200l SA

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 200l SA

Inlägg av Mr_Ewing » 20 dec 2014, 23:46

Definitivt Physa!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 11:52

Panik!
Fick hem och i fiskar i fredags. De har uppvisat tecken på att må bra och ätit. Har till att börja med matat en gång om dagen.
Idag så står karets invånare med munnen uppe vid ytan. En fisk och en räka har hoppat ur och stoppats tillaka igen. Alla skygga räkor är framme och i närheten av ytan.
Gjorde ett vattenbyte under gårdagen. Har testat vattenvärdena och det enda som är lite off är ett svagt förhöjt nitratvärde.
Har tagit ut lite vatten för att öka på ytcirkulationen. Lite mer rörelse på några fiskar men fortfarand mest "ythäng".
Farsan hade ett liknande beteende i sitt kar en gång och då var det något i filtret som behövde sköljas noggrannare.
Någon som har några tips?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 11:54

Glömde bilderna...
Bilagor
20150106_103320.jpg
20150106_103407.jpg
20150106_103327.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 13:31

Sakteliga börjar det bli normala "positioner" på fiskarna. Måste helt enkelt berott på dålig syresättning. Nånting har kanske satt igen filtret, för det är inte länge sen rengöring. Får öppna upp och kolla.
Kan det ha varit en kombination av för låg cirkulation, med hinnan som lägger sig på ytan efter gödning, samt att jag hade vattennivån ovanför utblåset. Alltså så att ytan inte bryts av det utgående vattnet...
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 14:04

Vill man (och det vill jag) hitta något positivt i detta så är det räkorna.
För det första: Slängde i 8 Amanoräkor i fredags och har inte sett till dem efter det. Började tro att de blitt uppätna. Nu dök de upp igen även om det var av fel orsak.
För det andra: Körsbärsräkorna har producerat en massa små räklingar. För många för att kunna räkna men har sett dem i flera storlekar så det bör vara flera omgångar, samt ett par räkor med rom.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 06 jan 2015, 16:15

Säker på att det inte är för mycket CO2?

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 18:10

hawkse skrev:Säker på att det inte är för mycket CO2?
Nej det kan jag inte säga att jag är. Skulle det vara det så antar jag att jag luftar ut CO2 med omrörning i ytvattnet nu då (eftersom jag sänkt vattennivån till under utloppet) då fiskarna beter sig normalt nu. Är novis på det här med CO2 så hur kollar jag enklast nivån? Controllern står på 6,5 men jag tycker faktiskt att det bubblar mer sedan jag bytte till en större diffusor. Det vill inte spridas jämnt över ytan på diffusorn utan bara längs kanten och det känns som om det är längre tid åt gången nu. Ska passa på att kalibrera om proben med för att det ska funka.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 18:28

Hmmmm om jag förstår det hela rätt (?) så får jag av en mätsticka fram ett KH på ca 4,5*d vilket med ett pH på ca 6,5 ger ca 43ppm CO2, vilket känns jäkligt högt. Då måste det även ha gått ner nu när fiskarna verkar må bra igen. Vad ska jag göra för att rätta till det?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 18:38

Omkalibrerar och sätter brytpunkten för Controllern på 6,7 då det pH't borde ge ca 27 ppm Co2.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 20:28

Kanske var värre än jag trodde. Efter omkalibreringen så har pH stabiliserat sig på 6,36 (enligt controllern). Alltså drygt 60 ppm CO2. Nu är la frågan vad som orsakat detta eftersom det kom över en natt och hur jag undviker det i framtiden. Tar gärna emot råd!
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 06 jan 2015, 20:40

Strunta i vad controllern säger och använd dropcheckern istället. Dropcheckern ska visa grönt så du ställer alltså in controllern på det du behöver för att det ska visa grönt. Spelar ingen roll om den visar 6.36 eller 7.1 då.

Just nu rekommenderar jag att du mäter ditt pH med mätvätska (finns bra från JBL som mäter noga mellan 6.0-7.6) samt kH (också med mätvätska). Därifrån kan du räkna dig fram till CO2-halten hyfsat säkert.

Fast första åtgärd är att ställa upp controllern lite högre så att fisken mår bra. En metod för att ställa in brytpunkten på sin controller på "så mycket CO2 det går utan att djuren mår dåligt" är att börja med en ganska snäll nivå. Säg 6.9 eller så utifrån att din controller säger 6.36 just nu. Låt det stå så tills imorgon. Sedan ställer du stegvis ned brytpunkten till 6.8, väntar en timme eller två, observerar djuren, ställer ned till 6.7, väntar och observerar igen etc. När du sedan kommer till en punkt där du märker att djuren börjar se stressade ut (andas snabbt, hänger vid ytan, räkorna börjar simma knepigt) så har du gått för långt. Höj du brytpunkten till den senaste nivån där djuren mådde bra och håll den där.

Notera dock att du ändå måste hålla koll på hur djuren mår över tid eftersom kalibreringen av controller/probe har en tendens att driva iväg samt kan ju diverse ämnen i vattnet påverka ditt pH/kH med resultat att du antingen får för lite CO2 till växterna eller att djuren tar stryk.

En dropchecker påverkas inte av vare sig ämnen i vattnet eller kalibrering över tid så det är en bra investering.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2015, 20:55

hawkse skrev:Strunta i vad controllern säger och använd dropcheckern istället. Dropcheckern ska visa grönt så du ställer alltså in controllern på det du behöver för att det ska visa grönt. Spelar ingen roll om den visar 6.36 eller 7.1 då.

Just nu rekommenderar jag att du mäter ditt pH med mätvätska (finns bra från JBL som mäter noga mellan 6.0-7.6) samt kH (också med mätvätska). Därifrån kan du räkna dig fram till CO2-halten hyfsat säkert.

Fast första åtgärd är att ställa upp controllern lite högre så att fisken mår bra. En metod för att ställa in brytpunkten på sin controller på "så mycket CO2 det går utan att djuren mår dåligt" är att börja med en ganska snäll nivå. Säg 6.9 eller så utifrån att din controller säger 6.36 just nu. Låt det stå så tills imorgon. Sedan ställer du stegvis ned brytpunkten till 6.8, väntar en timme eller två, observerar djuren, ställer ned till 6.7, väntar och observerar igen etc. När du sedan kommer till en punkt där du märker att djuren börjar se stressade ut (andas snabbt, hänger vid ytan, räkorna börjar simma knepigt) så har du gått för långt. Höj du brytpunkten till den senaste nivån där djuren mådde bra och håll den där.

Notera dock att du ändå måste hålla koll på hur djuren mår över tid eftersom kalibreringen av controller/probe har en tendens att driva iväg samt kan ju diverse ämnen i vattnet påverka ditt pH/kH med resultat att du antingen får för lite CO2 till växterna eller att djuren tar stryk.

En dropchecker påverkas inte av vare sig ämnen i vattnet eller kalibrering över tid så det är en bra investering.
Beställde en dropchecker men har inte fått hem den. Var ett rätt bra tag sen så jag får kolla upp den.
Ska spana i affärerna efter JBL's mätväska imorrn. Drog upp controllern som du sa till ca 6,9.
Självklart ska jag ha koll på välmåendet över tid! Trodde jag hade det men här är det min kunskap om CO2 som har fallerat så jag får bättra mig!

Tack för hjälpen!
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 07 jan 2015, 16:10

Under natten steg pH till ca 3,5. Har beställt hem vattentester så det tar några dagar samt en dropchecker. Beställde från Ebay sist och den dök ju inte upp så nu blev det "butik". Tänkte köra ett vattenbyte så fort dottern somnat, det kommer höja upp ytterligare.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 07 jan 2015, 16:33

Ehhh.. 6,5
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 07 jan 2015, 20:38

Fisken mår bättre iaf, eller? Isåfall låter det definitivt som om din controller är felkalibrerad/alternativt att du har något i karet som sänker pH. Stora rötter, torv, alkottar etc.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 07 jan 2015, 20:45

hawkse skrev:Fisken mår bättre iaf, eller? Isåfall låter det definitivt som om din controller är felkalibrerad/alternativt att du har något i karet som sänker pH. Stora rötter, torv, alkottar etc.
Fiskarna mår bra igen. Verkar som om controllern var ordentligt fel. Det som skulle kunna förklara sänkning är nog soilen även om den effekten borde minska. I övrigt har jag några bitar mangroove och en redmoore, men inga gigantiska mängder rötter.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 07 jan 2015, 21:54

Det kan ju vara att soilens pH-sänkande effekt (om den haft en sådan) lakats ur efter ett tags drift så att pH tidigare varit en effekt av mycket soil och lite CO2. När sedan effekten avtagit försöker ju controllern hålla pH på inställd nivå och det blir således mer CO2.

Controller utesluter som sagt inte en dropchecker, nästan tvärtom, faktiskt!

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 07 jan 2015, 23:12

hawkse skrev:Det kan ju vara att soilens pH-sänkande effekt (om den haft en sådan) lakats ur efter ett tags drift så att pH tidigare varit en effekt av mycket soil och lite CO2. När sedan effekten avtagit försöker ju controllern hålla pH på inställd nivå och det blir således mer CO2.

Controller utesluter som sagt inte en dropchecker, nästan tvärtom, faktiskt!
Då skulle jag rent teoretiskt kunna ha "hällt ur" det sista av pH-sänkningen från soilen när jag gjorde vattenbyte på kvällen. Under natten kan då controllern ha försökt kompensera detta med mer CO2.

Som tur var så klarade sig alla invånare i karet, så jag tar den läxan med mig :oops:
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 08 jan 2015, 09:28

Det som är lite lurigt när man har något i karet som påverkar pH och/eller kH är just effekten över tid. Om vi nu utgår ifrån att det är soilens pH-sänkande effekt som hjälpt till att hålla ned pH kan det ju vara så att det just efter vattenbyte blir en lite större svängning uppåt i pH. Hade du väntat några dagar hade kanske soilen lakat ur lite grann igen och åter sänkt pH i vattnet. Dvs, CO2-halten blir lite svajig över tid pga andra ämnen i vattnet som gör att pH förändras.

Själv hade jag en gång en gigantisk kalksten i ett litet kar (12L) där jag körde trycksatt CO2 med controller. I det karet gjorde CO2-tillförseln att kH under veckan svajade från 5-6 kH efter vattenbyte upp emot 10-11 kH strax innan veckans byte. Detta eftersom CO2:n löste så pass mycket kalk ur stenen. Fullständigt hopplöst att få jämn CO2-tillförsel i det läget. Jag löste det till slut genom att tillsätta betydligt *mindre* CO2 vilket då gjorde att mindre kalk löstes ut och svängningarna minskade.

En controller är som sagt inte 100% garanti för jämna CO2-nivåer. Det jag gissar alla växtnördar önskar sig är en controller som kan styras direkt mot CO2-halten i vattnet men något sådant existerar tyvärr inte :/

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 10 jan 2015, 00:07

hawkse skrev:Det som är lite lurigt när man har något i karet som påverkar pH och/eller kH är just effekten över tid. Om vi nu utgår ifrån att det är soilens pH-sänkande effekt som hjälpt till att hålla ned pH kan det ju vara så att det just efter vattenbyte blir en lite större svängning uppåt i pH. Hade du väntat några dagar hade kanske soilen lakat ur lite grann igen och åter sänkt pH i vattnet. Dvs, CO2-halten blir lite svajig över tid pga andra ämnen i vattnet som gör att pH förändras.

Själv hade jag en gång en gigantisk kalksten i ett litet kar (12L) där jag körde trycksatt CO2 med controller. I det karet gjorde CO2-tillförseln att kH under veckan svajade från 5-6 kH efter vattenbyte upp emot 10-11 kH strax innan veckans byte. Detta eftersom CO2:n löste så pass mycket kalk ur stenen. Fullständigt hopplöst att få jämn CO2-tillförsel i det läget. Jag löste det till slut genom att tillsätta betydligt *mindre* CO2 vilket då gjorde att mindre kalk löstes ut och svängningarna minskade.

En controller är som sagt inte 100% garanti för jämna CO2-nivåer. Det jag gissar alla växtnördar önskar sig är en controller som kan styras direkt mot CO2-halten i vattnet men något sådant existerar tyvärr inte :/
Ska följa det noga när jag fått hem testsetet. Kommer bli intressant att se men samtidigt borde jag märkt effekten innan då jag haft SAE och ett par ottosar i iaf under 5 tidigare vattenbyten. Med lite flyt var det soilens sista pH-insats.

Kranvattnet här är ganska mjukt (2,4) och ett pH på ca8.

Ja den står nog på alla önskelistor :)
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 12 jan 2015, 14:47

Inte var det soilens sista suck iaf. Samma sak hände inatt efter vattenbytet. Det sker inga förändringar så länge jag är i vaket tillstånd men i mörkret händer något. Mätte KH och pH både igår och idag. Hamnar på ca 4,5 KH och 6,7 pH. har dock inte fått hem vätskorna än utan får köra med testremsor.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 12 jan 2015, 15:05

Testar helt enkelt att stänga av co2 ett tag för att se hur soilen påverkar. Får dessutom ett värde på pH med remsan och ett annat med nykalibrerad och probe. 6,7 för remsan samtidigt sm controllern visar 6,5.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 200l SA

Inlägg av Triad » 12 jan 2015, 19:56

Bättre du lägger dig på en låg safe nivå. Stänger du koldioxiden så kommer algerna som brev på posten.
Håll nere nivån istället.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 200l SA

Inlägg av Triad » 12 jan 2015, 19:58

För att testa soilen kan du först mäta ditt kranvatten som luftats i 24h. Ta sedan soilen från ditt kar och blanda ner. Mät på nytt 24h senare. Upprepa ett dygn efter igen. Då ser du om soilen sänker ditt ph och ungefär hur mkt.
Du kan ju mäta tills du ser en stabilisation.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 13 jan 2015, 11:08

Triad skrev:Bättre du lägger dig på en låg safe nivå. Stänger du koldioxiden så kommer algerna som brev på posten.
Håll nere nivån istället.
Försöker motverka dem med att köra en fulldos Easy Carbo men jag kanske kan låta controllern stå på 6,9 och bara stänga av tex under natten efter vattenbyte. Det är då det rusar iväg.

Soilen ska sänka pH't enligt tillverkaren och de rescensioner jag läst. Frågan är bara hur jag ska hantera det vid vattenbyte.

Fick helt plötsligt hem den dropchecker jag beställde via ebay igår så den är monterad i karet. Kommer hem en till senare i veckan som jag panikbeställde. Kontrollvätskorna skiljer sig åt så det ska bli intressant att se hur de funkar.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster