Dennerle cube på 60 L

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 31 jul 2012, 18:38

Idag har jag gjort ett försök med att täta mäsksystemet, hoppas på lyckat resultat. Feedback önskas på bilderna ovan. Trist att posta bilder om ingen säger något :P
Legends Like Me Live Forever

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Clas » 31 jul 2012, 20:25

Ser bra ut! Skulle vara kul att se en bild utan tekniken nät bottrntäckarns växt till sig.

Användarvisningsbild
susanne.sk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 126
Blev medlem: 18 maj 2012, 09:40
Ort: Ingarö

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av susanne.sk » 31 jul 2012, 22:25

Tycker det ser fräscht och fint ut! :) Vad har du för fiskar, Endlers?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 31 jul 2012, 22:33

susanne.sk skrev:Tycker det ser fräscht och fint ut! :) Vad har du för fiskar, Endlers?
Tack. Snakeskin endlers och galaxy rasboror.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 01 aug 2012, 13:08

Blev lite osäker på doseringen av pmdd, gjorde en chansning i söndags men vill bara dubbelkolla så det blev rätt. Jag torrdoserar förtillfället haacks recept. Är det då rätt men ett krm till 100L och 10 droppar mikro?

Sen börjar tofsarna gilla läget så fort jag kör cirkulationen på max. Sätter sig på rötterna och glaset där det är mkt cirkulation. Mest rötterna som är tråkigt då dom vägrar lossna där. Stör mig på att jag får detta något enormt. Har aldrig haft problemet tidigare i mina andra kar. Ger det inte med sig så blir man väl tvungen att skaffa en siames. Annars funkar det väl att pensla EC på tofsar?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 02 aug 2012, 14:32

Testkör mäsksystemet idag. Hoppas det fungerar nu. Vore glad om någon kan besvara frågorna i mitt ovanstående inlägg.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 03 aug 2012, 11:59

Snart 24h sedan jag satte igång det nu och det bubblar inte i reningsflaskan än.

Däremot har det blivit såhär i en av mäskflaskorna under natten? Något jag bör åtgärda?

Bild

Bubblar annars ganska bra i mäskflaskorna. Alla säger att det ska ta några timmar innan det börjar bubbla i karet. Förra gången så tog det några dygn innan jag fick bubbel i reningsflaskan. Väldigt märkligt. Blandade med 38 gradigt vatten denna gången och man ser tydligt i mäskflaskorna att det bubblar denna gången. Denna processen tog längre tid att få igång sist.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av GasseG » 03 aug 2012, 12:11

Ja det kanske du ska. Vi har tidigare fått rapporter om att mäsk är ganska farligt för djuren i akvariet eftersom det kan skumma över! Det är därför du ska lämna en ordentlig luftficka ovanför mäsken.

Sedan att det inte bubblar i reningsflaskan är konstigt men hur långt under vattenytan leder du ut koldioxiden. En yttepytt-läcka kan ställa till det för dig om mottrycket är för högt. Det är alltid bättre att leda ut gasen strax under ytan vid ett insug till cirkulationspump eller liknade. Pumpen får sedan föra gasen mot botten om man så önskar.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 03 aug 2012, 12:53

GasseG skrev:Ja det kanske du ska. Vi har tidigare fått rapporter om att mäsk är ganska farligt för djuren i akvariet eftersom det kan skumma över! Det är därför du ska lämna en ordentlig luftficka ovanför mäsken.

Sedan att det inte bubblar i reningsflaskan är konstigt men hur långt under vattenytan leder du ut koldioxiden. En yttepytt-läcka kan ställa till det för dig om mottrycket är för högt. Det är alltid bättre att leda ut gasen strax under ytan vid ett insug till cirkulationspump eller liknade. Pumpen får sedan föra gasen mot botten om man så önskar.

Denna gången leder jag ut det kanske 5-7cm under vattenytan i karet och reningsflaskan 4 cm kanske. Det är jättekonstigt att det ska ta så lång tid för mig. Kletade på ordentligt med silikon nu sist så det inte ska läcka nånstans. T-korsen har jag alltid varit lite skeptisk till som jag fick tag på. Annars kan jag bara tänka mig läckage mellan flaskhals och kork men har tätat där med gängtejp och korkarna sitter åt ordentligt.

EDIT: För er som kör med mäsk, tätar ni vid bakventiler och t-kors? Jag har bara tryckt på slangen och tycker den sitter väldigt hårt fast.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av GasseG » 03 aug 2012, 16:30

Getingen skrev: EDIT: För er som kör med mäsk, tätar ni vid bakventiler och t-kors? Jag har bara tryckt på slangen och tycker den sitter väldigt hårt fast.
Jag har kört mäsk förut och jag tätade inte T-kopplingarna eller backventiler.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 03 aug 2012, 17:29

Okej, nånstans måste det läcka iaf trots att jag har gjort ett nytt försök med att täta det. Bubblar som bara den i mäskflaskorna. Sist lyckades jag iaf få det att bubbla i reningsflaskan också så det är konstigt att det inte gör det nu. Testade att sänka ner bakventiler och t-kors i en bytta med vatten för att som om dom läckte men kunde inte se något. Börjar bli tröttsamt det här. Låter det stå några dagar till, börjar det inte bubbla då gör jag ett försök med andra t-kors. Annars blir det kanske att testa med vanliga petflaskor istället. Dock är dom ju i väldigt mjukplast vilket inte ska vara lika bra fick jag berättat, därför använder jag glasflaskor nu. Problemet är att jag inte har några verktyg alls. Flyttade nyligen hemifrån och det nuvarande systemet passade jag på att bygga när jag var och hälsade på hos föräldrarna. Så att konstruera ett nytt system känns sådär.

Har börjat snegla lite på trycksatta system ifrån tyskland allt mer. Finns ju kompletta 2kg flaskor för 150 € både på us-akvaristik och aquaristic.net Men klarar jag inte ens av mäsk så borde jag kanske inte försöka mig på trycksatt system. Är ganska envis av mig men börjar bli trött på detta nu. Hade så gärna velat få det att fungera.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av GasseG » 04 aug 2012, 00:27

Bygg nytt i PET...håller tätt garanterat. Prova att sänka ner en vodkaflaska i vatten av dem du har mäsk i så ska du nog finna läckan.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 04 aug 2012, 00:32

GasseG skrev:Bygg nytt i PET...håller tätt garanterat. Prova att sänka ner en vodkaflaska i vatten av dem du har mäsk i så ska du nog finna läckan.
Har testat det men hinken var förliten så toppen stack upp. Kan ju inte lägga ner flaskan så länge den innehåller mäsk. Däremot så borde läckan gå och hitta även om den bara är fylld med luft kan jag tycka?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Raven » 04 aug 2012, 02:01

Diskmedel + vatten är en klassiker för att hitta läckor, låter kanske skumt men de funkar rätt bra och kan appliceras med ex: målarpensel eller blomspruta.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 20 aug 2012, 20:50

Karet gick ju ner sig lite under sommaren. Har varit här i tre veckor nu och skött om det. Hydrotyle japan har återhämtat sig jättefint och är nästan helt återställd. Rotalan tar sig sakta men säkert men är inte särskilt röd betydligt mer grön. Däremot tycker jag min Hygrophila Polysperma är ett riktigt mysterium. Innan sommaren var den nästan ett ogräs. Fick toppa den rejält varje vecka. Nu har den inte nått upp till ytan på 3 veckor. När jag kom tillbaka till karet eftersommaren gjorde jag en försiktig toppning för att få bort en del fula delar med näringsbrist. Sen dess har plantan nästan stått helt still. Den skjuter massvis av skott överallt vilket är bra. Tog ungefär en vecka för den att komma igång med det. Men dessa skott veckor otroligt långsamt. Kanske 1 cm i veckan. Jag har sänkt belysningen sen jag kom tillbaka också då jag tyckte H. japan sträckte lite väl mkt på sig och glosson tar sig dåligt. Dessa tre veckor har jag också öst i pmdd. Dubbel-trippeldos varje vecka av standard receptet. Ändå växer det jättelångsamt. H. japan som också var ett ogräs innan har också vuxit jättelångsamt. Sen har jag fått rejält med alger på rutorna också. Om det beror på sänkt belysning= mer ljus eller mer pmdd vet jag inte. Vore intressant att veta näringsnivåerna i karet, vilka tester är det då man ska ha? Vad säger ni om växternas beteende? Knappt växa överhuvudtaget på 3 veckor när det innan var som ogräs? Trots att dom får massvis av ljus och pmdd. Och dessa växter ska ju växa ordentligt även om dom inte får co2. För mig är det ett mysterium.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 21 aug 2012, 11:39

Kom igen nu och ge mig som noobie ett svar, vet att det finns massvis av människor här som vet vad jag ska ha för tester för att kolla näringsnivåerna och tror säkert en del har teorier om varför växterna står stilla också.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Raven » 21 aug 2012, 12:19

Tester för näring är inte så exakta så kan va bättre att göra vattenbyten med urluftat vatten och sen göda upp med kända näringsnivåer och ha tålamod.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 21 aug 2012, 14:23

Förstod inte det där riktigt. Jag vill bara veta hur mkt näring växterna tar upp så jag inte doserar för mycket/lite.
Legends Like Me Live Forever

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Clas » 21 aug 2012, 17:25

För att slippa mäta så gör man ett vb i veckan och doserar pmdd. Jag kör med dubbeldos så vet jag att detninte blir för lite.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Christer5 » 21 aug 2012, 17:36

När du nu kör med Pmdd dubbeldos så har du väl väldigt mycket växter antar jag,annars blir det nog alger ?

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Clas » 21 aug 2012, 18:26

Na inte särskillt.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Mr_Ewing » 21 aug 2012, 19:47

Jag har provat att hälla i detta i ett helt nystartat kar med bara hc på botten.
No3 20ppm
K 35ppm
Po4 7ppm
Mg 20ppm
Det borde motsvara uppemot sexdubbel dos PMDD (standardreceptet är dock lite mer balanserat)
Ljuset bestod av en egenbyggd LED-ramp med bra tryck i.

Hc:n fick spelet och växte utav h-vete. Inga alger att tala om, mest eftersom jag inte hade nån fisk i. (min teori)
Jag tror på defdacs teori om att det är ammonium som orskar alger och inte PMDD.
Så fort man får slut på nån av de ämnen som växterna behöver så avtar tillväxten genast.
I värsta fall så stuntar växten och börjar läcka ammonium tillbaka till vattnet och algerna känner sig genast sexiga.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 22 aug 2012, 11:27

Okej men hur vet jag om jag ska dosera dubbel, trippel eller till och med mer?
Nu chansar jag mest men växterna växer inte. Står nästan helt stilla
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Getingen » 26 aug 2012, 19:14

Bump.
Legends Like Me Live Forever

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Dennerle cube på 60 L

Inlägg av Clas » 26 aug 2012, 21:16

Om drt imte växer, öka.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster