Större = bättre (?)

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Större = bättre (?)

Inlägg av Calavera » 17 maj 2007, 14:53

Japp, vad tycker ni? Stämmer det att ju större (akvarium) man har, desto bättre är det?
En sak som jag fått intjatad sedans barnsben är ju tex att det är mycket lättare att få en bra biobalans i stora kar jämfört med små, stämmer detta verkligen?

Jag frågar detta då jag planerar på att 'byta' mitt 540l till en möbel på 125l...

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 maj 2007, 15:01

skulle påstå det är tvärtom, när jag satt med 2x~30L så funka det bra och gödde aldrig växterna och dom stortrivdes ändå och inga alger nästintill bortsett grönalger.

bytte upp till 540liters i vintras och får göda som satan med pmdd för växterna inte ska förtvinna och toffsar lite överallt.
bara att hitta ett vettigt filter som inte kostar högerarmen samt vänsterkulal går inte.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 17 maj 2007, 15:08

Jag har bara mindre akvarier och håller fast vid att de inte är svårare att sköta än större.

Det är väl en vägningsfråga också, mindre kräver mer tid medan större kräver mer pengar för att samma resultat ska kunna uppnås.

Användarvisningsbild
Manne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 768
Blev medlem: 01 jan 2007, 11:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av Manne » 17 maj 2007, 15:11

o jag är på väg med större.. 375 till 640 , dock strular inte mitt 375 nämnvärt.. så vem vet..
Ta chansen När du har den imorgon kan den vara borta förevigt.
(L-204 På bilden) Övervägande Salt nu förtiden.

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 17 maj 2007, 15:16

Mitt 980 liters är betydligt enklare att sköta än mitt 145-liters (sä länge det är balans i det)
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Limia
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2006, 00:11
Ort: Järfälla

Inlägg av Limia » 17 maj 2007, 15:35

Ju större akvarium, ju mer dyrköpta bli misstagen :lol: .

Det krävs ju avsevärt många fler växter i ett stort akvarium. Så måste man byta ut växtgrupper som inte riktigt trivs, blir det i alla fall dyrare.

I små akvarier kan man kosta på sig fler misstag, utan att bli ruinerad :roll: .

MVH/Anita

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 17 maj 2007, 15:43

Måste ju hålla med om att stora kar är mycket dyrare i drift. Fastän jag nu ska sattsa på low-tech vad jag än väljer så är jag lite rädd för kostnaden med 540 liters karet.
Räknade lite på det och för att få allt i ordning så skulle jag gå gå i minus med ca 2200kr med 540l och i pluss ca 1000kr om jag köper det nya 125l möbelkaret. På samma sätt så har det stora karet en fast årskostnad på ca 500kr och det lilla en på 300kr.
Och om man är en fattig student som jag...ja...då får man peta på päronen tills pengar trillar ur :roll:

Användarvisningsbild
spazm
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 sep 2006, 19:39
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av spazm » 17 maj 2007, 15:58

Jag har funderat lite på det här med små akvarium och svårigheten att hålla balansen. Är det inte helt enkelt så att med tillräcklig filtervolym är ett 30l akvarium inga svårigheter? Jag menar ett akvarium på 30l med ett stort ytterfilter på 15l filtervolym biologisk filtrering borde vara hur lätt som hällst att hålla i form eller?
Jag är vad jag har i karet.. en planta!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 maj 2007, 16:13

spazm skrev: Är det inte helt enkelt så att med tillräcklig filtervolym är ett 30l akvarium inga svårigheter?
körde med bottenfilter i båda med aquael 350 på så filtervolymen var ju gruset jag hade i 2-3mm/2-4mm ungefär 3-4cm.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 17 maj 2007, 16:54

Det är inte bara filtret som skall vara i balans. Växtnäringen tar slut skitfort i ett tätplanterat 30-liters också...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 17 maj 2007, 17:05

jag har haft väldigt små missöden i mitt 10L's lowtech (har bara ljus tillsatt plus byter 50%vatten/vecka (med PMDD)).
det jag gör är att jag byter 50% i mitt 400L's och tar sen 5L med vatten därifrån och tillsätter i min 10litare. då har jag med andra ord ca en 4dubbelfulldospuls pmdd i den lilla tanken. växer så att det knakar däri med väldigt lite trådalger lite till och från.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 17 maj 2007, 17:51

spazm skrev:Jag har funderat lite på det här med små akvarium och svårigheten att hålla balansen. Är det inte helt enkelt så att med tillräcklig filtervolym är ett 30l akvarium inga svårigheter? Jag menar ett akvarium på 30l med ett stort ytterfilter på 15l filtervolym biologisk filtrering borde vara hur lätt som hällst att hålla i form eller?
pny skrev:Det är inte bara filtret som skall vara i balans. Växtnäringen tar slut skitfort i ett tätplanterat 30-liters också...
Varför tror du att man får en bra balans om man har ett ytterfilter som är stort som halva akvariets hela volym?

Precis som pny säger så finns det fler faktorer som spelar in. För att nämna några...
- Val av substrat.
- Val av växter, snabbväxare i förhållande till långsamväxare.
- Val av fiskar och antal.
- Form av belysning.
- Val av filter, cirkulationspump eller kanske valet att inte ha nått alls.

Användarvisningsbild
Rhodebaert
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 okt 2006, 10:26
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Rhodebaert » 18 maj 2007, 07:28

Spelar ju ingen roll egentligen. Det är mesigt med små akvarier :D
Vill ha fler akvarier.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 18 maj 2007, 07:58

Rhodebaert skrev:Spelar ju ingen roll egentligen. Det är mesigt med små akvarier :D
Undrar om man säger så den dan olyckan är framme och akvariet springer läck också :wink:

Användarvisningsbild
Rhodebaert
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 okt 2006, 10:26
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Rhodebaert » 18 maj 2007, 08:19

jag håller tummarna för att det inte händer!
Vill ha fler akvarier.

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 18 maj 2007, 08:30

Metalmaid skrev:Undrar om man säger så den dan olyckan är framme och akvariet springer läck också :wink:
Det blir vattenskador av 100 liter också. (surprise?) När man kommit över 100-200 liter så spelar inte mer vatten så mycket roll längre...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 18 maj 2007, 09:19

pny skrev:
Metalmaid skrev:Undrar om man säger så den dan olyckan är framme och akvariet springer läck också :wink:
Det blir vattenskador av 100 liter också. (surprise?) När man kommit över 100-200 liter så spelar inte mer vatten så mycket roll längre...
Visst är det så och allt över 1 liter är ju illa oavsett. Men i mitt fall så skulle det nog göra större skada om det rann ut 250 liter än 50 (vi har akvarierna på övervåningen).

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 18 maj 2007, 09:37

Metalmaid skrev:Visst är det så och allt över 1 liter är ju illa oavsett. Men i mitt fall så skulle det nog göra större skada om det rann ut 250 liter än 50 (vi har akvarierna på övervåningen).
Javisst, men om det runnit ut 250 liter, skulle ytterligare några hundra liter göra någon skillnad? *knappast*
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

maria_
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 mar 2007, 19:06

Inlägg av maria_ » 24 maj 2007, 17:22

Jag har ett akvarium på 40 liter och ett på 200. I det lilla stortrivs växterna medan de flesta dör i det stora. Jag sköter dem dock på samma sätt. Har dessutom fått en massa tofsalder på växterna i det stora. Så jag tycker att det lilla är lättare att sköta, men det stora är roligare då man kan ha lite fler invånare i det.

Användarvisningsbild
Sigge
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 1333
Blev medlem: 23 aug 2006, 21:12
Ort: Floda/ 2 mil norr om Göteborg

Inlägg av Sigge » 24 maj 2007, 17:56

Jag skulle nog hålla med Peter där att när ett stort kar är väl inkört å är i balans så blir det lättskött, men jag personligen tycker det kan vara svårt att nå dit.
Men när man väl e där så, ja då blir det ju så in i h*** snyggt.

Sigge
Sigge
Bild
720 L Ren Kärlek Kh 8,57 Ph 6,8

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 24 maj 2007, 17:59

det är inte hur stor den är som räknas , det är hur man använder den :lol:
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 24 maj 2007, 19:01

sigges skrev:men jag personligen tycker det kan vara svårt att nå dit.
håller med dej.

haft 2x~30liter och dom kom i balans nästan direkt, snudd på inga alger bortsett grönalger och gick utan nästan nån skötsel alls och fiskar å räkor stormtrivdes och "gökade" så det stog härliga till ;)

sitter med ett 540liters nu och tror jag börjar få igång det i femte månaden, hade nog gått fortare om jag slängt i mer fisk från början menmen.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 24 maj 2007, 19:12

ja samt hur man använder kringutrustning och hur väl man presterar med det =O)

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster