200l SA

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av Raven » 09 dec 2014, 19:06

Hahaha finns vattentester för järn om du misstänker att det finns i dricksvattnet, har du egen brunn borde det finnas med i analys om det gjorts, har du kommunalt vatten kan analyserna finnas på vattenverkets eller kommunens hemsida.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 11 dec 2014, 00:25

Raven skrev:Hahaha finns vattentester för järn om du misstänker att det finns i dricksvattnet, har du egen brunn borde det finnas med i analys om det gjorts, har du kommunalt vatten kan analyserna finnas på vattenverkets eller kommunens hemsida.
Ska försöka reka fram det från kommunen, men som genom ett trollslag har nästan varenda tråd försvunnit över natten. Det enda jag gjorde var att skrapa lite gröna prickar från rutorna sen skötte magin resten :) Eller så var det min SAE som blivit runda och tjocka om buken, kanske deras julbord?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 11 dec 2014, 00:44

Tråkigt att vänta så det blev en beställning av JBL Fe test istället...
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 17 dec 2014, 19:22

Järnvärdena i karet och från kranen i köket visar inget utslag alls så det går nog att stryka som orsak till algerna. Skulle kolla i karet efter gödning men passade på att somna...

De sista växterna jag beställde och planterade hade med sig några objudna gäster. Än så länge små sniglar som far omkring med en jäkla fart och är omöjliga att få i fokus med en mobilkamera iaf. Skulle säga att den största är ca 6mm just nu och har ett skal som är halvt genomskinligt med svart-gråa fläckar. Slänger in en out-of-focus-bild och undrar om någon vet vad det är och om jag borde jaga dem eller låta dem göra nytta?
Bilagor
20141216_163729.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av Raven » 17 dec 2014, 20:26

Snäckor brukar göra nytta, kryper runt och äter matrester, alger och växtdelar men kan föröka sig explosionsartat om du matar för mycket.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 17 dec 2014, 21:24

Raven skrev:Snäckor brukar göra nytta, kryper runt och äter matrester, alger och växtdelar men kan föröka sig explosionsartat om du matar för mycket.
Matar än så länge ingenting alls, algerna räcker gott för invånarna just nu :)
Egentligen mest fundersam på om de kan ge sig på några växter. Skulle gissa att det rör sig om någon blåssnäcka men det är som sagt en ren gissning.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

thaifighter

Re: 200l SA

Inlägg av thaifighter » 18 dec 2014, 09:13

Det är nog en Physa snäcka.
Mycket vanlig liten snäcka som man får med när man köper växter.
I regel är den ofarlig och äter både matrester och alger, men den kan föröka sej snabbt!
Går att få bort med Dvärgbotia som lär käka dom.
https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=44

Thaifighter

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: 200l SA

Inlägg av Krukan » 18 dec 2014, 14:48

Kulfiskar och Anentome helena är också bra snäckätare. Det finns massor med effektiva sätt att bli av med dom om dom blir störande...

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: 200l SA

Inlägg av Malen 27 » 19 dec 2014, 17:15

thaifighter är inne rätt, men denna typ är nog lite större och är kanske en" lymnea radix "även kallad dammsnäcka, släktet ,nog rätt stort, snäckskalens vridning ger också en fingervisning vad det är man har, då dom två är vridna med eller motsols.
Har för mig att den kan komma från även inhemska vattendrag annars nordamerika.
Plocka dom så många du kan med fingrarna, så småningom så finns det inga könsmogna kvar.
Tror knappt att snäckdräparn anetome helena hinner med dessa formel 1 snäckor.
Dom har också denna muskel som gör att dom snabbt kan vända bort sig mot fara.
Ett litet stim med guldbarber, mässingsbarber, gör snart susen om du inte vill ha botizor.
Dessa snäckor är för mig inga nyttodjur och kan skada växter mycket.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 200l SA

Inlägg av Mr_Ewing » 19 dec 2014, 18:04

Dammsnäckan vill man inte ha i akvariet, men jag har hittills inte varit med om att någon på forumet råkat ut för dessa snäckor.
Jag är nog mer inne på thais linje om att det är en Physa - de är mer än välkomna i mina kar då den är ett av få djur som faktiskt äter cyano.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: 200l SA

Inlägg av Malen 27 » 19 dec 2014, 19:51

Tack för upplysningen om att det kan förekomma smådjur i dina växt-försäljningar.
Inte har jag innan hört någon förespråkat physor mot bakterie-alger, men det kanske funkar.
Så där helt apropå så finns det en gammal tråd som heter "Det myllrar av liv" här på PS.

Av Gasse som tyvärr lyst med sin frånvaro senaste tiden.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 200l SA

Inlägg av Mr_Ewing » 19 dec 2014, 19:57

Malen 27 skrev:Tack för upplysningen om att det kan förekomma smådjur i dina växt-försäljningar.
Inte har jag innan hört någon förespråkat physor mot bakterie-alger, men det kanske funkar.
Så där helt apropå så finns det en gammal tråd som heter "Det myllrar av liv" här på PS.

Av Gasse som tyvärr lyst med sin frånvaro senaste tiden.
Jag brukar alltid skriva ut att sniglar kan finnas i mina växter om jag säljer något.
Så det är inget jag sitter och döljer.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: 200l SA

Inlägg av Malen 27 » 19 dec 2014, 20:21

Ja det blir säkert bra med det, men skriv småsnäckor då och inte sniglar som får mig att associera till något som fransmän kan tugga i sig till lunch.

En fröjderik jul och ett gott nytt år önskar jag dig.

Malen.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 19 dec 2014, 21:04

Mr_Ewing skrev:Dammsnäckan vill man inte ha i akvariet, men jag har hittills inte varit med om att någon på forumet råkat ut för dessa snäckor.
Jag är nog mer inne på thais linje om att det är en Physa - de är mer än välkomna i mina kar då den är ett av få djur som faktiskt äter cyano.
Dammsnäckor hade jag en kort dust med för några år sedan. De hängde på något sätt med rötter jag plockat ute i en sjö - trots att jag saltat ned rötterna rejält och torkat dem emellan! Det var inte många växter som stod emot dammsnäckorna. Jag plockade bort så många som möjligt och därefter blev de troligen utkonkurrerade av mina sandsnäckor för de försvann helt.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 19 dec 2014, 21:08

Man blir ju lite sugen på att slänga över någon i en glasburk och se vad som händer. Försökt kolla in lite olika källor om framförallt dammsnäckorna, men släktskapen och framförallt artnamnen verkar vara en soppa. Verkar som om samma art kan ha olika namn beroende på var man befinner sig, både gällande släkt- och -artepitet. Svårt att få någon riktig koll.
Får väl hålla ett öga på de små rackarna och se vad som händer. De har iaf käkat lite alger. Fått en beläggning av grönt och rödbrunt på mina olika Anubias som man på ett par ställen kan se tydliga "snigelbreda" spår av friskt grönt blad igenom :D
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 19 dec 2014, 21:10

hawkse skrev:
Mr_Ewing skrev:Dammsnäckan vill man inte ha i akvariet, men jag har hittills inte varit med om att någon på forumet råkat ut för dessa snäckor.
Jag är nog mer inne på thais linje om att det är en Physa - de är mer än välkomna i mina kar då den är ett av få djur som faktiskt äter cyano.
Dammsnäckor hade jag en kort dust med för några år sedan. De hängde på något sätt med rötter jag plockat ute i en sjö - trots att jag saltat ned rötterna rejält och torkat dem emellan! Det var inte många växter som stod emot dammsnäckorna. Jag plockade bort så många som möjligt och därefter blev de troligen utkonkurrerade av mina sandsnäckor för de försvann helt.

Växterna kommer från en svensk sida men borde la inte ha varit ute å plockat in rötter lr liknande? Spännande detta, vill veta vad det är. Än så länge ger dock svenska spel 1,22 i odds på Physa men vem vet...
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 19 dec 2014, 21:15

hawkse skrev:
Mr_Ewing skrev:Dammsnäckan vill man inte ha i akvariet, men jag har hittills inte varit med om att någon på forumet råkat ut för dessa snäckor.
Jag är nog mer inne på thais linje om att det är en Physa - de är mer än välkomna i mina kar då den är ett av få djur som faktiskt äter cyano.
Dammsnäckor hade jag en kort dust med för några år sedan. De hängde på något sätt med rötter jag plockat ute i en sjö - trots att jag saltat ned rötterna rejält och torkat dem emellan! Det var inte många växter som stod emot dammsnäckorna. Jag plockade bort så många som möjligt och därefter blev de troligen utkonkurrerade av mina sandsnäckor för de försvann helt.

Nu blir det lite spamskrivning här men iaf...
Funderat lite på det där med att "avliva" rötter. Vissa organismer kan ju mostå en hel del i viloläge lr liknande. Saltning har jag inte tänkt på, mest funderat på olika värmebehandingar då det borde ligga långt ifrån vad de kan utsättas för i vårat klimat. Funderar på något riktigt "rotigt" i framtiden och då hade det vart sjysst att kunna spara pengar på att ta in egna rötter.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: 200l SA

Inlägg av Fanbyalperna » 20 dec 2014, 11:02

En ordentlig uppvärmning i ugnen borde klara att ta död på det mesta. Om roten nu går in i ugnen.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 200l SA

Inlägg av Mr_Ewing » 20 dec 2014, 15:35

hawkse skrev:
Mr_Ewing skrev:Dammsnäckan vill man inte ha i akvariet, men jag har hittills inte varit med om att någon på forumet råkat ut för dessa snäckor.
Jag är nog mer inne på thais linje om att det är en Physa - de är mer än välkomna i mina kar då den är ett av få djur som faktiskt äter cyano.
Dammsnäckor hade jag en kort dust med för några år sedan. De hängde på något sätt med rötter jag plockat ute i en sjö - trots att jag saltat ned rötterna rejält och torkat dem emellan! Det var inte många växter som stod emot dammsnäckorna. Jag plockade bort så många som möjligt och därefter blev de troligen utkonkurrerade av mina sandsnäckor för de försvann helt.
Ok du är nummer 1 då ;-)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

thaifighter

Re: 200l SA

Inlägg av thaifighter » 20 dec 2014, 17:17

Lymnaea, Dammsnäckor har tydliga breda trekantiga "öron", medans Physa har mer trådlika!
Så ganska så lätt att se vilket släkte det är, sen brukar vissa Dammsnäckor bli ganska så stora medan Physa/Blåssnäcka normalt håller sej under 1 cm, men finns undantag då jag själv har några Physa som är ca 1,5 cm!

Thaifighter

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 200l SA

Inlägg av Mr_Ewing » 20 dec 2014, 20:30

thaifighter skrev:Lymnaea, Dammsnäckor har tydliga breda trekantiga "öron", medans Physa har mer trådlika!
Så ganska så lätt att se vilket släkte det är, sen brukar vissa Dammsnäckor bli ganska så stora medan Physa/Blåssnäcka normalt håller sej under 1 cm, men finns undantag då jag själv har några Physa som är ca 1,5 cm!

Thaifighter
Japp jag har själv haft Physor som var uppåt 12-13mm över skalet.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av Raven » 20 dec 2014, 21:53

Gjort rent rötter med högtryckstvätt, väldigt effektivt på att ta bort ruttet trä, frilägga fibrer så roten blir ådrig och alger bara försvinner.
Mr_Ewing skrev:Japp jag har själv haft Physor som var uppåt 12-13mm över skalet.
Skulle inte säga att det är jättevanligt men haft physor i dom storlekarna.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 20 dec 2014, 22:46

thaifighter skrev:Lymnaea, Dammsnäckor har tydliga breda trekantiga "öron", medans Physa har mer trådlika!
Så ganska så lätt att se vilket släkte det är, sen brukar vissa Dammsnäckor bli ganska så stora medan Physa/Blåssnäcka normalt håller sej under 1 cm, men finns undantag då jag själv har några Physa som är ca 1,5 cm!

Thaifighter
Är "öron" känselspröten? Ska försöka kolla på det. En har iaf blivit så stor att jag fick upp den för en fotosession, utan att krossa den med handen. Fortfarande inte mer än några mm stor. Har upptäckt en snäckart till idag. Denna har ett mer "kanelbulliknande" skal som ligger åt sidan. Ser ut att kunna vara en liten posthorn. Har haft dessa i tidigare kar och de var anledningen till att jag slutade med strilrör. En liten rackare tog sig in och fastnade i ett av hålen så att strålen riktades upp och ur karet, ner på hallgolvet. Givetvis när jag sov. Som tur var kan det inte ha pågått så länge men ett antal liter försvann.
Bilagor
20141220_194141.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 20 dec 2014, 22:47

Har idag fått i två nyförvärv som jobbar på att "rena" anubiasbladen redan :D
Bilagor
20141220_162528.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 20 dec 2014, 22:49

Fanbyalperna skrev:En ordentlig uppvärmning i ugnen borde klara att ta död på det mesta. Om roten nu går in i ugnen.
Det var lite så jag tänkte med. Tror nog mest på en långsam behandling med lägre temp. Det får bli ett projekt framöver.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster