28l LOW allt (utom IVER)

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 21 mar 2015, 12:44

På väg ut på stan, till bla akvariebutik, men vill dela foto på marsilea'n med flera små ljusgröna skott och blad:)!!!
Bilagor
image.jpg

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 22 mar 2015, 10:05

Idag syns väldigt tydligt att alla nya blad är fyrbladiga. Efter lite googlande på marsilea hirsut fann jag att fyrbladigt blir det vid medium-högt ljus, medan 1-bladigt blir det vid låga ljusnivåer.

Nu blev jag osäker på om det verkligen är ljus som behövs mest. Det ser ut som om ett lysrör kommer kosta minst 60kr, och jag måste åka för att köpa (ytterligare 25kr).

Om det istället är co2 sombehövs, eller vettig näring då får plantorna gå i en månad till utan.

Status är; marsilea'n bubblar och växer, något brunstrimmig/fläckig/kantad, i de äldre bladen.
Rotalan står helt stilla; lite brunsladdrig, lite bubblor från gruset, och några få rottrådar från vissa stammar. Inga nya blad, inte större smältning heller. Det står still.
Och de sista - glömt namnet nu - där smälter fortsatt de äldre bladen och nya och gamla blad är rätt genomskinliga. Men det växer. Rötter, nya blad, rotskott.

Åsikter?

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 22 mar 2015, 10:46

1. CO2: Kan vattenbyten hjälpa? Var köper jag mäsk-delarna? Hittar inte på eBay och vet inte vilken slags butik jag ska till för att köpa smådelarna (antar att akvariebutiker inte är billigast).
(Läste här att co2 är viktigare än ljus - trots att man helst inte ska välja: https://www.zoopet.com/forum/showthread ... F6pa+delar )

2. Ljus: om lyrsörslampa/spot/led finns billigare än tex osram t5 14w skylight (880). Vad är minst och smartast?

3. Näring; pmdd vet inte hur små mängder jag kan köpa. Såg tropicas gröna 125ml (vilket skulle räcka 40veckor för mig) för 59kr. Andra rimliga förslag?

4. Jord: Jord hjälper ju med allt. Men jag har för få plantor. Skulle man kunna tänka sig att mindre mängd jord kunde ge en viss effekt - t.ex. Ett tefilter m jord i de bakre hörnen i akvariet. Förutsatt att jordprocessen kommer igång, så är väl ljus då det viktigaste? (Näring och co2 kommer från jorden).
Borde kanske skriva denna fråga i walstad-kategorin...

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mr_Ewing » 22 mar 2015, 10:59

För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mr_Ewing » 22 mar 2015, 11:00

http://www.haack.se/pmdd/
Här kan du möpa portionsförpackad pmdd.
En påse till varje flaska.
Sen doserar du 10ml per 100l
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mr_Ewing » 22 mar 2015, 11:04

Jord i ett akvarium med tillsatt näring och CO2 är att be om problem.
Håll dig till det ena eller det andra annars kommer du upptäcka massor med spännande arter av alger som trivs i ett akvarium.
Antingen kör du ett rent wahlstadakvarium eller så kör du på det som kallas för high-tech med näring och co2.
Det senare är bra mycket roligare då det oftast blir mycket finare och man kan hålla roligare arter i det.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 22 mar 2015, 11:58

Tack Mr Ewing!

Jag tänkte jord som alternativ till näring och co2, inte både och. Det är svårt att hitta ett sätt att fixa en förbättring i både näring, co2 och ljus för under 100kr/md. Men om jord kunde bidra med co2 och näring, så kunde jag lägga min hundralapp på ljus, denna månad.

Målet är ett walstad så småningom, men behöver mer växter först för att inte få en alg-fest.

Så tanken är ett lågbudget-växthus; temporärt, med mäsk, näring och bättre ljus. (Där är frågan var jag lägger mina tior bäst).

Och det slog mig att kanske lite jord - inte hela botten, utan en halv- hel dl, kanske - kunde bidra med näring och co2, så att pengarna kunde gå till ljus denna månad. Det får jag fundera lite mer på, och googla så klart.

Ebay-länken var precis vad jag letat efter, för mig var det en djungel. Nu vet jag att jag ett kit inte är ett alternativ; måste ta reda på var jag hittar slang, backventil och evt t-kors och sugkoppar löst - för att få ner kostnaden ännu mer.

Tack, jag hade inte sett prisupplysningen på PMDD, bara att det var till 5000l vilket jag tänkte var allt för mycket. Men då är 90kr minimum där. Tror inte det är där jag lägger pengarna, även om det är det billigaste man kan få tag på. PMDD portionen är 3 års förbruk för mitt 28l.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 22 mar 2015, 12:15

Alger.

En del av det bruna på bladen var brunalger.
Och dessutom inser jag att det luddiga på de bakre bladen i akvariet inte är 'damm' utan Oedogonium från Triads fantastiska algtråd:
viewtopic.php?f=35&t=19135

Oedogonium: orsak låg co2, låg näring.
Brunalg: orsak nystartade kar försvinner av sig själv.

Ytterligare tecken på att det är co2 och näring som fattas?

Det är ju inga mängder och har inte växt till mycket utan varit i princip det samma sedan starten för 1/2 vecka sedan.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 22 mar 2015, 18:21

Så hände det saker i karet igen.

22/3: Tefilter-experimentet.

Efter att ha blivit övertygad om att co2 / mäsk inte är en fungerande lösning för ett nanokar eller för min budget, har jag beslutat att testa min idé med 'jord - fast mindre jord', alltså två tefilter med jord som co2- och näringskälla.

Jag har fyllt två tefilter med krukjord (inte ny planteringsjord utan använd torvrik jord) och lagt dem i varsit hörn av akvariet. Det är melitta-filter med ca 1dl jord i varje, vikta så att jorden inte kommer ut. Grus och sten över.

Tömde karet på 3/4 av vattnet, var en tum vatten kvar över grusnivån bara, när jag skulle möblera runt. Fyllde sedan på igen, och eftersom jorden ligger i filter blev det inte jordigt i vattnet alls. (Jag vet inte hur länge filtrena håller - och en annan mer beständig behållare vore nog bra. Tänker nätpåse, med verkligt fint nät.)

Rotala'rna står rakt över, efter som det är den planta som har det sämst. Såg flera rötter på stammarna nu när jag flyttade dem, men bladen är för sorgliga. Tror knappt de kommer kunna repa sig.

De andra plantorna står där de stod förut för de har det ju hyfsat bra, med rotskott och nya blad och bubblor.

Angående ljuset avvaktar jag; I akvarieaffären kördes konsekvent med dagsljus-rör, 2700K och det växer så det knakar. Och eftersom mina växter också växter - och mest verkar sakna co2 / näring - så tar jag och ser vad som händer med jord i akvariet först.

Stoppade ner en gren också - men det ser bara konstigt ut så det ska jag ta bort igen, vill bara titta på karet när vattnet klarnat innan jag bestämmer om och hur jag ska möblera om.

Fortsättning följer.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 22 mar 2015, 18:43

Och jag funderar över vad jag kan byta ut tefiltrena mot, ett silande men hållbarare material. Tygfilter kanske, men nog inte så hållbart i vatten. Något i konstfiber, måste finnas massor. Kanske bara en bit nylonstrumpa :)

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 24 mar 2015, 12:53

Igår under dagen sågs ingen effekt av jorden alls. Ja, där var massor av luftbubblor från vattenbytet, och så bubblade växterna mindre - vilket inte är konstigt med tanke på ommöbleringen.

Men imorse på hundpromenaden hittade jag två urfina rötter, som gjorda för akvariet, så jag lyckades binda ihop dem och möblera om igen innan frukost imorse :D

Tog ett foto men det ser helt enkelt inte riktigt klokt ut, pga spegling, vattengrummel och ja ogenomtänkt placering. Så foto följer.

DESSUTOM hittade jag - i storsopen! - en rund glasskål (typ lampkula) r=30, som på mellan långsiktig ska få bli ett litet betta/paradis fisk akvarium, med gren och plantor ut ur akvariet, och i ett grusfat med växten runt/under akvariet också. Det regnar guld:)

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 26 mar 2015, 08:45

26/3: Akvariet är nu 15 dagar gammalt. Och har haft portionsförpackningar (tefilter) med jord i sig i 4 dagar.

* Rotala'erna börjar få nya blad! De är pyttesmå och det går inte fort, men de är på väg. Så kanske, kanske att de också klarar sig.

* Marsilea'n bubblar inte alls lika mycket som innan jorden blev introducerad. Men den växer så det knakar, och de nya bladen är lite blandat 4-3 och 1 bladiga, utan större systematik.

* Sagittaria'erna bubblar om än inte så jättemycket, och växer i både rötter, rotskott och nya blad.

* Ljus; två nya inspark. 1) Att dagsljus (2700K sades det, men det är väl inte dagsljus utan varmvitt, hmm) skulle hjälpa växterne ifht alger, för att alger inte alls kan tillgodogöra sig gula ljusvågor, men det kan plantorna. Begge gillar blått och rött bäst, men om där också finns gult får plantorna en fördel. Har inte riktigt hittat detta bekräftat i sökning, men inte motbevisat heller. 2) Att 4000K skulle räcka mer än fint för plantor i ett litet akvarium.

* Just nu får de det ljus de har och 6timmar i sträck så att de också får dagsljus när där är som ljusast. (4 ljus - 4 mörker - 4 ljus var svårt att administrera när jag inte kunde vara hemma och släcka mitt på dagen, och jag vill gärna se akvariet på morgonen när jag vaknar.

* Rötterna; fick plocka upp den ena roten igen, då jag kom på att den var helt färsk. Lagt till tork. Först 2-3 timmar i 70 grader i ugnen och nu i ett par dagar på elementet. Har ingen aning om hur jag ska veta när den är helt torr… :)
Den andre roten var gammal och helt torr så den är nedsänkt med sten - det ser inget kul ut i akvariet just nu, alls. Och den bubblar den också, haha.

* Alger: Grönt på glaset fortsätter att dyka upp, inte jättemycket och inte jättefort, men dock. Brunt på stenar och blad; just nu är det mycket. Inte säker på om det är finkorning jord som sjunkit till botten eller om det rent faktiskt 'växer'. Ska dammsuga och byta lite vatten under några dagar och se hur det utvecklar sig. Tofsalger. Har såg två-tre små hårtottar på Rotala'en i ena hörnet igår. Skrapade av dem och håller utkik efter fler.

* Hoppas få ett par sniglar; det ska vara en robust typ (MTS) och bra runt plantor, och de skulle klara sig bra i alla stadier av akvariecykeln (vilket jag vet har att göra med nedbrytning och omvandling av vissa ämnen, men inte vet helt mer om). Det skulle nog vara bra med lite rörelse i akvariet också tycker jag.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 26 mar 2015, 11:48

Måndag:
IMG_0832.JPG
Onsdag:
IMG_0849.JPG

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 30 mar 2015, 08:51

30/3; Det händer inte så mycket i karet just nu.

Marsilean växer bra och sagittarian ok - men ingen bubblar lika mycket som innan jorden kom i vattnet.
Rotala'erna har skott som tar sig och ganska mycket stamrötter (eller vad det kallas), på 5-10 mm. Men de lever i alla fall och kommer klara sig allihop tror jag.

Där är brunalger och på grenen jag stoppade i härligt ludd runt om. Men det jag läst är att det är normalt och att växterna får övertaget med tiden. Vore skönt med ett par algätare för nervernas skull.

Jag har förbättrat ljuset vid att hitta ett lock med bättre ljusinsläpp och att sätt upp lågbudgetreflektor i lysröret; aluminumfolie, men det gjorde jättestor skillnad ändå.

Har också lagt i lite fiskmat för att starta 'fisklös cykling' (?!). Men jag ju inget testkit, så jag kan inte kolla hur det går. Effekten uteblev i alla fall helt, inget vitt dimmigt. Den reaktionen kom ju när jag stoppade ner jord, så jag antar att bakterierna redan kickat igång och tuggar på. Vi får se när jag sparat ihop till dropparna.

Köpte jordad timer för 50kr och i helgen hittade jag en jättefin rot till glasskålen för 50kr, och så var budgeten slut för april. (Fast jag har sparat 50kr, och kanske kan jag hitta andra sätt att spara ihop lite mer, vi får se).

Just det; ska fundera på bottenmaterial, om jag ska komplettera / byta ut till något mindre grovt. Men inte förrän jag möblerar om helt tror jag. Plantorna behöver uppenbarligen ro nu, varje gång jag stökar runt kommer de av sig.

Vill ha bubblor…!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 30 mar 2015, 09:10

Bara mata kommer inte få karet att cykla. Du måste ha fiskar som omvandlar maten till skit för att det ska funka.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 30 mar 2015, 16:05

Ok, tack. Då får jag kolla upp lite mer, igen. Läste i en tråd om 'fishless cycling' om alternativen att tillsätta rent ammonium, en fryst räka eller just fiskmat. Eller jord med bakteriekultur utifrån, vilket jag ju redan har i.

Blev rekommenterad att inte ha malaysisk snigel i karet då de bara fungerar i fint bottenmaterial. Några hållningar till det?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 30 mar 2015, 17:31

Ett par nävar från översta myllan från skogen. Blanda med vatten. Sila sedan genom en melittapåse. Dosera sedan en dl varje dag. Det fungerar. Har själv kört det så en gång i tiden.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Raven » 30 mar 2015, 20:40

Mirame skrev:Ok, tack. Då får jag kolla upp lite mer, igen. Läste i en tråd om 'fishless cycling' om alternativen att tillsätta rent ammonium, en fryst räka eller just fiskmat. Eller jord med bakteriekultur utifrån, vilket jag ju redan har i.
Flytande ammoniak använder jag till fisklös cykling, rätt gott att kunna starta upp filtret i en vattenspann medans akvariet görs iordning, hushållsammoniak utan tillsatser som parfym.

Jag köpte min flaska via england, kommer inte ihåg vad jag betalade men det va småpengar och räcker ungefär 200år.
http://www.theaquariumwiki.com/images/t ... en_Off.jpg
Blev rekommenterad att inte ha malaysisk snigel i karet då de bara fungerar i fint bottenmaterial. Några hållningar till det?
Malaysisk sandsnäcka kan leva i akvarier med grus också men gräver inte lika mycket.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 30 mar 2015, 22:00

Triad: Ja, just get! Det var ju så jag gjorde i sin tid, nu minns jag! Hade ju en en och en halv liters-flaska stående under karet och hällde i lite varje dag. Vad kul, tack för tipset!

Raven: Ja precis skulle vara helt ren ammoniak och vatten. Jag om jag hittar kanske jag prövar med filtret till nya lite större akvariet som ska igång så småningom (100l).

Jag avvaktar med sniglarna, även om de kan leva i grus - jag skulle ha dem i 28l, och jag vill inte att sniglarna förökar sig och tar plats från fisk jag annars hade kunnat ha i. Vill ha någon snigel om inte förökar sig ensam, men som äter alger på glas och blad helst… Google is my friend :D

Har fått en massa fin valisnera idag och satt ner några i detta kar och de allra flesta i min bowl, som just fått vatten och en fin rot. Den borde väl få sin egen tråd kanske. Får se.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Raven » 31 mar 2015, 06:42

Mirame skrev:Raven: Ja precis skulle vara helt ren ammoniak och vatten. Jag om jag hittar kanske jag prövar med filtret till nya lite större akvariet som ska igång så småningom (100l).
10 dagar har jag fått ett sterilt filter att bli fullt fungerade på.
Jag avvaktar med sniglarna, även om de kan leva i grus - jag skulle ha dem i 28l, och jag vill inte att sniglarna förökar sig och tar plats från fisk jag annars hade kunnat ha i. Vill ha någon snigel om inte förökar sig ensam, men som äter alger på glas och blad helst… Google is my friend :D
Skulle snarare säga att malaysisk sandsnäcka ökar mängden fiskar du kan ha eftersom den städar botten, blir dom för många kan det räcka att du rensar bort dom som krypit upp på framrutan 1 timme efter du släckt, eller lägger i ett salladsblad som du tar upp 1 timme efter att ljuset är släckt och snäckorna krypit dit.

Att minska beståndet är inte så svårt och vad jag märker blir det inte så många om man är försiktig med maten, inte ens när jag medvetet övermatar i en balja med platy och en balja med amanoräkor vill snäckorna göka loss :(
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 31 mar 2015, 21:31

Älskar att få helt motsatta råd från olika håll. :lol: Hur ska en veta…? :shock: :shock: :?: :groll:

Men raven om du läser med; finns det inte andra sniglar som är lika bra bottenätare men som inte riskerar att bli så många i ett obevakat ögonblick, om -'mina' nu skulle trivas och föröka sig med blixtens hastighet?

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 10 maj 2015, 09:34

image.jpg
10/5: Sen uppdatering. [BILDER PÅ VÄG]
Sedan sist (slutet av mars) har jag haft en hel del alger; brunalger och trådalger, och samtidigt ljus/gul nytillväxt här och där.

Jag fick motstridiga upplysningar om det var mycket näring =för lite ljus eller tvärtom för lite näring = för mycket ljus? Järnbrist eller tvärtom för mycket järn? Osv. Så jag beslöt mig för att inte göra något alls, utan låta snäckorna (hittade posthorn och en malaysisk) och de två första fiskarna; två pyttesmå malar, göra sitt i några veckor.

Nu är Brunalgerna borta helt ok, men trådalgerna består som förväntat.

Djuren trivs, och de flesta växterna också.
Rotalan växer dock konstigt långsamt. Den ska ju vara en snabbväxande - men ligger långt långt långt efter marsilea hirsut'an och sagrita subulatan.

Och Valisneran har skiftat form från långa breda gröna blad, till tunna smala, kortare och rödaktiga blad. Lite gula till och med, särskilt de som står rakt över en jordpåse. Tyder på övergödning för den graden ljus? Eller något annat?

Generellt kam man väl säga att mina bakgrundsväxter klarar sig sämre, än de i mitten / fram. Dagsljuset genom fönstret kanske hjälper de i fronten...

Där finns snigelägg i drivor, så länge jag inte har fler fiska får de gärna städa åt mig och absorbera näringen.

Igår hämtade vi sällskap till den lilla oton, som varit skygg jfm i butiken: och den blev så glad! De simmar kapp, som ler och långhalm, fast det blev fel slags oto.

Dessutom två små amanoräkor, för att se hur det påverkar trådalgsbeståndet.

Och 6-åringen köpte två små kuhliålar för egna pengar.

Nu är där mer liv och rörelse, fast jag fortfarande inte har något som riktigt simmar. Om två veckor hoppas jag kunna få en hop neoheterandria och kanske några galaxy rasbora.

På önskelistan står också evt en äppelsnäcka om det behövs, och i avvägning med vad karet tål med växtligheten / djurliv; kanske en handfull RCS och kanske, kanske ett par knallgula dvärggouramis, så småningom.

Nu till möblering/scape. Fråga; Vad kan jag göra med små ändringar och små medel för att långsiktigt förbättra utseendet i karet?
image.jpg
Jag har inte inrett för att vara ett scape (har aldrig prövat att göra ett aquascape!) utan hade tänkt odla fram växter bara - för att sen göra helt om; möblera om och göra jordkar. MEN stenröset i höger sida har blivit växternas och ålarnas favorit. Sagritas subulatan växer i under och mellan överallt och jag gillar det. Omöjligt att flytta det och behålla den effekten.

Grenen som ännu inte är helt dränkt skulle stå upp som ett träd hade jag tänkt , och grenar från båda sidor skulle mötas over mitten så att der blev som en tunnel.

Bakgrunden har inte alla den växtlighet jag hoppats på, grenen är ännu inte helt dränkt.

Jag har fler grenar och rötter som jag kan använda på högersidan om det går att trixa nu i efterhand.

Och sagrita subulatorna till vänster och i mitten kan jag flytta utan problem.

Tankar?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 10 maj 2015, 11:22

Som vi nämnt tidigare beror dina växtproblem till stora delen av felaktigt ljus.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 10 maj 2015, 15:53

Tack, Triad. Men jag har valt att inte köpa ljus. Jag tittade i veckor efter rätt ljus och efter en butik att köpa det i för ett pris som var rimligt och till slut gav jag upp. Eftersom ag från flera håll hört att plantorna kan tillgodogöra sig allt ljus, och två av fyra plantsorter frodas, så rättar jag mun efter matsäck i det här fallet.

Ideer om hur jag kunde möblera om tar jag dock tacksamt emot.
Bakgrundsplantor som trivs i lågt ljus?
Med en rejäl backe i högersida, finns där en slags diagonal. Hur kan jag använda den?
Kanske försöka sprida marsilean (front vänster) bakåt mot mitten/höger?
Kan det vara ett alternativ med ljusare grus runt strenröset/backen.
Ta bort/ flytta några av röse-stenarna? (Ville egentligen att de skulle varit svartare allihop, men man vänjer sig ju).


Finns det några bra riktlinjer för grenar/'träd'?
Grenen ligger ner nu, för att dränkas - tanken var att ställa den, med mossa på, som ett träd, med en eller två ganska höga långa grenar som drar från vänster till höger.
Hade också tänkt att rötter skulle gå igenom röset, men det tror jeg inte jag kan genomföra nu utan att förstöra alltihop, och då kan jag lika gärna börja om helt.
Och ville gärna haft en eller ett par grenar från från höger till vänster också, vilket jag inte heller vet om det funkar nu.

Svårt att tänka om.

/ mi

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 10 maj 2015, 17:40

Googla gyllene snittet.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster