rekommendationer för dricksvatten samt flera referenser till studier och rapporter kring både avsaltat vatten som dricksvatten och vattenintoxikation.

/dr Daniel :)
Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av Raven » 19 mar 2013, 06:34

daniel_i_malmö skrev:
averater skrev:Och osmos är ju inte en så långsam process. Jag tror man kan skada svaljet på redan ett par klunkar, fast det vill jag inte bevisa...

Jag har i den vetenskapliga litteraturen inte funnit något som stödjer detta. Jag har hittat ett djurförsök som tyder på att det inte ger några sådana skador (se referenslistan i originalinlägget). Eftersom reverse-osmosfiltrerat vatten inte är ovanligt som dricksvatten tycker jag risken för kliniskt relevanta akuta skador i svalget borde vara välkända och dokumenterade.
Ro används kommersiellt för dricksvatten och torde va rätt vanligt på havsgående fartyg.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av DrDork » 19 mar 2013, 07:51

daniel_i_malmö skrev: Ja, det var alltså denna myt jag ville avfärda när jag skapade denna diskussion. Har du någon källa på ditt påstående?
Ja, jag har faktiskt en, vad jag skulle kalla, en väldigt pålitlig källa. Nämligen min egen kemilärare, som jobbar på Tekniska- och Naturvetenskapliga programet här, på det gymnasiet jag går på. Och han är ingen flumlärare som inte vet vad han pratar om, utan han har jobbat som en äkta kemist innan han blev lärare!

Edit: Kom precis på att jag faktiskt kan skaffa fram ytterligare en källa. Även min moder är kemist och jobbade som det på Astra Zeneca i minst 17år innan vi sedan flyttade. Ska fråga henne sen, ikväll, då hon redan har stuckit iväg till jobbet...

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av Mithroth » 19 mar 2013, 11:53

Raven skrev: Ro används kommersiellt för dricksvatten och torde va rätt vanligt på havsgående fartyg.
Evaporator är vanligast men visst används de RO-anläggningar också. Har själv bara kommit i kontakt med de förstnämnda på båtarna jag varit ute på. Det evaporerade vattnet har då gått igenom först kolfilter, sedan "mineralfilter" (där det tillsätts salter och mineraler), och sist genom uv-ljus. Om det ska användas till konsumtion dvs, ska det användas som tekniskt vatten går det direkt till tanken efter evaporatorn.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av H » 19 mar 2013, 13:08

Långseglare använder sig av RO system, eller liknande för att få avsaltat vatten för långa seglingar, dem verkar ju fungera skadefritt.

H.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av Mr_Ewing » 19 mar 2013, 15:25

Om du dricker Osmosvatten i samband med en måltid så lär det vara helt ofarligt då magsäcken lär innehålla tillräckligt med salter för att göra osmosvattnet ofarligt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av daniel_i_malmö » 19 mar 2013, 22:14

DrDork skrev:
daniel_i_malmö skrev: Ja, det var alltså denna myt jag ville avfärda när jag skapade denna diskussion. Har du någon källa på ditt påstående?
Ja, jag har faktiskt en, vad jag skulle kalla, en väldigt pålitlig källa. Nämligen min egen kemilärare, som jobbar på Tekniska- och Naturvetenskapliga programet här, på det gymnasiet jag går på. Och han är ingen flumlärare som inte vet vad han pratar om, utan han har jobbat som en äkta kemist innan han blev lärare!
Härligt att dagens ungdom har sådan tilltro och respekt för sina lärare. Men jag tror din lärare har fel. Jag har full förståelse för att även naturvetenskapligt bevandrade personer som t.ex. din kemilärare kan missta sig i denna fråga, ja kanske till och med är särskilt benägna att missta sig då det med kännedom om hur osmos fungerar är lätt att tänka sig den påstått skadliga mekanismen - men som alltså av allt att döma inte spelar någon roll i praktiken om man dricker normala mängder vatten. Be honom gärna läsa igenom mitt första inlägg i den här tråden och även referenserna som jag länkat till där.
DrDork skrev:Edit: Kom precis på att jag faktiskt kan skaffa fram ytterligare en källa. Även min moder är kemist och jobbade som det på Astra Zeneca i minst 17år innan vi sedan flyttade. Ska fråga henne sen, ikväll, då hon redan har stuckit iväg till jobbet...
Ja, gör gärna det. Låt då också din mor läsa det första inlägget i den här tråden och även referenserna jag länkat till där.
Mr_Ewing skrev:Om du dricker Osmosvatten i samband med en måltid så lär det vara helt ofarligt då magsäcken lär innehålla tillräckligt med salter för att göra osmosvattnet ofarligt.
Jag vill påstå att det i praktiken är helt ofarligt att dricka även om det inte sker i samband med måltider.

För övrigt tycker jag det vore konstigt om evolutionen inte sett till att människor och djur kunde dricka regnvatten utan att ta skada. :)
Bild

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av Mithroth » 19 mar 2013, 23:33

Ja, kollade på livsmedelsverket för att se om där stod något annat men de säger också att det är ofarligt för en normal människa att dricka.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... at-vatten/

Jag undrar var myten har sitt ursprung?

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av christinag » 19 mar 2013, 23:37

Svårt att säga. Men åkej då, eftersom inte alla är med i resonemanget helt, så får vi bli litet vetenskapliga då. Sorry för långt inlägg :shock:

Jag håller med daniel_i_malmö och Mithroth. Sammantaget kan man nog avfärda myten om att drickandet av osmosvatten är farligt. Det är inte farligare än att dricka samma mängd vanligt vatten.

Men alltså, vi pratar ju om två helt olika saker här i tråden. Det kan vara det som förvirrat DrDork litet. Ursprungligen var det ju tal om drickandet av vatten med låg salthalt kan skada människokroppen. Men sen blev det litet snack om vattenförgiftning, vilket är en helt annan sak. Jag tror att det i praktiken inte gör någon som helst skillnad om du dricker FÖR MYCKET osmosvatten, vanligt vatten eller blåbärssoppa. Det skiljer kanske en timme i elektrolysbehandlingen på sjukhuset? Det är en fråga om proportioner.

Finns ett uttryck som heter "beer potomania" :) när en alkoholist dricker för mycket utan att kompensera med salt. Teoretiskt finns kapacitet för att kompensera ett överintag av upp till 20 l/dygn, men skador kan inträffa långt innan. Se litet senare i min text.
Beer potomania:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8616959
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2763635
(OBS källa av wikipediatyp:) http://www.medicalopedia.org/1361/beer- ... yndrome-2/

Där handlar det om för mycket vätska helt enkelt. Dricker man osmosvatten är det i sig inte giftigt. Inte ens om man skulle dricka det varje dag, i synnerhet om man i övrigt tex dricker sitt morgonkaffe och äter sin normala mat. Då är ju osmosvattnet extra. Men om man skulle dricka ENBART osmosvatten och dessutom tillaga sin mat på enbart detta, då kan det teoretiskt inträffa saker, men inte som en akut förgiftning. Jag säger teoretiskt, eftersom det helt enkelt inte har studerats på det sättet. Det har bara studerats i samband med sk akut hyponatremi i samband med olika sjukdomstillstånd eller just beer potomania. Effekter pga överintag av (vanligt) vatten är dock kända.

Dom vanligaste tillstånden som kan inträffa är (akut eller kronisk) hyponatremi och låg elektrolytbalans, vilket båda är dödliga tillstånd. Varken hyponatremi eller dåligt med elektrolyter är något specifikt för drickandet av osmosvatten. Sedan kan det inträffa andra saker som tex att magsaften späds ut, tarmarna spänns ut och hjärnan och ögon får övertrycksproblem och andra följder utav detta. Men sammantaget kan man nog avfärda myten om att drickandet av osmosvatten är farligt. Det är inte farligare än att dricka samma mängd vanligt vatten. Runt 16 ml per minut kan utsöndras via njurarna och däri ligger på sikt begränsningen, både vad det gäller när man druckit osmos- eller vanligt kranvatten. I allmänhet så får man så lågt blodtryck att man blir illamående eller "mätt" och inte klarar att dricka mer. Detta kan inträffa efter några liter eller upp till 10 liter för en vuxen person. I några tragiska fall har det tyvärr lett till dödsfall när man med berått mod tvingat i sig stora mängder. Man kan spekulera i om det fanns underliggande problem med hjärtsvikt eller kanske hormonella problem (tonåringar, kvinnor omkring menopausen, tumörer osv) som bidrar till dödsfallen. Varför är vi människor så korkade? I enstaka fall har överdrivet vattendrickande i samband med bantning eller sportutövande lett till behov av akut sjukhusvård. Ett av dessa fall var en kvinna som drack uppemot 4,5 liter vätska i samband med ett träningspass (vem tusan svettas ut så mycket, att det behövs???) Se läkartidningen här:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9581

Citerar info om hyponatremi i läkartidningen 2012-04-24 nummer 17:

"Vid akut hyponatremi leder den minskade osmolaliteten extracellulärt till ett vatteninflöde i cellerna som obehandlat kan resultera i livshotande hjärnödem. Vissa patientgrupper är mer känsliga för att utveckla hjärnskador på grund av ödem. Det gäller till exempel barn, kvinnor i fertil ålder och patienter med hypoxi. Hos barn beror den ökade risken på deras relativt stora hjärnvolym i förhållande till det intrakraniella utrymmet. Hos kvinnor i fertil ålder misstänks östrogen motverka hjärnans adaptationsmekanismer.

Vid hyponatremi svarar kroppen med att inom några timmar börja pumpa ut elektrolyter (kalium, klorid och natrium) för att bromsa utvecklingen av ödem. Inom några dagar börjar även osmolyter (små osmotiskt aktiva organiska molekyler) pumpas ut. Vatten följer med molekylerna och svullnaden minskar."

Citerar symptom för hyponatremi (vid pseudohyponatremi kan osmotiskt verksamma substanser ersätta intravaskulärt natrium):

"Hypoton hyponatremi ger hjärnödem, inom några timmar sker dock en anpassning med lågt intracellulärt Na i hjärnvävnaden och ödemet försvinner. Vid aggressiv behandling sker ett utträde av vätska från neuronen vilket gör att hjärnan krymper och central pontin myelinolys kan utvecklas.

Symptom
Huvudvärk, illamående, kräkningar, muskelkramper, trötthet.
Rastlöshet
Konfusion
Epileptiska anfall, koma, andningsuppehåll, herniering
Vid central pontin myolinolys: quadriplegi, pseudobulbära symptom, EP, koma"

Vill tillägga här att när man kommer upp i maximal volym av maximalt utspädd urin (<100 mosmol/kg) så kan man uppnå det här tillståndet efter andra orsaker än drickande av sportdrycker/vatten. Tillståndet kan inträffa när patienter sköljs med hypoton vätska under vissa operationer, när man som alkoholist dricker stora mängder utan kompenserande mängd salt, upprepade vattenlavemang (dödsfall!), drunkningsolyckor och vissa enstaka sjukdomstillstånd.

Men som sagt, var absolut inte rädda för att dricka vatten!

Här kan man läsa om hyponatremi:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=18150

Jag har ett medfött hjärtfel. Om jag dricker överdrivna mängder vatten kan jag på runt två dygn öka min vikt med upp till 8 kg (tidsgräns för akut tillstånd) och sedan tar det betydligt längre för mig att bli av med det, just pga hjärtproblematiken. Ev. hinner jag råka ut för balansproblem, bubblande andning eller illamående under tiden, men det har inte inträffat hittills. Det som uppstår kallas för hypervolem alternativt euvolem hyponatremi (ingen koksaltbrist föreligger). Att njurarna kan köra på högtryck hjälper inte. Sådana saker kan också bidra till hyponatremi om jag inte passar mig. Men här är det fortfarande frågan om alltför stort vätskeintag, inte intag av osmosvatten specifikt. Det hade faktiskt inte gjort någon som helst skillnad i praktiken.

Mera läsning om hyponatremi:

* http://www.lakartidningen.se/store/arti ... 88_892.pdf
* http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1584
* Adrogué HJ, Madias NE. Hyponatremia. N Engl J Med. 2000;342(21):1581-9
* Kasper D, Braunwald E, Fauci A, Hauser S, Longo D, JL. J: Harrison´s principles off internal medicine. 16 ed. McGraw-Hill, United States of America, 2005
* Werner S: Endokrinologi. 2 ed. Liber, Ljubljana, 2007

MvH
Christina G

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av DrDork » 19 mar 2013, 23:39

daniel_i_malmö skrev: För övrigt tycker jag det vore konstigt om evolutionen inte sett till att människor och djur kunde dricka regnvatten utan att ta skada. :)
Jag måste erkänna att jag inte egentligen har någon ordentlig koll, utan bara skickar vidare den informationen som jag själv har fått lära mig.
Men är verkligen regnvatten helt rent, avjoniserat H2O? Om så är fallet:
Dessutom, så fort vattnet nuddar marken tar det ju upp ämnen, ja oavsett vad det nuddar. Och det då måste man ju ha ordentliga redskap och byggen för att kunna samla in detta rena H2O. Jag betvivlar faktiskt att människans evolution har anpassat sig till det, då det har nog varit EXTREMT mycket vanligare att vi har druckit vatten från sjöar/bäckar/åar än att vi byggt stora makapärer för att samla regnvatten. Därför tror jag det vore orimligt. :)

Men jag kan ha fel!

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Det är farligt att dricka reverse-osmosvatten

Inlägg av christinag » 19 mar 2013, 23:43

Jag vill poängtera ännu en gång, att som jag redan skrivit i tråden, så är den enda risken som jag ser det att dricka saltfritt vatten som kompensation när man svettats stora mängder en varm dag. Det kan vara direkt förödande, beroende på ålder och hälsotillstånd.

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster