200l SA

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 200l SA

Inlägg av Triad » 13 jan 2015, 11:53

Men kör du det igång på natten? Det är BIG NO. På natten blir det omvänd fotosyntes där växterna börjar producera co2 istället för syre.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 13 jan 2015, 14:00

Tja, med controller spelar det ingen roll om man kör nattetid eller inte för controllern stänger ju av när CO2 går över gränsvärdet. Jag lämnar alltid mina på 24/7.

I det här fallet kan det ju vara läge att stänga nattetid, sätta upp gränsvärdet (ännu högre än 6.9) eller t o m helt stänga av. Jag har haft hightech-kar som fått gå ett par veckor utan CO2 när jag inte hunnit åka och fylla och det funkar bra om man minskar belysningen och gödningen något. Inga algexplosioner pga det men visst får man ha lite fingertoppskänsla och gasa igång lite försiktigt när man får tillbaka CO2:n. (Dvs, inte fullbelysning från första dagen).

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 13 jan 2015, 14:34

Triad skrev:Men kör du det igång på natten? Det är BIG NO. På natten blir det omvänd fotosyntes där växterna börjar producera co2 istället för syre.
Ja det har jag, iom att controllern inte borde dra igång då växternas co2-produktion borde sänka pH. Dock så kanske min teknik inte klarar att hantera det. Får testa att höja brytpunkten och ha stenkoll på läget för att funjustera in det.

Tror ni att probens placering kan påverka? Har den på motsatt sida akvariet (jämfört med diffusorn) och täckt från ljus av en gammal fiskmatsburk. Tänker om det skulle kunna bli en fördröjningseffekt som gör att det pumpas ut mer co2?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 200l SA

Inlägg av Triad » 13 jan 2015, 18:26

Eftersom ts verkar ha flera ph problem känns det säkrast att han stänger tillförseln. Sedan förstår jag inte varför man har den igång på natten? Enkelt med en timer som kan styra. Tänk om tekniken fallerar och trycker upp halten till.rent. Skadliga nivåer på natten?
Om burken minskar flödet av vatten kring proben kan jag tänka mig att det kan bli annorlunda ph värde precis vid proben. Jag har aldrig använt probe men placeringen känns ju som ett bra ställe.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 13 jan 2015, 19:19

Triad skrev:Eftersom ts verkar ha flera ph problem känns det säkrast att han stänger tillförseln. Sedan förstår jag inte varför man har den igång på natten? Enkelt med en timer som kan styra. Tänk om tekniken fallerar och trycker upp halten till.rent. Skadliga nivåer på natten?
Om burken minskar flödet av vatten kring proben kan jag tänka mig att det kan bli annorlunda ph värde precis vid proben. Jag har aldrig använt probe men placeringen känns ju som ett bra ställe.
Nej du har helt rätt i den risken. Jag har utgått från ett tänk där gränsvärdet är absolut och inte tidsberoende. Det jag inte tänkt på (så här "lite smartare i efterhand" :oops: ) är ju att soilen satt normalläget för pH nånstans mellan 6-6,5 och sedan dumpar jag på ca 20% ny vattenvolym med pH8. Sedan försöker controllern reglera det med stora mängder co2 över en längre tid.
Jag gör två förändringar till att börja med (utöver dropcheckern):
- Höjer brytpunkten till 7,2.
- Gör vattenbytet på dagen istället för kvällen för att växterna ska konsumera co2 under omställningen.

Vad tror du om det?

Tack för hjälpen!
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 13 jan 2015, 23:44

Kraftigt flöde kring proben ställer mycket riktigt till det med mätvärdena så proben ska sitta någonstans där det inte strömmar för mycket. Jag brukar stoppa den i något hörn bakom övrig utrustning.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 14 jan 2015, 13:42

hawkse skrev:Kraftigt flöde kring proben ställer mycket riktigt till det med mätvärdena så proben ska sitta någonstans där det inte strömmar för mycket. Jag brukar stoppa den i något hörn bakom övrig utrustning.
Flödet bör inte vara ett problem, iaf för kraftigt, då burken omsluter hela dela som är i vattnet. Tänkte mer om burken blir som en zon där inte vattnet byts ut.

Har för övrigt fått någon slags besökare i karet till, som kom med de andra snäckorna. Upptäckte dem innan men trodde först att det var små Physa. Det ser ut att vara någon form av skålsnäckor, någon som har erfarenhet av detta?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 200l SA

Inlägg av Triad » 14 jan 2015, 19:21

Det är det jag tänkte på. Att burken fungerar just som en burk. Innesluter vattnet utan möjlighet till utväxling.
Rent teoretiskt låter det inte okej. Torde finnas risk att där blir felaktigt ph värde.

Timzla
Månadens Växtakvarist
Månadens Växtakvarist
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:38
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av Timzla » 15 jan 2015, 01:03

Kan bli men fysikens lagar försöker alltid att blanda allt så jämnt det kan. (Med vissa undantag)
Häll tex i två droppar karamelfärg så tar det inte lång stund innan det har blandat sig.
Proben kan ju sticka ut under burken lite. Det är ju ljuset du vill skärma bort :-)
Vattenrörelsen från filter o div ser till att allt blandar sig :-)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 15 jan 2015, 13:15

Mdegen skrev:
hawkse skrev:Kraftigt flöde kring proben ställer mycket riktigt till det med mätvärdena så proben ska sitta någonstans där det inte strömmar för mycket. Jag brukar stoppa den i något hörn bakom övrig utrustning.
Flödet bör inte vara ett problem, iaf för kraftigt, då burken omsluter hela dela som är i vattnet. Tänkte mer om burken blir som en zon där inte vattnet byts ut.
Då förstår jag. Möjligt att det kan bli "för still" inne i burken. Värsta scenario då skulle väl vara att CO2-halten diffuserar in i burken i samma takt som den diffuserar från vattnet till mätvätskan i en diffusor. Dvs, ett par timmars fördröjning. Det skulle inte vara bra. Har aldrig sett *så* kraftiga fördröjningar oavsett placering av probe men så har jag heller aldrig täckt min probe med något.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 15 jan 2015, 14:09

Ska se om jag kan modda till burken lite så att den inte täcker till iaf spetsen. Som det är nu så åker den lite upp och ner som kastflöte med vattennivån. Iom att karet är öppet så försvinner det ju ett par cm mellan bytena. Ska försöka hitta lite akvavrievänlig plast att bygga ett "skärmtak" av så att det kan flöda runt proben samtidigt som ljuset täcks av. Alternativt skulle jag kunna borra hål i burken snett nerifrån och upp, så att ljuset skärmas lite men vattnet får en liten genväg igenom.

PH strul till trots så har mina gula fjärilsciklider börjat leka som bara den. De plöjer upp lekhålor och har lagt rom flera gånger om. Sen blir det ju som vanligt att hannen äter upp rommen men iaf. Får dock tänka om runt växterna. Fjärilarna bökar upp vid sina hålor och diskusarna har börjat riva upp min HC, just när den börjat ta sig ordentligt. Var hur som helst inte nöjd med resultatet från början så det kanske är på tiden. Ska slänga in en bild lite senare å tar gärna emot designtips!

Ingen som haft skålsnäckor?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 19 jan 2015, 14:45

Gjorde vattenbyte igår, tidigt på dagen den här gången. Blev inga jätteökningar i pH vad jag kunde mäta, kom väl upp en ca 0,3 enheter (ca 6,8). Alltså öppnade aldrig magnetventilen så jag fick ut någon co2 då jag ställt upp värdet til 7,2. Ställde gränsläget till 6,7. Det jag märkte då var att det tog väldigt lång tid innan det blev någon sänkning av pH, alltså det strömmade ut co2 under en lång period. För att inte bubbla bort allt så öppnade och stängde jag av tillförslen några gånger. Ska testa att dra igång den fritt idag. Några dagars experimenterande med högre gränsvärden har gett en härlig algtillväxt :(

Lutar just nu åt att skita i controllern så länge och sätta dit en bubbelräknare och mäta med dropptest samt kontrollera med drop checkern. Då blir timer på magnetventilen när lyset är släckt. Vad tror ni?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 23 jan 2015, 15:12

Igår kom det hem en beställning så jag slängde bort controllern och installerade bubbelräknare.
Fick äntligen hem vattentesterna så jag körd ett par idag på förmiddagen:
KH: 3
pH: 6,7
CO2-direkt: ca22 ppm

Nu var detta med släckta lysen och co2 av, ska kolla om ett par timmar igen.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 200l SA

Inlägg av Dashivas » 23 jan 2015, 20:03

Kom och tänka på en sak .
Kanske värt att höja ditt kh lite det gör ju att ph blir stabilare

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 23 jan 2015, 20:52

Tycker det låter skumt att du skulle ha 22 ppm utan att tillföra CO2 alls. Visst stiger CO2-halten nattetid men utan att ha något annat än magkänslan att gå på så tror jag inte att den kan sticka så pass. Har för mig att jag läst (här) att gasjämvikten med fria luften ger ca 5 ppm. Steget upp till 22 ppm i ett kar med filtrering är långt.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 23 jan 2015, 23:16

hawkse skrev:Tycker det låter skumt att du skulle ha 22 ppm utan att tillföra CO2 alls. Visst stiger CO2-halten nattetid men utan att ha något annat än magkänslan att gå på så tror jag inte att den kan sticka så pass. Har för mig att jag läst (här) att gasjämvikten med fria luften ger ca 5 ppm. Steget upp till 22 ppm i ett kar med filtrering är långt.
Jag tillförde co2 fram till lyset släcktes kvällen innan. Men jag tycker också att det verkar högt, rent spontant. Min gissning innan mätningen var att jag skulle ligga på runt 6-7ppm, så ungefär samma som du pekar på. Nu gav både dropptestet och KH/pH-tabell ganska samma sak (ca 22).

En annan fundering som jag har:
Satte in ett ytfilter för att ta bort hinnan. I samband med att jag gick över till bubbelräknare så flyttade jag även diffusorn för att mossan på en gren började bli lite yvig och komma ivägen. Nu går co2-bubblorna snett upp till ytan, sugs in i ytfiltret och skjutsas ut längs kortändan av karet mot filtrets utflöde. Kan det vara A) Ett problem, då det luftar ut co2 i ytfiltret. B) En bonus, eftersom ytfiltret slår sönder bubblorna ytterligare och skjuter bort dem mot utflödet för vidare spridning?

Ska finjustera co2-flödet under de närmsta dagarna med kontroll via dropchecker och dropptest.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 23 jan 2015, 23:18

Dashivas skrev:Kom och tänka på en sak .
Kanske värt att höja ditt kh lite det gör ju att ph blir stabilare
Ja det är helt klart en tanke. Vad är bästa sättet att höja KH?
Har visserligen inte testat kranvattnet med dropptest än (bara sticka) men det verkar som om vattnet blir lite mjukare i karet.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 200l SA

Inlägg av Dashivas » 23 jan 2015, 23:23

Mdegen skrev:
Dashivas skrev:Kom och tänka på en sak .
Kanske värt att höja ditt kh lite det gör ju att ph blir stabilare
Ja det är helt klart en tanke. Vad är bästa sättet att höja KH?
Har visserligen inte testat kranvattnet med dropptest än (bara sticka) men det verkar som om vattnet blir lite mjukare i karet.
Bikarbonat använde jag när jag hade malawi och innan jag visste att mitt kh låg på 17 från kranen

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 23 jan 2015, 23:26

Dashivas skrev:
Mdegen skrev:
Dashivas skrev:Kom och tänka på en sak .
Kanske värt att höja ditt kh lite det gör ju att ph blir stabilare
Ja det är helt klart en tanke. Vad är bästa sättet att höja KH?
Har visserligen inte testat kranvattnet med dropptest än (bara sticka) men det verkar som om vattnet blir lite mjukare i karet.
Bikarbonat använde jag när jag hade malawi och innan jag visste att mitt kh låg på 17 från kranen
Hur mkt doserade du för att få rätt värde på KH?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 200l SA

Inlägg av Dashivas » 24 jan 2015, 10:21

Minns faktiskt inte jag körde på känn men mäter du kh så lös upp lite och häll i sen vänte ett tag och mät så vet du hir mycket det stiger.
Hällde i en hel del men har ju ett 720l kar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 24 jan 2015, 13:51

Bikarbonat är ett hårt sätt att höja kH och inget vidare permanent. Är målet bara att buffra lite grann för CO2-tillförseln så är slappmetoden att köra ned en näve snäckskal eller två i filtret. Ju mer CO2 du tillsätter desto mer kalk löser sig och buffrar upp vattnet. Går inte särdeles snabbt men jämnt och fint kH blir det och skonsam effekt utan risk för överdosering.

Sedan är inte kH 3 dåligt. Det räcker alldeles utmärkt. Börjar det ramla under 1 kH kan det börja bli svajigt.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 26 jan 2015, 15:41

hawkse skrev:Bikarbonat är ett hårt sätt att höja kH och inget vidare permanent. Är målet bara att buffra lite grann för CO2-tillförseln så är slappmetoden att köra ned en näve snäckskal eller två i filtret. Ju mer CO2 du tillsätter desto mer kalk löser sig och buffrar upp vattnet. Går inte särdeles snabbt men jämnt och fint kH blir det och skonsam effekt utan risk för överdosering.

Sedan är inte kH 3 dåligt. Det räcker alldeles utmärkt. Börjar det ramla under 1 kH kan det börja bli svajigt.
Nöjer mig nog för stunden med mitt kh3. Ska ta nya vattenvärden idag för att se om det ser stabilt ut.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 04 feb 2015, 14:06

Har börjat rensa ur för att göra en omplantering på vänster sidan. Tyckte att det verkade lite slött med cirkulation till höger och det berodde helt enkelt på att E. tenellus satt igen som en kork vid ena rutan. Har tagit bort alla plantor av den även om jag tyckte om utseendet. Nånstans runt 120 skott drog jag upp från de ca 10 jag en gång satte. Maken till "ogräs"! Utlöparna hade snott sig runt och under alla rötter så det tog en evighet. Då har jag ändå klippt en gång i veckan men missat att tunna ut i mitten av planteringen.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 mar 2015, 12:48

Länge sedan sista inlägget och en del har hänt...
Bytte ut diffusorn mot en inline atomizer, ger bättre stabilitet om man ser till dropcheckerns färg. Lite dimma uppe vid utblåset men absoulut inge som stör.

Planterat om en hel del, ska försöka knäppa nån bild senare.

Men framförallt så har det dykt upp minst en liten invånare till! fjärilarna har lekt och ätit upp sin rom fortlöpande men nu tro jag att fru och herr kakadua har blivit föräldrar. Igår dök det upp en liten krabat på ca 8mm som simmade runt ytterkanten på föräldrarnas tillhåll. Slet fram en mobil men bilderna är skräp. kul iaf :D Hoppas på att hitta fler och att den/de klarar sig.
Bilagor
20150305_184005.jpg
20150305_183948.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 11 mar 2015, 14:17

Får inte bukt med algerna men svärdsplantan verkar trivas!
Bilagor
2015-03-11 13.09.01-1-1.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster