Myt eller Sannig pHet styr växtens leverne

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Myt eller Sannig pHet styr växtens leverne

Inlägg av peterhaack » 28 nov 2006, 19:22

Ja som texten säger styr pH direkt över växten och bara en specad växt till specat pH, jag tror man kan få växten anpassningsbar.

Men på många anges pH som främsta del och folk tittar på detta och säger huga jag har 8 i mitt kar dessa kan jag inte ha..

Tropica har större range på sina växter verkar det som och det som styr mest är näringen, gödning och ljus pH har blivit en del som följer med i gammla stråk...

Har jag fel (har jag lärt mig fel?)

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 29 nov 2006, 10:23

pH är bara en enda indikator på den otroligt komplexa miljö som är runt växten - det säger egentligen inte så mycket.

Men vi vet dock att vissa näringsämnen är mer lättillgängliga/lättlösliga vid visa pH:n. Men är det dessa näringsämnen som växterna i ett akvarium oftast är mest begränsade av? Nej. Det är CO2.

När man fixat CO2 så kommer man ha så bra tillväxt att detta i princip blir ointressant.

Använder man inte CO2 så kan det dock till viss del bli lite intressant eftersom växterna då måste lita till bikarbonat och då ökar pH:t vilket tillsammans med högt KH kan göra vissa ämnen svårtillgängligare. Men det kommer sannolikt fortfarande vara koltillgången som främst sätter käppar i hjulen för växterna.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 29 nov 2006, 13:49

Växter föredrar amonium som kvävekälla......Lågt ph är bättre än högt
Växter föredrar co2 som kolkälla....co2 sänker ph.....lågt ph är bättre än högt.
Tillgången på micronäringar är bättre vid lågt ph....Lågt ph är bättre än högt.

Bara en liten insyn i varför villfarelsen att lågt ph är bättre högt finns.

Nu är vi ju många som har problem med mjukt vatten, dvs brist på calsium och magnesium. I ett naturligt vatten är koncentrationerna av dessa ämnen högre om vattnet har högt ph......Högre ph är bättre.

Det går säkert att hitta fler anledningar till att det finns generaliseringar om växters preferenser vad gäller ph.

Men det är bra att känna till att olika växter har olika behov och en del finns enbart på begränsade ytor i naturen. Valisneria till exempel är en av få växter som trivs bra trots riktigt högt ph. Hornsärven är en av de få växter som trivs i rejält syrefattiga miljöer OSV,OSV. Därför så tycker jag att det alltid är onödigt att generalisera över växter i allmän mening.
MVH
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster