----- Juvel Edge 23l -----

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Henrix9
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 maj 2016, 15:41
Ort: Tranås

----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Henrix9 » 13 maj 2016, 18:28

Hej, tänkte jag skulle skapa en tråd för mitt gamla Juvel Edge 23l akvarium. Jag införskaffade det för ungefär ett och ett halvt år sedan åt grabben när han föddes. Hade stora planer, men det visade sig att tiden inte riktigt räckte till. Så det har stått mer eller mindre fullt med alger i väntan på bättre tider.

Till slut ställde frugan ett ultimatum, fixa till karet eller så åker det till sopen. Så började kika lite på vad som skulle vara kul att göra och glöden tändes igen. Ska bli jättekul att få fart på detta igen med nya friska tag.

Just för tillfället har jag bara slängt i en massa växter för att inte karet ska åka till tippen :D. Men tanken är att byta ut gruset mot ett lager ADA powersand täckt med Aqua Soil-Amazonia Powder type, soda stream Co2, extra led ljus mm.

Har fått en rapport från kommunen på vattnet i kranen, inga glada besked. Ph på 8,5 och riktigt lågt KH värde. Dessutom tillsätter dem kloramin/ammoniak. Så vatten-test-set är beställt för att säkerställa vad jag egentligen har för vatten-värden från kranen. Kloraminet/ammoniak tänkte jag neutralisera med askorbinsyra vid vattenbytena och även då passa på att buffra upp vattnet med bikarbonat till en rimlig nivå. Sen hoppas jag på att kunna sänka Ph med Co2.

Kör idag med PMDD och tänker fortsätta med det. Slänger med en bild så ni kan se hur det ser ut idag.

Konstruktiv kritik och tips mottages med tacksamhet.
Bilagor
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Raven » 13 maj 2016, 20:51

Ph kan du bortse från, om du mäter ph på vatten som stått 24 timmar i ett dricksglas så får du garanterat ett lägre värde, eftersom akvariet är såpass litet skulle du kunna förbereda vatten i en 10liters dunke.
Fyller dunken och använder vattenberedningsmedel för att bli av med kloramin och en luftpump för att lufta ur vattnet ordentligt, om vattnet inte är kalkhaltigt bör det hamna runt ph 6.5-7.5.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Bson » 13 maj 2016, 21:19

Är KH mindre än KH2 kanske man skall fundera på att lägga i en bit kalk. Å andra sidan sköter man delvattenbyte var fjortonde dag eller så är det inga problem. De flesta akvariefiskar kommer från vatten som är väldigt mjukt (lågt dH-KH) och med relativt lågt pH. Men bl.a afrikanska ciklider ett undantag som lever i hårt vatten med högre KH-pH.

Henrix9
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 maj 2016, 15:41
Ort: Tranås

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Henrix9 » 14 maj 2016, 11:23

Sitter och kikar lite på PMDD, har slut på Micro näring. Frågan är vad man ska beställa MiPlus eller MiPlus PRO?

Någon som har en åsikt eller erfarenhet? Behövs det extra mycket järn när man kör med Co2?

Henrix9
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 maj 2016, 15:41
Ort: Tranås

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Henrix9 » 16 maj 2016, 05:45

Lade en order på följande Co2 system från co2art.co.uk. Hoppas det fungerar bara, men de verkar vara omtyckta med bra betyg. Någon som har erfarenhet av produkten i fråga?

http://www.co2art.co.uk/collections/com ... up-to-500l

Henrix9
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 maj 2016, 15:41
Ort: Tranås

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Henrix9 » 27 maj 2016, 10:19

Fick hem lilla testväskan från JBL i går. Körde samtliga tester innan och efter vattenbytet i morse. Fick följande resultat.

Före vattenbyte:
PH 7,5
dKH 2
Fe 0,5mg/l
NO2 <0,01mg/l
NO3 5mg/l

Efter vattenbyte med tillsatt PMDD singel dos:
PH 7,5
dKH 2
Fe 0,5mg/l
NO2 <0,01mg/l
NO3 5mg/l

Verkar ju ligga ganska bra i värdena, förutom dKH. Har tänkt att buffra upp dKH värdet till 5 genom att tillsätta bikarbonat. Det är tydligen inte rekommenderat att köra CO2 i för mjukt vatten. Får ta mig till närmsta mataffär under dagen för inköp.

Har även haft lite utbrott av alger i karet sen sist (tror att det har varit samtliga sorter), har därför tagit bort två av stenarna i karat och plantera topparna på hornsärven för att få lite mer växter. Har även plockat bort alla gröna löv på svärdsplantan. Det kommer nya vackra röda blad på den. Utbrottet kan bero på att jag har en extra led ramp och lyset på för länge (10timmar), kanske ska minska detta lite tills jag fått i CO2 systemet. Någon som har något råd här???
Bilagor
2016-05-27
2016-05-27

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Bson » 27 maj 2016, 13:22

Verkar ju ligga ganska bra i värdena, förutom dKH. Har tänkt att buffra upp dKH värdet till 5 genom att tillsätta bikarbonat. Det är tydligen inte rekommenderat att köra CO2 i för mjukt vatten. Får ta mig till närmsta mataffär under dagen för inköp.

Har även haft lite utbrott av alger i karet sen sist (tror att det har varit samtliga sorter), har därför tagit bort två av stenarna i karat och plantera topparna på hornsärven för att få lite mer växter. Har även plockat bort alla gröna löv på svärdsplantan. Det kommer nya vackra röda blad på den. Utbrottet kan bero på att jag har en extra led ramp och lyset på för länge (10timmar), kanske ska minska detta lite tills jag fått i CO2 systemet. Någon som har något råd här???[/quote]

KH2 är inga problem, varken för CO2 eller annars. Jag hade satt belysningstiden till 8tim/dygn samtidigt ev. minskat mängden ljus till CO2-systemet är igång.

Henrix9
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 maj 2016, 15:41
Ort: Tranås

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Henrix9 » 30 maj 2016, 06:28

Ny kontroll-box

Har fixat en ny kontroll-box för styrning av elektroniken.

* Har en utgång med konstant spänning för filter och värmare.
* En utgång som styrs med tiduret för magnetventilen till CO2 systemet.
* En utgång som styrs av den andra utgången på tiduret till led-rampen.
* En utgång som går på samma utgång på tiduret som led-rampen, men som fördröjs via ett tidsfördröjningsrelä.

Meningen med den sista utgången som är fördröjd är att jag när tidreläet stänger av för kvällen så slocknar led-rampen. Men med hjälp av ett annat relä så växlar jag om den vanliga medföljande belysningen till månljus och låter detta vara på med ett fördröjningsrelä i ca.2 timmar.
Kontroll-boxen
Kontroll-boxen
Nytt CO2 system

Har även installerat CO2 systemet som kommer från CO2-art.

Inga större problem att få ihop dessa grejer. De har även instruktions filmer på sin hemsida för den som är osäker på hur man gör.

Fick färgen i drop checkern till gul-grön med ca. 20 bubblor per minut, så jag ska ev. införskaffa deras lite finare mer exakta nålventil och byta ut den som kom med i paketet. Verkar lite svårt att ställa in så små flöden med denna. Placerade difusorn precis under vattenfallet som blir ifrån filterutbåset, och det blir riktigt fina små bubblor som stiger mot ytan för att senare dras ner igen av vattenfallet.

Hade även i 1tsk bikarbonat i tanken innan jag körde igång CO2, och lyckades buffra upp dKH värdet till 5,5. Får se till att sänka det något vid nästa vattenbyte. Tänkte att man kanske borde lägga sig någon stans runt 4dKH i alla fall.
CO2 systemet
CO2 systemet
small_4.jpg
Nya Städare

Har även varit hos den lokala djuraffären och införskaffat mig 4st posthornssnäckor. De ska tydligen vara riktigt bra städare. Tyckte att de även hade fina färger. Får väl se om de gör någon skillnad.
small_5.jpg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: ----- Juvel Edge 23l -----

Inlägg av Raven » 30 maj 2016, 21:54

Va försiktigt när du använder bikarbonat, när ph stiger omvandlas mer ammonium till ammoniak som är giftigt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster