Strypa pumpars tillflöde

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Strypa pumpars tillflöde

Inlägg av averater » 10 sep 2007, 18:11

"Om man stryper en pumps tillflöde så suger den luft, utflödet är däremot ok att strypa" - Akvariebutikspersonal

Varifrån skulle luften komma???
Vad blir skillnaden mer än trycket inne i själva pumpen? givetvis kan ett lågt tryck leda till att det senare löses ur gas som om man har strypt mycket kan fastna där, men den suger ju inte luft för det!
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 10 sep 2007, 18:41

Stryper du på insuget blir det rätt så kraftigt undertryck i filtret som leder till ökad risk för luftläckage men det är ju endast om man har ytterfilter.

Har man innerfilter kan man strypa bäst man vill men man bör tänka på att pumpen inte mår bra av att strypas på sugsidan.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 10 sep 2007, 22:21

Frågan är om, ett innerfilter över huvud taget tar skada av att strypas på sugsidan.
Det ska vara om den blir så pass strypt att impellern inte kan rotera ordentligt så den skrapar emot pumphuset isf. dvs mekaniska skador på impellern. (kan den bli så strypt?)
En mordern akvariepump tar inte skada i motorn/elektriskt av att man tex håller fast impellern.

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 11 sep 2007, 00:21

heeke skrev:Det ska vara om den blir så pass strypt att impellern inte kan rotera ordentligt så den skrapar emot pumphuset isf. dvs mekaniska skador på impellern. (kan den bli så strypt?)
Nej, jag vet i alla fall ingen pump som kan bli så pass strypt att den skrapar emot någonstans. Att sand, grus, eller sniglar fastnar mot magneten och svarvar ett spår är en sak...
heeke skrev:En mordern akvariepump tar inte skada i motorn/elektriskt av att man tex håller fast impellern.
Om jag får göra ett tillägg... Nästan alla pumpar använder sig av vattenflödet genom pumpen för sin kylning, när pumpen stryps blir flödet för lågt, eller obefintligt, och pumpen överhettas. Jag har bland annat förlorat en Aquaclear Powerhead 70 så. Jag misstänker att icke dränkta pumpar är känsligare, men min powerhead var monterad nere vid botten så det kan fortfarande inträffa.
B!

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 24 aug 2008, 13:33

Argumentet med vattenkylning låter absolut vettigt. Men oavsett detta, så finns det ju ingen anledning att köra på högsta växeln när man kan köra på en lägre? De få gånger jag behövt strypa något har jag lett vattnet från utblåset tillbaka in i pumpen via luftintaget. Då cirkulerar vattnet en gång till helt enkelt och pumpens kapacitet inskränks inte. Kylningen är inget problem då deller, dessutom kan vattnet även passera filtermassan ytterligare en gång på många modeller. Metoden funkar på både ytter- och innerfilter.

Ett ytterligare argument för att göra på detta sättet: En del ytterfilter har betydligt högre energiåtgång vid hög belastning. Varför öka denna vid insuget redan, alltså efterapa ett igenstoppat filter? Ökar bara energikostnaden i onödan.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 24 aug 2008, 14:06

christinag skrev:En del ytterfilter har betydligt högre energiåtgång vid hög belastning.
Hur kan det enbart drabba vissa ytterfilter när alla ytterfilter har samma motorkonstruktion?
Och vad menas med betydligt högre?
Hur är det med fluval403?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster