Ett första försök. Lido 200

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Gurra
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 sep 2013, 19:55

Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Gurra » 10 jul 2015, 15:35

Startar denna tråden främst för min egen skull men kanske även kan va till hjälp för någon annan nybörjare som funderar på att starta ett projekt. Kommer att skriva upp vad jag gett för grejerna för att i slutet se vad detta projektet har kostat mig (kanske en dum ide :lol: ).

Kan väl börja med att presentera mig då jag inte direkt varit så aktiv och synlig på forumet tidigare.

Gustav Karlsson nyss klivigt upp på den gyllene åldern trettio. Jobbar som snickare, klättrar, semesterdyker, spelar paintball (trea i sm förra året) bilar är väl även ett annat intresse.

Akvarium var väl ca 15 år sen jag hade sist. Hållt annat lite mera landlevande istället så som pilgiftsgrodor, geckos, och en del olika sorters kryp. Men nu kände jag att det var dax att ta tag i detta och starta upp ett kar igen. Fick köpt mig ett Fluval Edge 28 och sen va de igång. Så nu ca 6 månader senare så har jag 2st 30l kuber igång och fick köpt ett begagnat Lido 200 som är det tilltänkta objektet för denna tråden.

Karet köptes alltså begagnat ink allt som ingår vid nyköp. Har således tänkt att köra med innerfiltret jag fick med för att spara in lite på kostnaderna men köpjäven i mig vill givetvis redan nu köpa ett eheim filter med inbyggd värmare och genomskinliga slangar med glas pryttlar så vi får väl se om eller snarare när det blir av. :whist:

Belysningen har redan kompletterats med en led ramp (Solar stinger LedStrip 70 650mm 46w) och nya rör med reflektorer. Får hoppas att detta ska fungera bra. Såhär i efterhand är jag väl inte helt tillfreds med led rampen då det blev lite av ett impuls köp. Så nu när jag läst lite om den så saknas det lite i spectrar vad jag kan förstå.
Sunstrip (solar stinger) Spectrum.png
Sunstrip (solar stinger) Spectrum.png (9.33 KiB) Visad 10704 gånger
Detta hoppas jag att mina lysrör löser.
Juwel colour rör.jpg
Det som jag funderar mest på nu är vad jag ska ha för bottensubstrat. Har kört fluvals stratum i två av mina andra kar och har väl inget att klaga på då jag inte testat något annat. :lol:
Så lite inputt från någon som testat lite olika är ju aldrig fel.
Kriterierna är att det ska va svart, mineraler/gödning för växternas skull och gärna ganska finkornigt (och billigt) :roll: .
Dom jag funderat på är Oliver knott, HELP advaced soil, ADA amazonia och fluvals stratum.

Oliver Knotts har jag bara läst gott om när det gäller det mesta förutom priset. (pwss ca1500 för 30 liter)

HELP har jag väl inte läst så mycke om egentligen men har ett hyfsat pris. (aquasabi.com 108€ 32 liter)

ADA amazonia Ska också va bra men mer åt det bruna hållet. (aquasabi.com 152€ 30liter)

Fluval stratum verkar va många som tycker att det dammar men inget problem med det själv (ca1400 28liter i lokala butiken)

Sen tänkte jag komplettera soilen med någon av dessa "fertiliser" jbl volcano mineral, ADA power sand special eller tropica plant growth.

JBL 9l 23€
ADA 6l 70€
Tropica 6l 31€


Vad föredrar ni för någon? För och nackdelar och allmän inputt mottages tacksamt.

Co2 utrustning till sodastream med magnetventil körs just nu i ett av 30 kuberna för att testa men ska sedan flyttas över till lidot. Ska även skaffa en större tub va tiden lider. Funderar även på en controller till detta. Vad rekommenderar ni där för någon?



Inköp av Lido 1900
Nya colour rör 109x2= 218
Reflektorer 85x2= 170
Led lys (Solar stinger LedStrip 70 650mm 46w) 1299
Drivdon till led 499
Fluval alu hållare till led list 329

DSC_0968.jpg
DSC_0967.jpg
Avslutar med en bild på mitt edge när det va rätt så ny startat.
2015-04-18 edge.jpg

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av ola » 13 jul 2015, 20:54

Ska bli intressant o följa. Men ett tips är o ta ut original filtret o ersätta detta med något bättre. Jag har samma kar som du o jag började med originalet vilket efter en tids användning visade sig inte hålla måttet. I alla fall inte till mina planer för mitt kar
Efter en hård dags slappande är det dax och ta det lugnt

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Bson » 14 jul 2015, 08:35

Blir spännande att följa. Filtret som sitter i karet tycker jag är bra och relativt lätt att sköta, nackdelen är att det tar plats. Ev. kan man byta ut pumpen mot en med mer kapacitet. När det gäller bottensubstrat så har jag tidigare haft ADA Amazonia/Powersand som fungerade väldigt bra. Nu kör jag med Tropica soil/JBL Aquabase, lite billigare men det fungerar riktigt bra det också. Men till nästa scape blir det sand för hela pengen, man behöver lite variation :)

HangerS
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 sep 2014, 10:43
Ort: Furulund

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av HangerS » 14 jul 2015, 09:34

Ser bra ut!
Mitt sista kar körde jag enbart Oliver Knotts i (inget under) och har vart sjukt nöjd med det.
Det har funkat såpass bra att jag funderar på att riva ut allt i mitt större kar (Tropica gödning i botten och vitt grus över) och göra om med Oliver Knott.

Jag fick tipset att skita i gödning under Oliver knott då det skulle bli för bra och bara göda algerna.
Jag är nog beredd att hålla med då det växer nått sjukt ändå.

Ducce
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2011, 17:59
Ort: Tomelilla

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Ducce » 21 jul 2015, 10:09

Skall bli intressant att följa, har nyligen startat upp ett vision 180, har ungefär samma måttförhållanden, är lite fundersam om bottentäckarna skall få ljus så det räcker.

Gurra
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 sep 2013, 19:55

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Gurra » 05 okt 2015, 20:06

En del har det allt hänt här hemma men i ganska långsamt tempo då jag känner att jag inte vill stressa ihop något.

Pengar har spenderats och det har väl på sätt och vis spårat ur lite.
Bestämde mig för att köra på Olivers soil och funderar fortfarande på om jag ska köra med tropicas näring under lr ej. Varesig jag gör det lr ej så kommer jag att köra med krossad lavasten för att fylla ut då jag vill ha lite höjd på scapen och även för att jag fått för mig att det ska va bra för nyttobakterierna med just lavasten. JBL har något liknande man kan köpa.
DSC_0044.JPG
Org. pumpen har även rivits ut och en begagnad Eheim 2078 har köpts in (fick även med ett uvc filter som jag får se om jag kommer att använda). Bör jag använda det? Inte läst på något om uvc var det är bra för i ett växtkar än.
Eheim 2078
Eheim 2078
Sen har jag lite andra grejer på väg hem också som ni får se vad det är när det väl är hemma.

Idag ser det ut såhär. Dock ska allt ut igen så lavakrossen kommer på plats och grenarna ska blötläggas innan det är dax. Men kände ett litet sug i helgen efter att skapa lite med det jag hade liggandes och såhär blev resultatet.
DSC_0037.JPG

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Raven » 06 okt 2015, 07:25

Gurra skrev:Org. pumpen har även rivits ut och en begagnad Eheim 2078 har köpts in (fick även med ett uvc filter som jag får se om jag kommer att använda). Bör jag använda det? Inte läst på något om uvc var det är bra för i ett växtkar än.
Uvc är grymt effektivt på grönvatten men annars är det inte mycke nytta med det.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Gurra
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 sep 2013, 19:55

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Gurra » 06 okt 2015, 18:48

Tack! Låter som att det får hamna på vinden tills vidare då. =)

Fick även hem ett nytt paket idag. =)
DSC_0043.JPG

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Admin JTFix » 06 okt 2015, 22:19

Ser lovande ut! :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Bson » 07 okt 2015, 07:27

Trevligt med lite CO2-prylar också. Inväntar själv leverans av regulator och controller till mitt Lido. Tänkte ju köra lowtech, med jag tror att frestelsen att pytsa i CO2 blir för stor :-). Så det är lika bra att ha grejorna hemma..

Gurra
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 sep 2013, 19:55

Re: Ett första försök. Lido 200

Inlägg av Gurra » 22 okt 2015, 18:38

Bson: Hehe ja de kan lätt bli så. Tanken va att flytta över lite av co2 grejerna från mitt nano men blir nog att jag köper en ny magnetventil istället. ;)



Fick köpt mig lite mossa för ett tag sen också. =)
DSC_0032.JPG

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster