54 liter, projekt #2

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 01 sep 2012, 23:13

Det jag har att tillgå är 54 liter standardkar, fylls upp med finkornig rådasand som är väl inkört och “moget”, till hårdvaran har jag tre rötter och lite naturliga stenar.

Växterna som används är: Hemianthus callitricoides, Starogyne repens, Microsorum petropus ´windelöv´ och narrow, Anubias småbladig, Utricularia gramnifolia.

Tekniken är lite väl tilltagen, men kan ge snabb tillväxt bara allt går bra från början. Unimax 250 filter, 150 watt metallhalogen lampa ADA på cirka 50 cm avstånd med 10 timmar brinntid per dygn. Ingen värmare men tempen ligger runt 26 grader C. Trycksatt CO2 system med diffusor som är på 24/7.

Gödning: PMDD, dvs KNO3, KH2PO4, K2SO4, MGSO4 torrdosering, och lite Micro gödning såklart.

Invånare: Inga inledningsvis, ev några små tetror och amanoräkor samt ottocinclusar.
Senast redigerad av 1 H, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 01 sep 2012, 23:14

Projektet fylldes upp med vatten idag den första september. och jag skall försöka uppdatera med lite bilder under resans gång.

En liten smakbit på hardscapet
Bild

Flera bilder finns att se på bloggen i länken nedan.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Ponta » 02 sep 2012, 04:17

H skrev:Projektet fylldes upp med vatten idag den första september. och jag skall försöka uppdatera med lite bilder under resans gång.

En liten smakbit på hardscapet
[ Bild ]

Flera bilder finns att se på bloggen i länken nedan.
Kikade på din blog blev ju tokgryymt :D
Älskar stenen till höger under roten blev nån grym synvinkel på det kan inte förklara :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 02 sep 2012, 09:45

Ponta skrev:Älskar stenen till höger under roten blev nån grym synvinkel på det kan inte förklara :)
Tack, ja den klyftan blev bra. Jag knökte in en Microsorum narrow bakom och lite P helferi i klyftan, där skulle man kanske ha skapat den i asien inspirerade akvarierna obligatoriska stigen.

H.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av GasseG » 02 sep 2012, 10:23

Snyggt H...som vanligt!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 04 sep 2012, 08:04

Tack Gasse, Det sköna är att det bubblar direkt fr första dagen. kanske för att jag körde i vatten från ett kar som redan har CO2 berikning. Inkört grus och filter, dessutom inkört vatten också.

HCn var dock från fönsterbrädan. Det var lite cyano i den odlingen, och det följde med ner i karet så nu lyser det lite snorgröna fläckar på några ställen såg jag.

Bild
Bubbel på första dagen.

H.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Ted » 04 sep 2012, 14:45

Ser ju kanon ut mr H,Amano :)
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Adamantis » 04 sep 2012, 22:48

Hej H, och alla andra pläntschwappers!

Börjar snart bli dags för mig att starta nytt växtkar. Har inte kört sedan jag fick en tredjeplats i PS aquascaping contest 2010, så jag är lite ringrostig och har inte koll på vad som är nytt i hobbyn. Av denna anledning har jag följande två frågor:

Kör du CO2 dygnet runt? Why?

Varför använder du MgSO4? Lite magnesium i kranvattnet eller är det "det senaste"?

Kick ass hard scape, ser fram emot mer bilder och att följa projektet!
Senast redigerad av 1 Adamantis, redigerad totalt 5 gånger.
Mvh William

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av GasseG » 04 sep 2012, 22:49

Oj oj oj välkommen tillbaka Adamantis! :)
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Adamantis » 04 sep 2012, 23:02

Hehe, tack för det fina bemötandet :) Känns skönt att hänga på PS igen.
Mvh William

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av blassan » 05 sep 2012, 09:17

välkommen tillbaka Ada! =)

Snyggt H! =) Fast den brandgula stenen? den hade jag tagit bort, om det inte är medvetet så klart att man ska titta där haha =)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 05 sep 2012, 17:16

Tjena mannen, back om track adamantis!

CO2 dygnet runt- ja det är väl avsaknaden av magnet brytare heltenkelt, men sen så tycker jag att det fungerar bra med att låta den gå lite grann hela dygnet. Det gäller att ställa in bubbeltakten så att vätskan i kulan inte är tokgul på morgonen och inte djupt grön på kvällen. Och jag förespråkar så lite cirkulation som möjligt för att inte vädra ut den CO2 mängden som man ändå lyckats trycka in i vattnet. Alltså absolut ingen turboboost pump. bara såpass att det snurrar runt bubblorna.

Mg tilsätter jag så det skall vara i proportion mot Ca, en dos om 4 ca och 1 Mg. Det har nog förespråkats om så länge jag kan minnas, bara att jag tagit på en höft tidigare.

Blassan- hehe den stenen är två stenar och mellan dem hänger en fiskelina som håller ner windelöven, det gick inte att knyta linan runt stenen i det läget som den sitter.

H.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Ponta » 09 sep 2012, 21:12

Vad är "bubblan" till för ? Och hur funkar den ?
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 09 sep 2012, 22:03

"Bubblan " ja är det CO2 indikatorn du syftar på, så ger den en indikation på vilket Ph värde du har i karet och därmed hur mycket CO2 du löser upp i vattnet. Den är gul om det är mycket, och djupt grön när det är lite löst CO2 i vattnet.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 09 sep 2012, 22:05

Den fylls med en särskild vätska som reagerar på vattnets Ph värde.

H.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Ponta » 11 sep 2012, 04:26

H skrev:Den fylls med en särskild vätska som reagerar på vattnets Ph värde.

H.
Ah som ett vanligt phtest i akvariet då ? :)
Var får man tag i dessa ? :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Raven » 11 sep 2012, 12:42

Ponta skrev:Ah som ett vanligt phtest i akvariet då ? :)
Var får man tag i dessa ? :)
Ja, ph-testvätska funkar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Optimera din dropchecker

Inlägg av Adamantis » 11 sep 2012, 14:12

En dropcheckers färg beror på vattnets KH-värde också, alltså inte bara mängden löst koldioxid.

Det kan vara ett problem att stenar eller annan inredning läcker t.ex. CaCO3 (kalciumkarbonat) vilket höjer vattnets KH-värde. Detta är fallet med Seiryu-sten, om jag inte missminner mig. Då har man ingen koll på vattnets pH-värde med dropchecker eftersom det inte bara är koldioxiden som påverkar.

Det finns då ett fint litet trick som är väldigt finurligt. Om man istället för akvarievatten använder vatten med "exakt" 4 i KH, i dropcheckern alltså, påverkas inte regensvätskan i dropcheckern av KH-värdet i akvariet. Då är alltid GUL för mycket, GRÖN helt perfekt och BLÅ för lite. Det är då bara mängden löst koldioxid som påverkar dropcheckerns färg.

Var får man då tag på vatten med exakt 4 KH undrar kanske ni. Saknar man förmågan att väga och räkna har jag sett att det finns att köpa färdig lösning till hutlösa priser.

När jag trollade ihop egen lösning för några år sedan köpte jag batterivatten på en mack. Batterivatten är vatten som kört genom ett omväntosmosfilter (RODI mm säkert). Känner man någon saltvattensakvarist eller kemist så brukar de ha såna filter som man kan snylta på. Har du en akvariebutik med saltvatten i närheten så har de garanterat vatten till dig mot en liten symbolisk slant. Detta überfiltrerade vatten består till 99% av bara vattenmolekyler, precis som regnvatten gjorde förr i världen eller vattenånga, och har därmed ett KH-värde på 0,0. Med den gamla karbonatiska devisen nedan framgår hur mycket CaCO3 man ska pytsa i batterivattnet för att höja KH-värdet med en grad, alltså från 0 till 1 KH.

One German degree of carbonate hardness is equivalent to about 17.848 milligrams [mg] of calcium carbonate (CaCO3) per litre of water (17.848 ppm).
Nu är det en fördel om man kan räkna eftersom vi vill ha ett KH-värde på 4 och inte 1. Fyra gånger högre KH innebär således fyra gånger mer CaCO3 vilket ger oss 71,392 mg. Svårare än så är det inte. Eller ja, nu utgår jag iof från att alla är knarklangare och har våg som visar milligram med tre decimaler. Då detta troligtvis inte är fallet får vi räkna lite till.

Man skulle kunna hälla i 71,392 gram i 1000 liter vatten för att sedan ta ut en liter vatten med 4 KH som man sparar. 1000 lite osmosvatten är väldigt mycket osmosvatten så skit i det. Lite enklare och billigare är att då hälla i 7,1392 gram i en liter osmosvatten. Förutsatt att jag inte räknar fel borde då vattnet hålla ett KH-värde på 400. En centiliter, 1 cl, av denna lösning blandas sedan ner i en ny flaska (en liter) med osmosvatten. Eftersom vi tar en hundradel av flaskan med 400 KH och spär med en liter med 0 KH får vi nu en hundradels så högt KH, alltså 4. Abrahadabra!

Jag rekommenderar att använda sprutor som man använder i t.ex. akvarietester. Så låg "upplösning" som möjligt, optimalt just 1 cl. När man dropcheckat upp sin liter med KH 4 lösning är det bara att ta en ny centiliter från den första flaskan för att brygga nytt. Gör man den första flaskan en gång har man i praktiken en livsförbrukning dropchecker-vatten till sig själv och alla aquascapers i Sverige. När ni väger är det bäst om ni har en våg som i alla fall visar en decimal och väg då upp 7,1 g. Ett annat alternativ skulle kunna vara att ta 71,5 g till första flaskan för att sedan ta ut 1 ml till nya flaskan. Huruvida det går att lösa så mycket CaCO3 i en liter vatten vet jag dock inte (pulver på botten av flaskan). Sprutor/pumpar brukar man kunna köpa på apotek. Säg att det är till knark om ni vill bli nekade. Man får ändå inga kanyler.

Kalciumkarbonat (CaCO3) sålde Peter Haack förr, så kolla hans PMDD-sida. "Problemet" med CaCO3 är väl just den låga upplösningen. Det skulle inte förvåna mig om bikarbonat/natriumbikarbonat/natriumvätekarbonat (NaHCO3) har en lägre upplösning, och därmed är en mycket enklare lösning, men då får ni själva googla på hur mycket det behövs för att höja vattnet med en KH-grad. Bikarbonat hittar ni bland bakgrejerna i alla matbutiker.

Någon som är lite piggare än mig får gärna kontrollräkna.

Lycka till och må era dropcheckers alltid vara gröna!
Mvh William

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Adamantis » 11 sep 2012, 14:25

Carbonate hardness can be easily increased by adding sodium bicarbonate. Calcium carbonate will increase both KH and GH in equal parts.

One teaspoon (about 6 grams) of sodium bicarbonate (NaHCO3) per 50 liters of water will increase KH by 4 degrees and will not increase general hardness. Two teaspoons (about 4 grams) of calcium carbonate (CaCO3) per 50 liters of water will increase both KH and GH by 4 degrees. Different proportions of each can be used to get the correct KH/GH balance dictated by the fish and plants in the tank. Since it is difficult to accurately measure small quantities of dry chemicals at home, a test kit should be used to verify the actual KH and GH that is achieved.
Så! Högre upplösning precis som jag anade, om ens väldigt lite, dock inte lika exakt (about 6 grams).
Mvh William

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Adamantis » 11 sep 2012, 14:26

Hittade en Tom Barr-tråd på ämnet:

http://www.barrreport.com/archive/index.php/t-2630.html
Mvh William

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Getingen » 11 sep 2012, 15:19

Vilken art är den orangea bakgrundsväxten till vänster?

Bild
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Mr_Ewing » 11 sep 2012, 16:25

Ser ut som rotala rotundifolia tycker jag.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Optimera din dropchecker

Inlägg av Raven » 11 sep 2012, 16:50

Adamantis skrev: Fyra gånger högre KH innebär således fyra gånger mer CaCO3 vilket ger oss 71,392 mg.
Kruxet är att den vikten stämmer inte när du väger bikarbonat för den innehåller varierande mängder fukt så den bör torkas ut först.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av Adamantis » 11 sep 2012, 17:01

Just det, visste att det var något jag missat :)

I Barr-länken tyckte jag mig se siffror på bikarbonat, som nog inte suger lika mycket (kemikalien alltså (vätska, inget annat)).
Mvh William

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54 liter, projekt #2

Inlägg av H » 11 sep 2012, 17:07

Oj, vilket gediget utlägg om PH/KH måste sitta i ro och läsaigenom senare.

Precis som ewing säger så är der R. rotundifolia. Den blev riktigt tät och fin innan semestern. Efter var det inte en växt längre. hehe.

En liten uppdatering om läget. Det går väl inte så överdriver bra ännu, även om det bubblar emellanåt.

Bild
Men det skall jag nog snart få bukt med, bara jag får någon dag att pyssla med cyanon. Sen åker jag bort över helgen igen så då har den en chans till att ta över.

H.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster