Odlingstest av akvarieväxter

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Flygofisk
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2014, 21:12

Odlingstest av akvarieväxter

Inlägg av Flygofisk » 08 okt 2014, 21:47

Jag är inte van akvarium men har odlat i många år. Diverse tester av olika slag. hydro i regel men även tester med biokol osv.
Aquascaping är defintivt något som skulle kunna passa i registret med pyssel. Har dragit mig för det då jag vet hur det brukar bli med projekten.. dvs dyrt. Roligt men dyrt.
Hur som helst har jag beställt ett eheim nano 35 som jag tycker verkar vara ett fint litet akvarium. Har inga direkta planer för det ännu, tror det blir räkor och tja.. det hinner nog ändras en del med tiden. Gissar på att det CO2 till nanokaret, har redan kolsyra då jag brygger öl dessutom, sen är det en teknisk mojäng och det är alltid trevligt.

Det närmaste är att få ordning på mina föräldrars akvarium. De valde att kassera växter och köpa nya pga av alger. Det är ingen fungerande lösning i längden förstås så vi får se över det och kanske att jag behöver hjälp med det, men det tar jag i en annan tråd om jag inte får ordning på det själv.

Jag räddade de gamla plantorna och hade dem i en hink som jag senare glömde bort. De hade överlevt trots det och är kanske inte i toppskick men lever de så finns det hopp.

Läste att det går att driva upp plantorna utan vatten så jag tänkte testa det, vilka av de jag har planterat som klarar det har jag ingen aning om, det får vi se. Har planterat dem i kokosfiber och har belysning under led.
Tog med en flaska med mäsk också för att få till ett litet tillskott med koldioxid.

Vi får se vad det blir.

Vad tror ni, blir det något av de här växterna?
Bilagor
WP_20141008_005 (Custom).jpg
WP_20141008_003 (Custom).jpg
WP_20141008_002 (Custom).jpg

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Odlingstest av akvarieväxter

Inlägg av Mr_Ewing » 08 okt 2014, 22:59

Hej hej!

Kul med nya projekt och välkommen till Plantswap.
Växterna såg minst sagt ledsna ut, men det skadar ju inte att prova.
Jag ser dock att du har en art som inte går att odla ovan vattnet - egeria densa.

Lycka till med odlandet och skapandet!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Flygofisk
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2014, 21:12

Re: Odlingstest av akvarieväxter

Inlägg av Flygofisk » 09 okt 2014, 01:02

Tack,

Ja det ska bli spännande att se vad det blir av alltsammans.

Ska ta och sätta upp ett lågbudget plantakvarium med blästersand och en ikealåda och sätta några plantor där med, får flytta egeria densa. De får svag dos hydronäring.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster