Myt eller faktum

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Myt eller faktum

Inlägg av Metalmaid » 08 dec 2006, 01:06

Killar suktar och tjejer suger?

Alltså vad gäller akvarieväxter!

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 08 dec 2006, 09:04

???? Förstår inte vad du menar...
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 08 dec 2006, 09:11

nej det myt! men tyvärr verkar det fattas tjejer inom den växtliga delen av akvarier..
Men du är ju långväga kommen och du suger ju inte...

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 08 dec 2006, 09:24

ok, det är det han menar att det (nästan) bara finns manliga innom växtvärlden!
Kanske det, jag har inte tänkt så mycket på vem som är hon eller han... Solbacka är som sagt en hon... Kanske dax för en undersökning, hur många hon finns det här?
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 09 dec 2006, 23:04

solbacka skrev:???? Förstår inte vad du menar...
Sorry för att jag var otydlig, jobbar på en skola med ungdomar så man tar efter snacket ibland om man säger så. Det jag menade var såklart så som haack tolkade det...

Är det ett faktum att killar är bättre än tjejer på akvarieväxter eller är det en myt?
solbacka skrev:ok, det är det han menar att det (nästan) bara finns manliga innom växtvärlden!
Kanske det, jag har inte tänkt så mycket på vem som är hon eller han... Solbacka är som sagt en hon... Kanske dax för en undersökning, hur många hon finns det här?
Jag är inte en han utan en hon 8)

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 09 dec 2006, 23:41

Kul 2st hon, jag var säker på du var en han.... :)
Mina barn 9 och 12 år säger "äger" eller "suger"..
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 10 dec 2006, 00:30

Fördelning över akvariehobbyn som hel het är nog ganska jämnt fördelad, men nördarna är nog mest vi män :)
Tycker det är lite så innom andra områden också, mest vi män som nördar in oss på saker.

Mina döttrar 9 och 7 säger för övrigt "fett bra" och "suger" ibland ;)

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 10 dec 2006, 00:40

Heeke, kan du ge exempel på andra områden där killar framhävs mer i sitt kunnande? Jag har massor på lager...

Ballar det ur så får Peter flytta min tråd till offtopic ;)

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 10 dec 2006, 01:00

Ja där är nog många ställen som män nördar ut sig på om man säger det så, men för att nämna ngra så motorcycklar, bilar o datorer där verkar män speglas som en härskare men i själva verket finns det många kvinnor inom samma som aldrig får framhäva sin kompetens tyvärr, eller så är det kanske inte att de inte får det är bara det att männen vrålar högre och tjejerna kolla på och fnissar och kallar os roliga saker haha..

och nej jag skall inte flytta tråden Metal

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 10 dec 2006, 03:26

Kanske är män bättre/mer intresserade av kemi och teknik...känns lite som att få ordning på växter är mycket kemi och teknik. Sedan med datorer krånglar något ropar jag på min man... Jag hade säkert kunnat lära mig men det är ju lättare att lägga över ansvaret på någon som kan bättre.. Får jag nu algsoppa när jag nu börjar göda mina växter skyller jag på defdac :D :D :D
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 10 dec 2006, 03:53

Jag vet inte vad det beror på men alltid när det är nått fel på datorn/tvn eller nån inte fattar fjärkontrollen så är de mig de ropar på :D
Och visst får jag det oftast att funka...inte för att jag är smart men...tja...kanske jag är smart då :D


Om jag får tala lite mer om mig själv så är min favoritsak innom akvariehobbyn inte tekniken, biologin eller kemin (ok, jag gillar det men...) utan det är själva aquascapandet, att inreda akvarium etc...

Jag gillar sånna saker...kanske jusst därför jag funderar på att söka till "Arkitektur och teknik" på Chalmers...


Men jaja...nog om mig, tillbaka till ämnen vad det nu va! :P

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 10 dec 2006, 13:27

Rebecka (http://underwatergarden.blogspot.com) placerade sig högst av alla i Sverige i årets ADA-tävling. Vilket förövrigt är den mest prestigefulla växtakvarietävlingen som finns.

Om myten stämmer att kvinnor i högre grad är intresserad av inredning än män så borde växtakvaristiken snart domineras av kvinnor? Om myten stämmer att kvinnor i högre grad drar sig för tekniska prylar som CO2-utrustning så kan det vara förklaringen till varför det bara är nördar som hittills visat framfötterna i växtakvaristiken.

Eftersom utrustningen till växtakvarier, inklusive CO2-apparaturen, är löjligt enkel att hantera när man väl införskaffat den och fått känna lite på den, så borde inte ett eventuellt teknikfientligt sinne hindra alls. OM det är så att tekniken på något sätt hindrar tjejjer, vilket jag tvivlar starkt på, så tycker jag växtakvariehobbyn borde attrahera fler tjejjer än killar om man ska gå på myten att tjejjer är mer design/utseende-begåvade.

Eftersom dagens män klarar att klä sig själva och dessutom matcha klädfärger och upprätthålla en inte alltför okomplicerad frisyr och börjat lägga sig i möbleringen hemma så vet jag dock inte riktigt om det går att säga något alls som talar för att denna hobby skulle attrahera det ena könet mer än det andra. Än mindre försöka säga att det ena könet skulle vara bättre än det andra på någon del i hobbyn.

Jag röstar för oavgjort 8)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 12 dec 2006, 20:03

Jag tycker inredning är svårare... Kan aldrig riktigt bestämma mig var plantorna ska stå och rötterna ska ligga...
Sedan är det svårt att veta vilka fiskar man ska ha...
Mäsk pillandet är roligt. även lära nytt om gödning/ph/kh mm mm.
Jag kanske är lite konstig??? Jag tycker det är roligt att byta vatten också :roll:
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 dec 2006, 23:37

solbacka skrev:Jag tycker inredning är svårare... Kan aldrig riktigt bestämma mig var plantorna ska stå och rötterna ska ligga...
Sedan är det svårt att veta vilka fiskar man ska ha...
Mäsk pillandet är roligt. även lära nytt om gödning/ph/kh mm mm.
Jag kanske är lite konstig??? Jag tycker det är roligt att byta vatten också :roll:
Solbacka du är inte alls konstig, nyfikenhet ligger i människans natur :)

Det där med fiskval är ju lite en kluven vägningsfråga om man både gillar fiskar och växter, ska man välja växter efter fiskarna eller omvänt eller låta det gå på impuls? Själv går jag på impuls inom vissa ramar.

Och jag pillar också med mäsk, fast inte i akvariesyfte utan för vinberedning av trädgårdens frukter 8)

Jag är helt inne på deffens linje och vill nog påstå att alla är unika och det finns ingen som slår nån annan i kompetens beroende av kön till motsatsen är bevisad.

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 14 dec 2006, 23:45

Jag röstar på äger-äger som som mina barn säger :wink:
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
Qenzo
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2007, 11:57
Ort: Jämtland
Kontakt:

Inlägg av Qenzo » 18 jan 2007, 13:56

solbacka skrev:Jag tycker inredning är svårare... Kan aldrig riktigt bestämma mig var plantorna ska stå och rötterna ska ligga...
Sedan är det svårt att veta vilka fiskar man ska ha...
Mäsk pillandet är roligt. även lära nytt om gödning/ph/kh mm mm.
Jag kanske är lite konstig??? Jag tycker det är roligt att byta vatten också :roll:
Där är jag tvärtom. Jag vet exakt hur det ska vara.
Men eftersom jag inte har de växter jag vill (för de går inte att hitta) och jag inte har co2 eller mäsk, fungerar det i praktiken ändå inte :cry:

Ang vattenbyten så hade jag ett tag då jag gillade allt som hände med karen, inkl detta. Idag är det ett elände. :evil:

Jag är en hon jag med btw.
Ingen kan allt...

Användarvisningsbild
thea
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 okt 2006, 13:06
Ort: Söderåkra/kalmar

Inlägg av thea » 18 jan 2007, 18:38

Här har vi en hon =)
är mycket intresserad av akvarierväxter.
men jag är inte så bra på det ännu.

Anneth
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 23 aug 2006, 11:49
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Anneth » 29 mar 2007, 10:46

Ett kul ämne det här, och himla intressant. Jag kan ju börja med att jag är av honkön.

Jag gillar nog det mesta som har med akvarierna att göra, allt från inredningen, växterna, fiskval & till vattenbyten & pillrandet med tillbehören som hör till akvariet. Och med mitt akvarium får ingen annan sköta eftersom att jag sköter det på mitt vis..=)

Och just nu skulle det behövas en upprensning av växterna, Mina två E.Bleheri håller på att växa ur akvariet, speciellt den ena som har fått en massa sticklingar som bara växer och växer uppe vid ytan, likaså vallisnerierna håller på att ta över akvariet.

Förr när jag var yngre då hade jag en pärm där jag hade ritat upp en massa skisser om hur jag skulle kunna tänka mig att inreda akvariet som jag hade då, och jag hade skrivit upp om olika fisksammansättningar som kunde bli bra, utifall att man skulle byta inriktning.Jag hade även anteckningar om olika växter som jag skull vilja ha, samtidigt som jag förde lite dagbok över akvariet om vad som hände & skedde i det, det här var väldigt många år sedan.
Så jag har nog lite det "problemet" att jag kan nörda in ganska bra om det är ngt som jag verkligen är intresserad av & som jag tycker är kul att hålla på med.
Fast numera är nog akvariehobbyn mer på en rimlig nivå eftersom att jag har flera djur och en 17-årig son att ta hand om här hemma..

Med datorerna så hjälps vi nog åt med om ngt skulle krångla, jag & sonen har en varsin dator. Min fd man har absolut noll koll med allt som har med datorer att göra.
Men då kan jag ju tillägga att jag aldrig har ägt ngn mobiltelefon för jag tycker att dom verkar så himla krångliga, och allting är ju så himla smått & plåttrigt på dom.:)

Så det där hur man nördar in på olika saker beror nog på hur intresserad man är och vad man har tid för.
Fast himla kul är det när man ibland kan försvinna in i ngn väldigt intressant hobby, som här då i akvariernas värld.

Hälsningar Anneth

_Lena_
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 jan 2008, 21:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ännu en till flicka...

Inlägg av _Lena_ » 20 jan 2008, 22:55

I min bekantskapskrets är det så att killarna läser och skriver om saker medan tjejer bara gör.
Min man läser minst en bok om varje ny hobby han får om det är ett programmeringsspråk, akvarium, fjällvandring. Jag däremot tittar runt först och lyssnar på andra sen så utgår jag från sunt förnuft och tycke och smak.
Det är alltid jag som inreder akvariumen tex men vi hjälps åt att välja invånare. Jag lämnar honom till att införskaffa tekniken dock för jag orkar inte ägna mig åt en massa jämförande läsning...

Användarvisningsbild
DevilDoll
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jun 2007, 18:44
Ort: Malmö

Inlägg av DevilDoll » 20 jan 2008, 23:49

Kvinna här.
Är man akvarienörd om folk påpekar att man har intorkad andmat långt upp på armen?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 21 jan 2008, 00:15

Som tjej får jag väl med svara då! :)
Jag tror inte alls det handlar om kön utan mer om hur man är som person och vilken tid man både vill och klarar av att avsätta till sina hobbies.
Jag är väl lite udda, är datanörd, mobilnörd, akvarist, går hellre på Biltema än shoppar kläder. Bygger ljud i bil, snickrar och är utbildad smed.
Sen har jag ju två hästar med och min musik o dans, och det är väl tur man har nån feminim ådra. :wink:

Om man då tittar på akvariebiten, så är jag perfektionist på inredningen.
Kan börja med att skissa upp på papper innan jag planterar om/ner allt.
Jag tycker som Defdac att växter borde vara mer tjejer än vad det är.
Men!!....Det måste ju först finnas ett akvarist intresse i botten, och där är väl fortfarande männen ledande...
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

addo
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 134
Blev medlem: 28 jun 2007, 03:15

Inlägg av addo » 21 jan 2008, 20:29

Jag som brukar hänga på Saltvattensguiden tycker det kryllar av tjejjer på alla sötvattensforum, inklusive detta.

Humlan
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 mar 2008, 23:01
Ort: Karlskoga

Inlägg av Humlan » 19 mar 2008, 10:15

Ja, på saltvattensgiuden är vi tjejer ganska tunnsådda!
Undrar varför det är så få tjejer som håller på med salt...
mvh, Maria

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 19 mar 2008, 11:48

Även jag som extremt teknikintresserad kille som dessutom gillar DIY baxnar när jag ser alla tekniska lösningar som saltkar kör med, som tillsammans med betydligt större $$$-krav gör hobbyn ganska svåråtkomlig generellt sett.

Kvar blir en liten skara människor som måste vara sådär tokintresserade och insnöade som oftast bara en mycket speciell typ av människor, pågränsen till asperger, kan bli. Dessa är mycket ofta män av någon okänd anledning, från wikipedia:

"Andra möjliga orsakande mekanismer är bland annat en serotonindysfunktion och dysfunktion i lillhjärnan.[68][69] Simon Baron-Cohen föreslår en modell för autism som baseras på hans teori om empatisering-systematisering (E-S).[70] Enligt E-S-teorin är "den kvinnliga hjärnan" övervägande hårdkopplad för empati, medan "den manliga hjärnan" är övervägande hårdkopplad för att förstå och bygga system, och AS är en extremform av den "manliga hjärnan".[71]"

(Den som inte förstår att det här inlägget är ironiskt göre sig icke besvär att bli uppretad ;)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 19 mar 2008, 12:05

Salta män, söta flickor.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster