300L topless hightech på begränsat utrymme

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 01 nov 2012, 16:04

Jobbar... och jobbar... och fick hem det mesta som behövs härom månaden men min Tunze silence likströmspump lät som espressomaskinen ungefär så den ska till garantireparation. Håller som bäst på och planerar rör- och kabeldragning. Sedan blir det dags att starta upp.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 13 sep 2013, 17:36

Nu har karet varit 'igång' på test sedan nyår och där är en drös småbekymmer att lösa innan jag är beredd att permanenta karet med ett scape.

1) Fisken. Måste. Bort. (Molly & Ancistrus förökar sig väldigt lätt...)
2) Slangarna till doseringspumpen måste fås att sitta fast ordentligt. Hopplöst elände. Glider av nipplarna hela tiden. Antagligen pga tryckhöjden som ju blir 1.40m. Har testat med buntband, hård och mjuk slang utan att lyckas.
3) Skåpet måste vattensäkras inuti. IKEAs skåp är inte precis vattenvänliga. Det räcker med en halvliter vatten (från doseringsflaskorna där slangarna lossnar) som rinner ned i fogarna för att materialet ska svälla å det grövsta och bli fult. DÅLIGT!
4) Ny cirkulationspump måste inhandlas. Tunzes 1073.050 väsnas, brummar och har dåligt tryck vid minsta motstånd. Det får bli en Eheim.

Det finns iaf i dagsläget hopp om att det mesta ska hinna bli gjort innan projektet fyller två år då alla andra kar hemma i lägenheten nu är nedlagda. Pust.

Allra först skall dock det vänstra, nu vattenskadade underskåpet, bytas ut och samtidigt vattensäkras med PVC. För att göra det så enkelt som möjligt och få lite mer, välbehövlig, plats tänker jag då också skippa förstärkningarna i den skåpsdelen. Jag utgår helt enkelt ifrån att det är sidledsförstärkningarna som är viktigast och den får konstruktionen ändå från störtbågarna som håller upp högra skåpet. Åtta vinkeljärn och två hörnjärn borde väl för bövelen hålla?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 14 sep 2013, 13:19

IT's alive!! :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 14 sep 2013, 15:57

Jupp, zombien lever, men tyvärr rör den sig inte tillnärmelsevis lika snabbt som de odöda i filmernas värld!

Det hade onekligen gått betydligt snabbare om alla småpryttlar och delar man känner att man behöver finns lätt åtkomliga lokalt. Bara en sådan sak som PVC-lim kan ju vara ett helt äventyr att leta upp lokalt...

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

...och zombien tar ytterligare några stapplande steg framåt!

Inlägg av hawkse » 22 feb 2014, 21:20

En kort uppdatering när det nu äntligen hänt lite mer.

Någon gång under senhösten hittade jag en helg att äntligen tömma karet på alla Black Molly, Ancistrus och körsbärsräkor (tillsammans med en liter Fissidens fontanus eller så...). Dessa går tillsvidare i föreningslokalen men kommer troligen inte flytta tillbaka när karet startas upp igen. Karet står alltså fn på högkant i vardagsrummet. Hohum. Inte ett enda kar igång hemma nu - första gången sedan 2009!

Av åtgärdsplanen jag listade i inlägget ovan har jag nu:
- Tömt karet. Pust. En heldag. Svettigt.
- Bytt vänstra underskåpet. Skippade förstärkningarna i framkant men behöll förstärningarna i bakkant.
- Vattensäkrat vänstra underskåpet med 1.5mm PVC invändigt. Inte helt lätt och säkert inte 100% vattentätt men det lär skydda mot spill och tar säkert några liter vatten innan problem uppstår. Iaf om det läcker på rätt ställe :)
- Cirkulationspumpen har ersatts av en Eheim 1250. Betydligt tystare är den. Vi får se hur det blir i drift.
- Teknikskåpet är nu inrett. Endast slangar/rör kvar att dra samt kabel från doppvärmare.

Förhoppningsvis kan karet hamna på bänken igen inom en månad för vatten/teknik-prov och sedan ska det börja torrscapeas - äntligen!

Karet är väl antagligen igång lagom till semestern skulle jag tro :)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Det finns fler semestrar!

Inlägg av hawkse » 23 sep 2014, 21:21

Jaha... det var den semestern det - och inget kar uppstartat än. Men det har iaf gått framåt på så vis att en del andra projekt i hemmet som har blockat har genomförts. Snart, tror jag... det finns ju en semester nästa år också att ta sikte på!

Hur som helst har jag fått PM med önskemål om lite bilder och det är väl hög tid. Önskemålet har varit både att se helheten, bänkbygget samt karets byggkvalitet så håll till godo.

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten. Det var ett riktigt elände att få kameran att fota något som var kritvitt, ljusstarkt i halva bilden och kolsvart, blankt i den andra. Lite mycket kontrastverkan så jag fick mixtra lite i fotoredigeringsprogrammet. Hoppas det ser hyfsat ut hos er andra.

SKÅPET
Båda skåpen sedda rakt framifrån, 50+50 cm i bredd
Båda skåpen sedda rakt framifrån, 50+50 cm i bredd
Vänstra skåpet är tänkt att inrymma all teknik för att lämna maximal plats till alla andra pryttlar man behöver till ett akvarie i drift. Notera att den främre "störtbågen" är bortplockad i vänstra skåpet och jag tror egentligen inte den behövs ens i högra skåpet. Det räcker med de två fyrkanterna med 45x45 och vinkeljärn som skruvats fast genom bakstycket för att stadga bänken i sidled.
Här ska alla tillbehör få plats
Här ska alla tillbehör få plats
Allt utom slangar räknar jag med skall rymmas här. Notera misstaget att skruva vinkeljärnen direkt i bottenskivan utan att vattensäkra. Rekommenderas inte. Se alla minst till att lägga lim i hålen när det skruvas åt. Utan främre störtbågen hade det funnits mer plats i breddled vilket varit välkommet.
El, gas och vatten i en härlig blandning!
El, gas och vatten i en härlig blandning!
Här ska som sagt utrustningen stå. Utöver det som fn finns på bilden ska här även stå en 6 kg tub CO2 (får plats under doseringspumpen) och ett Eheim 2078e som jag valt att ha i framkant då det är det jag oftast kommer pilla med (utöver näringsflaskorna som står längst fram till höger). Allt är inpassat så det ska gå hålla koll på det utan att behöva gräva runt för mycket bland kablar och slangar. Undantag möjligen för cirkulationspumpen och CO2-reaktorn som sitter på en egen vattenkrets.

Som jag skrev i våras har jag täckt insidan av skåpet med PVC för att vattensäkra mot spill och småläckage efter missödet med doseringsflaskan som välte. Detta föranledde också min lilla PVC-hållare till doseringsflaskorna i framkant till höger.

Skåpet är ljudisolerat genom dörren med en ljuddämpande matta från Biltema vilken tar bort en del av ljudet. När karet åter kommer i drift har jag även för avsikt att försöka täppa till luften runt rörgenomföringarna till vänster för ett mer eller mindre knäpptyst kar. Mellan rören och pumparna sitter också silikonslang för att ta upp så mycket av vibrationerna som möjligt. Cirkulationspumpen sitter också den på en bit vibrationsdämpande material.
20 mm rör för maximalt genomflöde
20 mm rör för maximalt genomflöde
Då jag tycker att mitt Eheim 2078e under provperioden haft en tendens att tappa flåset rejält så fort rören börjat sätta igen gick jag upp en storlek i rör för att få lite marginal. Det blev trångt vid genomföringarna men funkade hjälpligt. Inte helt nöjd med rör, egentligen, men pga att det inte finns någon plats runt karet är det nästan nödvändigt.
KISS - ett litet sidenband agerar dörrhandtag
KISS - ett litet sidenband agerar dörrhandtag
Om det mesta andra i projektet överarbetats så valde jag att hålla dörrhandtaget till enklast möjliga - och så slapp jag ju bryta de fina, släta dörrframsidorna eller stora fjädermekanismer inne i skåpet.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Semesteruppdateringen, del 2

Inlägg av hawkse » 23 sep 2014, 21:32

KARET

Nedan lite närbilder på karet för de som är intresserade av hur ett kar från Majornas Glas ser ut.
Snyggt slipade kanter
Snyggt slipade kanter
Fogarna är släta och ganska tjocka
Fogarna är släta och ganska tjocka
De här fogarna kommer inte släppa
De här fogarna kommer inte släppa
Extrasäkrat med silikon invändigt
Extrasäkrat med silikon invändigt
Bred avlastningslist runt hela karet
Bred avlastningslist runt hela karet
Som synes är det inte minimalistiskt á la ADA precis men det är ett mycket gediget hantverk. Det enda jag egentligen har svårt att förlika mig med är den enorma avlastningslisten runt karets topp som gör det nästan omöjligt att hänga ned utrustningen på ett smidigt sätt. Jag sover gott om natten med ett kar av den här kvaliteten.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Semesteruppdateringen, del 3

Inlägg av hawkse » 23 sep 2014, 21:43

HELHETEN
Rakt framifrån, sittandes på soffan
Rakt framifrån, sittandes på soffan
Snett från vänster ser man även PVC-rören som löper på vänster sida
Snett från vänster ser man även PVC-rören som löper på vänster sida
Sittandes på soffan framför bländar fortfarande MH-rampen. Jag har sänkt den så lågt jag tycker är praktiskt och tror att det kommer bli bättre när karet åter vattenfylls. På bilderna ser man PVC:n (totalt fyra rör) som kommer ur vänstra skåpet och man kan skymta röret som ligger i bakkant för att mynna ut i karets vänstra sida. Det som står i högra hörnet är en hög vas som samlar upp vattnet från doseringspumpen som står och doserar vatten sedan ett tag. Funkar fint, förutom att slangeländena fortsätter krypa av nipplarna inne i skåpet. Det funkar så länge jag pillar till dem någon gång i månaden.

Bakom karet har jag satt upp helvit, syrafri papp och baksidan och vänstra sidan i karet är täckt med frostad film från Clas Ohlson. Hade någon tanke om att fixa backlight också, kanske t o m med färg, men fick lägga ned det då jag inte hittade något tillräckligt ljusstarkt som fick plats på den begränsade ytan bakom karet.

I KARET
Slangarna från doseringspumpen är gömda bakom skåpet
Slangarna från doseringspumpen är gömda bakom skåpet
Fn testkör jag som sagt näringsdoseringen. Än så länge hänger bara slangarna ned i den vas som samlar upp vattnet men tanken är att försöka bygga något lite snyggare i PVC när karet är igång. Runt karets översida, mot väggen, ska även sättas upp stänkskydd av PVC för att motverka att saker och djur ramlar bakom karet.
Någon sorts Isoetes jag hittade i en sjö på FÖRRA semestern, *host*
Någon sorts Isoetes jag hittade i en sjö på FÖRRA semestern, *host*
Och ja... de har stått i den glasburken ett helt år nu!
Vilken växtnörd kan motstå en överbliven, transparent plastbehållare?
Vilken växtnörd kan motstå en överbliven, transparent plastbehållare?
Som synes är det inte så mycket som egentligen behöver komma på plats för att rulla igång det här karet. Nu ska jag bara avveckla några av de fem (totalt 1200 liter) jag mer eller mindre driver som refugium i lokalen så jag får loss filter och tub också :mrgreen:

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Semesteruppdateringen, del 2

Inlägg av zombie » 23 sep 2014, 21:53

hawkse skrev:KARET

Nedan lite närbilder på karet för de som är intresserade av hur ett kar från Majornas Glas ser ut.
Vackert slipade kanter.jpg
Jämna fina fogar.jpg
Rejäla fogar.jpg
Stora invändiga silikonfogar.jpg
Slanggenomföringar.jpg
Som synes är det inte minimalistiskt á la ADA precis men det är ett mycket gediget hantverk. Det enda jag egentligen har svårt att förlika mig med är den enorma avlastningslisten runt karets topp som gör det nästan omöjligt att hänga ned utrustningen på ett smidigt sätt. Jag sover gott om natten med ett kar av den här kvaliteten.
Ser bra ut!
Kommer att beställa ett inom kort, jag har bett att få mitt "rimless" hoppas jag slipper listerna då även om det som du säger känns tryggt :D

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 23 sep 2014, 22:01

Om jag minns rätt var han ganska ovillig att släppa listerna utan att gå upp till 15 mm glas. Har egentligen inget emot lister på fram och baksidan för att motverka buktande glas men på kortsidorna vill jag inte ha något. Nästa kar :)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 23 sep 2014, 22:04

Oooh he's alive :)

Skitsnyggt bygge Hawkse!
Jag håller själv på att bygga ihop ett 150x50x65 med sump - ska bli kul att se fortsättningen på det här.

MVH

Morgan
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 10 okt 2014, 14:57

Hur går det - jag vill ha mer bilder på ditt snygga bygge :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 13 okt 2014, 20:15

Går och går... nu har jag hunnit jobba och semestra lite till så det kan väl bli dags att pilla med att få tillbaka all utrustning från diverse refugier och utrymningskar jag har stående :) Nyfyllda tuber på ingång och filtret kan jag nog med lite god vilja få loss inom några veckor så sedan blir det att slutföra vatten- & gaskretsarna och äntligen, äntligen dags att börja pilla med någon sorts inredningsplan.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 13 okt 2014, 20:29

hawkse skrev:Går och går... nu har jag hunnit jobba och semestra lite till så det kan väl bli dags att pilla med att få tillbaka all utrustning från diverse refugier och utrymningskar jag har stående :) Nyfyllda tuber på ingång och filtret kan jag nog med lite god vilja få loss inom några veckor så sedan blir det att slutföra vatten- & gaskretsarna och äntligen, äntligen dags att börja pilla med någon sorts inredningsplan.
Nu känns det bättre - tack :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av GasseG » 27 okt 2014, 23:28

Uj, spännande!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 27 okt 2014, 23:32

Mmm... så sakteliga rullar det på. Evakuerade ytterligare lite fisk ur ett kar i lokalen ikväll. Om ett par veckor kan jag nog ha fått karet tomt (och filtret loss). Börjar närma sig, äntligen. Julklapp, kanske?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Spännande små groddar

Inlägg av hawkse » 30 jan 2015, 19:45

Nu är äntligen all teknik på plats och karet står med vatten sedan 3-4 veckor. Har börjat blötlägga lite rötter och trimma in CO2/PMDD-maskineriet (satsar på helautomatik den här gången) samt ställt i lite växter för att se hur de gillar detta. Allt detta i väntan på att planeterna ska stå i gynnsamt läge för lite hårdskejpande.

Upptäckte nu ikväll en kul grej. På en av rötterna som ligger i karet för att färga av sig lite grann har det dykt upp massor med små parbladiga groddar! De är inte större än 1-2 mm rakt över men det är gott om dem. Undrar just vad detta kan vara - och om det överlever i längden. Roten har ju legat i 3-4 veckor nu så att det först börjat växa nu borde väl betyda att det är något som *gillar* undervattensmiljö? Roten är av typ Moorkienholz (Aquaristic.net) så det är väl något lövträdsslag som legat i någon gammal tysk mosse kan tänka. Idéer om vad det kan vara?
Många små groddar är det
Många små groddar är det
Närbild av dålig kvalitet
Närbild av dålig kvalitet

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Admin JTFix » 30 jan 2015, 21:14

Fan så nice med en okänd växt på köpet. :)
Har den klarat sig såhär långt så är jag säker på att den kommer göra det även fortsättningsvis så det skall bli kul att se vad det är sen.
Och det skulle kunna vara vad som helst så jag slänger inte in några gissningar.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Malen 27 » 31 jan 2015, 14:35

Ska kanske inte göra dig besviken Hawkse.
Men jag tycker det ser ut som dom där skotten av lemna minor som dök upp i ett av mina kar, efter att jag tömt det och flyttat det.
inte alls fel att prova på att plantera någon, blir som du säger då parbladiga, men kanske inte så höga.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 31 jan 2015, 16:28

Tja, visst skulle det kunna vara Lemna minor om det funnits sporer med på roten. Det lär lösa sig med tid då den är lätt att känna igen när den blir lite större. Att döma av mängden små skott vore jag inte helt överraskad om hela roten blir mer eller mindre grön över tid!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 15 feb 2015, 17:14

Det har inte hänt så mycket med de små skotten på rötterna. De har inte heller släppt och seglat iväg á la Lemna minor så jag vete katten. Vi får se om de överlever submerst eller dukar under. Däremot har jag fått lite brister på det som står i karet medan jag trimmar in gödning & CO2...
Hyfsat blek nytillväxt!
Hyfsat blek nytillväxt!
Gissa vilken av doseringsslangarna som lossnade från pumpen?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Triad » 15 feb 2015, 17:22

Kalium?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 15 feb 2015, 21:40

Nope, men det börjar på K(väve). Förvisso Kalium i den också men Kaliumtillskottet finns i mikroflaskan och där har doseringen fungerat. Börjar tro att min doseringsmaskin är förhäxad. Det kan bara inte vara normalt att det ska vara så svårt att få slangarna att sitta fast.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 16 feb 2015, 13:18

Byt slangar i pumpen annars - Stig på Oceankvarium i Gemla har bra slangar om du tröttnar.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 16 feb 2015, 13:35

Vete katten om det hjälper. Iofs, sätter jag dit stenhård CO2-slang borde det vara biff. Jag har både plastslang och silikonslang men båda glider lika illa. Tror jag ska byta ut nipplarna som sitter mellan den mjuka gummislangen som sitter i själva pumpen och de som går vidare därifrån. Något med skruvsäkring skulle kännas fint!

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster