28l LOW allt (utom IVER)

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 11 mar 2015, 21:30

Vill inte ha mina drömmar krossade, men vill ändå dela med mig av resan - inte så många som tycker det är kul att höra mig prata akvariedetaljer konstigt nog - så jag lägger upp mitt lilla projekt trots att typ allt jag gör är fel. Jag har haft upp till fem akvarier (125, 250, 50, 30 och yngelakv 15) med fokus på fiskarna. Hade jordakvarier i 125 och 50 som var helt perfekt i balans och inte krävde något alls. Med filter och värme, dock.) På slutet blev jag mer och mer intresserad av växterna, men vi flyttade till kallt kallt hus och jag ville spara el. Nu har jag bara en 28 l hemma, så där börjar jag, fast det är lite omvänt. Litet är svårt, så mycket minns jag. Misslyckas det så gör det. Under tiden lär jag mig allt på nytt och mycket mer. Här är min utmaning;

UTGÅNGSPUNKT:
Nära-noll-budget (100kr / md)
28 l kar (25x25x45)

MÅL i sinom tid: Ett low tech, jordakvarium, helst överdrivet vackert och enhetligt (habitat), med mest växter och en liten handfull fiskar som pynt. Här är bilden i mitt huvud:
Mål (800x228).jpg
HITTILLS:
Grus: grovt, utifrån, tvättat. GRATIS
Badrumsarmatur m 2 ljusrör, storsop, monterat. GRATIS
Möbeln: högt skåp, storsop, balanserat m vikt tidningspapper GRATIS
Frigolit, i och under, hittat. GRATIS
CO2: Kolsyratvatten från kökssodastreamern, lite morgon o kväll. INGEN UTGIFT
(Jag testar; funkar det inte får det bli koldioxidpiller eller nåt nästa månad)
Grenar letar fina.
Stenar hittat många fina; grå svarta och röda.


Planen, efter att ha rådfrågat här, är att ha lite växthus till en början, enkelt med grus och ljus, näring och CO2. Bara odla stor mängd växter.
Ingen aning om tidshorisont. En månad?

Och sedan vet jag inte om fiskar ska introduceras först - måste ha råd med testkit först bara 158kr såg jag någonstans.
Eller om jag ska etablera jordakvarium utan fiskar.
Det kanske beror på hur mycket algproblem jag får; kanske måste skaffa algätare innan jag har växter nog till jordakvariet.


11/3 FÖRSTA PLANTORNA (ankom idag från Dashivas):
marsilea hirsuta (bottentäckande, front vänster)
sagittaria subulata (små och stora - front höger och bak mellan/bak vänster)
rotala rotundifolia (bak)


Jag tömde och tvättade akvariet. Har haft det mörklagt i 5 dagar pga frodig infusoriefabrik. Tömde bort sand och jord.
La frigolit i botten. Kom på nu senare att det nog var lite overkill på mitt lilla utan fisk - eller sten! - i :)
Hällde i tvättat och silat grus, högre bakerst, och hälde i lite vatten tills det täckte gruset lite.

Band rotalan i en liten tyngd, och satte ner.
Grävde ner de stora subulata (?)
Och 'grusade fast' marsilean och de små subulatorna i förgrunden.
Samt hittade fram tjockt svart täckduk, efter som vattnet var alldeles vitt och jag är redo för infusoriekamp!
(Karet står i badrummet med MYCKET indirekt dagsljus)
28 110315.JPG
Det ser tomt och tråkigt och fortfarande efter några timmar lite mjölkigt ut. Får se om det blir klarare.
Inser redan nu att det blir för tråkigt att 'bara' ha grus och växthus; får bygga upp något lite fint i väntan på jordakvariet, särskilt eftersom jag inte vet hur lång tid det kommer att ta. Tittar på stenar och grenar imorgon.

Hittade min timer, men till min stora besvikelse var den inte jordad. Blir manuellt, så länge.
Angående tid, tänker jag 4 timmar ljus - 4 timmar paus - 4 timmar igen,läste det var är ideelt för växter vs alger. (7-11, 15-19, ja det blir nog bra, de dagar jag är hemma då)

Hällde i vanlig växtnäring i vattnet, till krukväxter, för jag läste någonstans att alla växter använder samma näringsämnen. Vanlig jord-växtnäring, kanske bara bryts ner i vattnet det visar sig. Men det är vad jag har hemma. Hällde i 6 kapsyler; motsvarande 12liter. Ren gissning. Såg att något PMDD - vet ej vad är - kostar 70kr för 5000l, det är ju billigare än att slänga i en halv deciliter växtnäring (eller hur mycket det nu ska vara). Står på inköpslistan.

Nu är där släckt och fördraget, och jag känner mig ändå nöjd med att vattnet klarnat. Jag ska dammsuga bort skräp från ytan och botten imorgon, med vanlig trädgårdsslang jag har liggande, och så ska jag binda grenar och skissa på stenformationer :)

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Dashivas » 12 mar 2015, 13:50

Kul att hur växterna tar sig.

Nån sten och/eller gren hade nog blivit fint i karet.
Trollhassel är fint i små kar.
Annars gå ut i naturen och leta

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 14 mar 2015, 10:33

Hittade i efterskott några få inlägg om krukväxtnäring i akvarier, och det verkar som om min 'gissning' var sjukt mycket för mycket. Någon skrev tre teskedar :D

På morgonen efter plantering (12/3)och vattenpåfyllning 'hängde' det som dimmor/ hinnor i vattnet, alltså efter bara en natt i mörker. Men jag hann inte akutbyta då på morgonen; skola och jobb. Och sen blev jag sjuk och fick åka till sjukhuset efter jobbet, nu på morgonen väntade jag mig en total algbom. Men det såg helt normalt ut.

Jag bytte ändå 3/4 av vattnet idag (14/3) och satte i lite stenar. Lite svårt att se hur det ser ut, Men förutom röran i vattnet pga vattenbyte och lite flyttande på grus och växter, ser det ok ut än så länge. Inte glasklart precis, men ok.
14/3 efter vattenbyte och stenar.
14/3 efter vattenbyte och stenar.
TBC

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 15 mar 2015, 18:51

Idag bubblar det!

Jag går och räknar bubblor hela tiden. Kollat om alla plantor bubblar och det gör de, men bara de låga - marsilea hirsuta - som pärlar, så fint, bara en cm mellan varje, på ett ställe, 3cm mellan på ett annat och då och då, överallt. De andra kommer där en bubbla då och då, allihop, mest kanske från rotalan i högerhörnet, ja och de andra i högra sidan faktiskt.

De stora, rotalan och de stora saggitaria i vänster sida bubblar sällan, kanske en gång i minuten.

Flera av saggitariernas blad har blivit genomskinliga, och jag har googlat och sökt här inne och inte blivit klockare. Där skrevs om ancistrus, och mg näringsbrist - men jag kan ju knappast ha näringsbrist, så som jag övergödde vid första vattenfyllningen.

Hm. Söker på symptom på övergödning nu, det kanske ger något. Eller blir de genomskinliga bara av att omplanteras?
blad genomsk.JPG
Rotalan har också en hel del bruna fläckar, men jag tänker att de ju måste ha en chans att etablera sig; de är sticklingar, utan rötter än, så de har väl tuffare att få i sig något, kanske.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 15 mar 2015, 19:10

På denna blogg finns en bild på EXAKT så som bladen ser ut;

http://web.comhem.se/thewall/akva.htm

Och där var det att hen övergödslat - hen bytte 50% vatten. Jag bytte 80-90%, för två dagar sedan - undrar just hur jag ska veta om symptomen ny är pga de första dagarnas näringschock eller pga något annat.

Ljusrören är 2x15W, vanliga badrumsljus, och det borde ju vara precis lagom till 28l. Kanske för mycket till och med, ibörjan. Men inga alger än, vad jag kan se. Det bruna på rotalan är också 'i' bladen, inte på bladen (läste kiselalger vid för lite ljus).

Och huvudet snurrar av allt jag läst om co2 och näringsämnen och pmdd och EI och phhhheeewwww. Hur som helst så har min vanliga krukväxtnäring precis samma viktprocenter av K, P och N, så jag tänker följa pmdd receptet med 3ml/30l en ggn i veckan.

JAg kan tänka mig att där är skillnad i 'upptagbarheten'; att pmdd's KH3PXZO4 (eller vad det hette, jag skämtar!) bryts ut till något i H2O som plantorna kan ta tillsig som K i renform och N i ren form osv inte gör. Men det är det jag har och det får funka så gott det kan. Jag har ju haft plantor i vanligt fiskakvarie som levt och frodats utan mycket ljus, fisk eller något alls. De skulle bara vara dekor men levde så fint så fint.

Läste om någon som köpt små näringspinnar ('ala substal på pinnform) och stoppat ner småbitar av det vid varje planta, det är min nästa plan :)

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 16 mar 2015, 00:32

Jaha, Diagnosen efter ytterligare googlande är - surprise! - co2-brist.

Räck upp handen alla som visste ;)

Hittade den här sidan med en slags diagnosticeringsschema / eller flera faktiskt; kartor, bilder mm. Mycket mycket lättförståelig.

http://www.theaquaticplantsociety.org/d ... iciencies/

Genomskinliga blad är 'primary symptom' på co2 brist. Så en halv kopp kolsyrat vatten morgon och em, har INTE funkat.

Var annars inne på järnbrist också, men co2 verkar ju mer uppenbart, eftersom de inte får co2 i princip alls.

Få fortsätta försöka klura ut, var man får tag på mäsksystem-slangar-etc, och häller i mer kolsyrat vatten under de kommande dagarna -
så får jag hålla tummarna att jag kan hålla liv i växterna tills på fredag; samt att jag tills dess vet var och vad jag ska köpa.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 16 mar 2015, 12:06

Du kan redan nu skippa din kopp kolsyra. Gör varken eller. Mer än skapar jobb för dig.
Sedan skulle jag investera i pmdd. Krukväxtnäring innehåller även andra kem som i sig kan vara förödande för filter och levande djur i vattnet.
Ett mäsk system bygger du ihop enkelt med ett par meter syreslang,backventiler och dunkar. Slangen leder du in i ditt filter.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 16 mar 2015, 17:51

Tack för input!
Vet du var jag hittar ovanstående slangar etc?

Idag pärlar det ännu mer, det är riktigt coolt. Så jag undrar om inte kolsyrade vattnet fungerat ändå. Bytte lite vatten idag, för det var så mycket skräp i ytan och lite, lite oljigt, och sen hälde jag på 2,5 dl kolsyrat vatten. Nu på eftermiddagen bubblar det ännu mer, från alla plantor. De ser bleka ut allihop, liksom igår, men alla bubblar från flera ställen. (Där är också luftbubblor från substratet, det kan jag ju se, men de ser helt annorlunda ut och kommer från olika ställen, oregelmässigt).

Rotalan bubblar minst, har bruna fläckar och blek/brun i topparna - ser inte för käck ut. (Läser Kalium eller järnbrist) När det bublar måste det väl betyda att de har det bättre och att det finns en chans att de repar sig, eller?

Hur som helst, med 0,47 kr på fickan finns det inget annat än det jag gör att göra. Jo, läste att någon stoppat ner en liten bit människojärntablett i karet, och fått effekt. Men det var en slags tablett utan alla möjliga tillsatser, och det vet jag inte om jag har. Hade jag haft fiskar kunde jag bjussat dem på grönkål.. ;)

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Dashivas » 16 mar 2015, 18:59

Du kan köpa slang på ebay.
Även allt annat som behövs

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 16 mar 2015, 20:03

Slang och ventiler får du får under en hundring hos din handlare. Knappt lönt att beställa för.

Tror knappt att dina växter bubblar för att de är nöjda. Snarare bubbel för att de är missnöjda ;-)

Ser ingen notering på din belysning, men av bilder att döma ser det ganska kasst ut.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 16 mar 2015, 21:34

Mitt svar försvann; har 2x15W vanliga badrumsrör. Trodde det var ok för 28l nystartat, eller för mycket, mht alger.

EBay - hittade inte kit annat än de jag länkat till ovan, som hag inte vet om är rätt. Ska till butik imorgon - dock utan pengar troligen, får se vad som finns där; Södermalms Akvarieaffär.

Bubblor när de mår dåligt får jag söka på, det visste jag inte ens var en möjlighet.

Hur som helst, så ger det lilla karet med sina tappra små växter i, mig otroligt mycket lycka just nu. Bara att ta ett par minuter och titta till de och kolla om det blivit mer/mindre av något någonstans och se bubblor både här och där, och det gröna och blåa och svarta och gråa... Kär. :)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mr_Ewing » 16 mar 2015, 23:32

Badrumsrör är inte särskilt lämpade för akvarier.
Du bör använda rör som är anpassade för växter.
6500K eller högre är att föredra.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 17 mar 2015, 18:37

Tack då vet jag vad jag har att spara upp till. Min uppfattning är att Co2 är viktigast just nu eller?

Jag har bytt 1/3 vatten imorse igen, samt fyllt på med rent och kolsyrat vatten i två portioner.

Bladen på plantan med gräsliknande blad (inte marsilea och inte rotalan) ser ju inte för fräscha ut, bleka och genomskinliga, men läste idag att många plantor gör så vid nyplantering och ändå klarar sig, skickar ut nya blad, så småningom. Och det bubblar ju överallt nu.

Ingenstans kan jag hitta något om att bubblor skulle vara ett tecken på att plantorna skulle må dåligt.

Bruna fläckar och viss smältning läste jag var vanligt för 'stamplantor' (stemplants) och att de skjuter nya skott. Tvättade bort det bruna från rotala-sticklingarna i morse och samtliga hade fått rottrådar, så nu tar jag och chillar. Que sera sera, och på fredag kan jag köpa mäskprylarna och kanske några små näringstabletter. (Läste att gödningspinnar för landväxter inte skulle i vattnet för att de innehåller ammonium som bara ger alger. Vet inte om det MÅSTE vara så, och såg någonstans i ett forum att någon prövat det med framgång i ett litet akvarium, så vi får se vad akvarienäringen kostar helt enkelt.)

Det var dagens (hittills) insikter. Var förbi Södermalms Akvariebutik - och hittade ingången! Men kunde inte komma tillbaka när de öppnat vid 15, så det har jag kvar att glädja mig till.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 17 mar 2015, 19:12

Nej. Co2 är inte viktigt. Vill du köra lowtech ska du inte ha co2.
Viktigaste just nu är vettigt ljus. Jag skulle kört på 2st studiolampor. Alt bytt ut dina rör mot riktiga.
I denna hobbyn får man vara beredd på att lägga lite pengar. Hur mkt beror såklart på vilken nivå man lägger sig på.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 17 mar 2015, 21:25

Ok. Kollar upp. Tack.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 17 mar 2015, 22:36

Sitter och läser igenom en vad jag förstår är 'den klassiska tråden' om walstad / low tech. http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... -step.html Första ggn jag uppfattat att walstad och low tech inte är synonymt.

Men det där med ingen co2 - ja det fungerar ju i ett jordakvarium, och det vet jag. Men jag kan inte starta ett jordakvarium än eftersom jag inte har tillräckligt med växter. Tills jag har mer plantor kör jag med bara grusbotten och då behöver jag väl ändå co2 mer än ljus?

Och sen vill jag gärna höra input på det med ljus; för under de 3-4 åren jag hade akvarier köpte jag inte ett enda ljusrör. Allt var säkert för gammalt, för svagt, för allt möjligt. Men det fungerade hyfsat ändå. Visst vissa plantor trivdes inte i vissa kar. Vissa åts upp av fiskarna snabbare än andra osv, men där blev ju en stabil 'kropp' av växter som jag kunde flytta mellan olika akvarier osv. Så HUR illa är det med badrumsljus vs 6500 ljus? Dödar det plantor? Eller växer de 'bara' inte lika fort / alls?

I rummet är där också fullt flöde av indirekt dagsljus (genom frostat badrumsfönster där solen ligger på in). (Jag har tjock svart tyg som jag täcker med när jag har släckt ljuset.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Pettson » 18 mar 2015, 00:30

Triad skrev:Nej. Co2 är inte viktigt. Vill du köra lowtech ska du inte ha co2.
Viktigaste just nu är vettigt ljus. Jag skulle kört på 2st studiolampor. Alt bytt ut dina rör mot riktiga.
I denna hobbyn får man vara beredd på att lägga lite pengar. Hur mkt beror såklart på vilken nivå man lägger sig på.
2 st Kjell&Co studiolampor 46W på ett 28L ? Knappast Low Tech ... Mer High Tech algodling :lol:

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mr_Ewing » 18 mar 2015, 00:52

Det är ett fasligt slöseri med energi att använda de rör som du har.
Växterna kanske kan tillgodogöra sig 2% av det ljuset du har.
Med rätt rör kanske du kommer upp i 25%.
Växterna använder uteslutande blått och rött ljus så ett bra rör för växter har mycket av den varan. De rör som du använder skickar ut mest grönt och gult ljus vilket leder till att algerna kommer trivas bättre än växterna.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 18 mar 2015, 08:37

Som jag skrivit så är detta helt styrt av min ekonomiska verklighet. Borde kanske kallat tråden 'en fattigråttas försök', men hoppet är ju att det ska utvecklas till ett 'riktigt' walstad / low tech så småningom. Jag hittade en oupppackad badrumsskåpsarmatur i storsopen, annars hade jag inte haft annat än dagsljus till plantorna. Och i armaturen satt 2x15W, T5 om jag förstått rätt, ca 45cm långa.

Tack för den korta versionen om ljus; jag hittade en massiv artikel om ljus - men kunde inte gnaga mig igenom den. Såg att det fanns kallvita rör på biltema för typ 29kr, som någon skrivit om. Skulle såna vara en förbättring. Jag vet ju inte vilken 'färg' mina har - får öppna och kolla.


Det har gått en vecka idag. FAS 1: Odla fram en bra mängd växter till framtida jordakvarium går trots allt hyfsat:
Där finns inga alger. Där är bubblor från alla plantor. (Särskilt från marsilea, men mer och mer från sagittarierna) Och där är rötter på rotlaerna, trots brunt och smält på dem.

Och just nu hittade jag den här tråden:
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=199436

Där det står att det är helt förväntligt att dwarf sagittaria smälter vid omplantering.

Jag är helt nöjd.

Fortsätter hälla i kolsyrat vatten morgon och middag, något är bättre än inget. Håller korta ljustider (4 ljus - 4 mörkt - 4 ljus).

Och funderar på vad jag ska använda månadens 100kr till:
T5 kallvitt (6500K?)
Mäsk-grejer? (Om jag ändå ska till en clasO/biltema/bauhaus eldyl kanske jag kan köpa mäsk-grejerna billigare än i akvariebutik)
Näring?
Testkit? Ifall jag behöver algätare, måste jag veta att vattnet är ok.


(Budgeten är satt i sten, jag är verkligen råfattig, har fått mat till mig och barnen av främmande människor denna månad; det här projektet är enbart för att jag vet att det håller igång livsgnistan hos mig, när det är så svinsvårt att klara det allra mest basala. Så det är inte ett alternativ att lägga ner projektet och det är inte ett alternativ att lägga ner mer pengar; inte förrän vindarna vänder i alla fall :))

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Triad » 18 mar 2015, 10:07

2st studiolampor till 28l är overkill. Rättar mig själv där.
Om du vill komma igång så köp från biltema. Bra rör som funkar.
Får du bara igång med rätt ljuse kommer resten att fixa sig.
Nästa steg är att införskaffa vettig näring. Alla ggr ska du använda dig av pmdd vilket du smidigast köper från Peter haack. Länk finns på portalen. Denna näring är även oslagbart billigast.

Hawkse, kan du inte spara renset du får till denne medlem? Om hen vill såklart.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 18 mar 2015, 12:07

Hen vill gärna ha rens!

Och goda råd. Så jag är jätteglad för alla som orkat bry sig!

Hittat massa fina grenar på stan idag; torka helt först - ugn en möjlighet? Och dränka sen, innan de kommer i karet - korrekt?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Raven » 18 mar 2015, 20:19

Mirame skrev: Såg att det fanns kallvita rör på biltema för typ 29kr, som någon skrivit om. Skulle såna vara en förbättring. Jag vet ju inte vilken 'färg' mina har - får öppna och kolla.
Kallvita brukar vara runt 4000 kelvin, inte bra men funkar gör det men har du hornbach i närheten har dom lågenergilampor flair 6500 kelvin 39kr för 23W och lamporna är rätt korta så dom passar i kontorslampor.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 18 mar 2015, 21:07

Ok, det lät bra, lågenergi och högt K. Hornbach ligger lite knöligt till för mig, och om det går att hålla sig till lysrör gör jag gärna det. Har ingen lampa att ställa brevid akvariet, och vet inte hur jag skulle få det snyggt. Just nu är det rätt prydligt med lysrörslåda och täckduk.

Kollade här på lysman; Osram T5 skylight (antal K okänt) eller daylight (6000K?)

http://www.lysman.com/sv/lysror-t5-%C3% ... 549-mm.php

Bra / dåligt. Hur med W? Det står 2x15 i armaturen då ska jag hålla mig till 14W som i ovanstående eller hur?

Och en fråga till. Om det är 6500K - vet man att det finns mer blå och röd i då, eller är det mer som en 'volym' att det kommer MER ljus, inte vilken slags färg som kommer? Såg ett ljusrör som hette natural-nånting på Lysman.com, där de visade färgljusskalan - och det var mest grönt och gult, och då blev jag osäker igen.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Pettson » 18 mar 2015, 21:44

80 i 880 skvallrar om att skylight röret har 8000k

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 28l LOW allt (utom IVER)

Inlägg av Mirame » 19 mar 2015, 15:24

Ah! Bra! (Om jag inte fått allt om bakfoten. 8000K bättre än 6500K, men sämre än 10 000K.)

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster