300L topless hightech på begränsat utrymme

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Ramp med bra avskärmning

Inlägg av hawkse » 21 nov 2011, 12:28

hawkse skrev:Rampen jag sneglar på är Giesemann Infiniti HQ, 60 cm lång. Jag är dock lite nervös för att det kommer bli odrägligt mycket ljusspill åt sidorna med denna ramp så jag undrar om någon har tips på om det går sätta avskärmning på denna ramp? Jag hittar då rakt inget på deras hemsida om detta iallafall.
Ingen som hade något tips att komma med gällande hängande ramp med minimalt ljusspill åt sidorna?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 25 nov 2011, 13:16

Inga ramperfarenheter här.

Då försöker vi med lite input kring bänkbygget. Har ju köpt alla IKEA-delar nu (2x Faktum 50 cm bänkskåp, svarta dörrar och sidor med massiv ek-skiva) och det är dags att införskaffa material till förstärkningarna och därefter påbörja bygget.

Som ryggskiva har jag tänkt mig antingen limfog eller plywood i någon centimeters tjocklek.

Naturligtvis vill jag få stommen så stabil som möjligt utan att det tar för mycket plats i skåpet. Initialt hade jag tänkt köra med 2"x2" träreglar men tycker det bygger lite för mycket på sidorna.

Vad tror ni om att köra 2"x1" på högkant istället? Håller det lika bra?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 25 nov 2011, 13:42

Javisst det kommer fungera fint - ingen större skillnad i hållfasthet när du har dem på högkant.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 25 nov 2011, 13:43

Gott! Tänkte fråga på 1"x1" men det räckte med att jag satt och måttade lite mellan fingrarna för att inse att det blir för klent.

Byggfirman får besök på vägen hem idag :)

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 25 nov 2011, 15:09

Ang MH-ramp med för mycket ljusspill så blir det nog lite svårt att få den helt utan spill, på golvet kommer det alltid glittra en del eftersom ljuset går genom vattnet och ut genom karet. Men för att få bort det värsta borde du kunna köpa/fixa en tunn plåt eventuellt lite bockad till rätt form och bara skruva/limma fast runt kanterna på rampen. Så att inget ljus sticker åt sidorna mer än vad som behövs för karets skull.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 25 nov 2011, 17:38

Jag är inte så bekymrad över ljusspill som bländskydd egentligen. Rampen kommer ju hänga iaf 160-170 över golvet och karet står rakt framför en soffa. Dvs, man sitter i soffan ganska långt nedanför rampen och kommer alltid få ljuset i ögonen.

Såg ju t ex en ADA-ramp med riktigt långt nedgående plåtsidor som bländskydd men den är troligen för dyr (och var dessutom urful).

Jag har för mig att jag sett någon tråd här på PS där det nämndes att man till någon ramp kunde köpa till bländskydd från tillverkaren...

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 26 nov 2011, 02:41

Bländskydd ska kunna köpas till en del Aquamedic. Har inte kollat upp det ordentligt, men spåren i lampan är iaf redan frästa. Alternativt så kolla på grejerna live och försök klura ut något slugt DIY för att minska bländningen.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Underskåpen monterade

Inlägg av hawkse » 21 jan 2012, 22:13

Så har man då äntligen kommit så långt att utrymmet där karet skall stå har utrymts och belamrats med plattpaketen från IKEA.
Här har alla plattpaketen hamnat på den plats där skåpet ska stå.
Här har alla plattpaketen hamnat på den plats där skåpet ska stå.
Här är platsen där karet skall stå på. Med knappt 110 cm från väggen till hyllan till vänster så det blir tight med 100 cm bänk. (Och ja, det kommer krävas en bakgrund till karet...
De här två skåpen är det alltså som skall byggas ihop idag.
De här två skåpen är det alltså som skall byggas ihop idag.
Längre än så här hann jag inte innan minioren vaknade efter middagsluren men det var ungefär vad jag räknat med.
Stommarna ihopsatta men ännu inte förstärkta.
Stommarna ihopsatta men ännu inte förstärkta.
Som synes är det verkligen inte mycket att ge på på sidorna så bänkskivan kommer inte sticka ut mer än max några millimeter runtom när bänken är klar. Jag får nog ta och ställa bänken så långt åt höger som golvlisten tillåter för att få plats över till slangar, kablar m m vänster om karet.

Ännu har jag inte skruvat samman de båda skåpen och ryggarna sitter inte heller fast. Nästa fas blir nu att förstärka stommarna med reglar. Har funderat på om jag verkligen behöver 45x45 då det kommer ta en hel del plats inne i stommarna och plats kan man aldrig ha för mycket av... fast det får nog bli 45x45 ändå så man kan sova gott om natten!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Förstärkningarna på plats

Inlägg av hawkse » 04 feb 2012, 22:24

Pust! Så har jag äntligen fått dit förstärkningarna, monterat sidor och dörrar.

Förstärkningarna gjorde jag ungefär som på ritningen förutom att den bakre bågen dessutom fick en stödbalk i nederkant. Dvs, inuti båda skåpens bakkant har jag byggt en fyrkant av 45x45 mm balkar som hålls samman med vinkeljärn i alla hörn. I dessa har jag sedan skruvat fast bakstycket samt satt hörnjärn från baksidan av skåpet, igenom bakstycket och in i stommarna.

Störtbågarna i framkant ser ut som på bild, hålls också ihop av vinkeljärn och är i nederkant fastskruvade direkt i skåpsbottnen då jag vill ha maximal åtkomst i skåpets framkant.

Dörrar och skåpssidor är också monterade men jag väntar med att ta hål tills utrustningen inhandlats för att de ska bli så optimala som möjligt.

Det är redan stabilt men med skivan fastskruvad i störtbågarna och spånreglarna kommer jag kunna sova lugnt om natten. Det största huvudbryet just nu gäller huruvida skivan skall sticka ut lite utanför skåpet runtom eller ligga precis kant-i-kant. Karet är ju tänkt att passa skivan exakt så kanske ska skivan göra detsamma på skåpet? Hmmm... det här får jag sova på!

Bilder kommer.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av blassan » 05 feb 2012, 02:36

hehe tror de kommer bli skit bra Hawkse! :D
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 05 feb 2012, 12:18

Ett bra projekt ska ta lång tid!

Jag är väldigt nyfiken på vad som komma skall. :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Skivan på plats

Inlägg av hawkse » 02 mar 2012, 14:53

Så har ytterligare en månad gått och jag har äntligen fått dit skivan samt påbörjat behandlingen av densamma (oljar varannan dag tills karet kommer).

Att såga till skivan var inte särdeles lätt utan rätt verktyg. Först gjordes ett försök med sticksågen men det blev som väntat alldeles för vingligt och snett så en god vän lånade mig en fräs (kul verktyg som jag aldrig tidigare använt) och fräste kanten rak.

Skivan är skruvad underifrån i störtbågarna samt de fästen som följde med skivan (små vinkeljärn som skruvas i sidorna och upp i skivan). Tycker trots viss skepsis själv att det blev snyggt med svart skåp och ekskiva. Förstärkningarna hade jag nog försökt göra lite snyggare men det spar jag till nästa gång.
Störtbågarna i bak sitter endast fast i skåpet genom skruvar genom bakstycket och i skivan. I fram ville jag inte ha någon tvärgående balk i nederkant med tanke på enkel åtkomst till utrustningen.
Störtbågarna i bak sitter endast fast i skåpet genom skruvar genom bakstycket och i skivan. I fram ville jag inte ha någon tvärgående balk i nederkant med tanke på enkel åtkomst till utrustningen.
Bakstycket är skruvat i störtbågarna samt förstärkta med hörnjärn.
Bakstycket är skruvat i störtbågarna samt förstärkta med hörnjärn.
Så här ser det ut än så länge. Avvaktar håltagning i sidorna tills utrustningen inhandlats.
Så här ser det ut än så länge. Avvaktar håltagning i sidorna tills utrustningen inhandlats.
Karet är beställt och skall påbörjas nästa vecka enligt Benny på Majornas glas. Funderade på att köra OW i framrutan men tyckte inte det var värt pengen. Måtten skall exakt motsvara skivans storlek, 1028x618 mm och jag kör ett högt kar, 600 mm, för att ha plats att bygga ordentligt på höjden.

Jag är lite fundersam på om bänkskivan är plan nog. Visst, den är 40 mm tjock i massiv ek men för man handen över den så känns det som om det finns små gropar här och var. Det får nog bli någon form av tunt mellanlägg trots allt.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 02 mar 2012, 15:11

Tjusigt Höken!

Fast jag håller inte med om att du inte ska ha OW i framrutan - det är en grymt stor skillnad om du frågar mig.
Framför allt på lite tjockare glas.
Jag tänker inte bygga utan OW när jag bygger mitt nästa kar.
Jag sätter även OW i sidorutorna.
En mellanläggsfoam som man har när man lägger golv skulle nog vara en bra idé att lägga under karet.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 02 mar 2012, 15:29

Jo, OW är nog snyggt men bara framrutan skulle kosta en femhundring extra och sätter jag i framrutan så måste jag nästan sätta i sidorutorna också med tanke på hur karet står och då kan jag lika gärna köra alla fyra. Nej, det fick bli en liten besparing där.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av lollerpoop » 02 mar 2012, 18:25

Men Håkan,det där blev ju kanon!
Kommer nog sno din idekonstruktion till framtida 375 (man kan ju drömma...)
Och som Ewing säger, några lager golvfoam blir nog bra att ha emellan karet o skivan,finns billigt att köpa på byggmax.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 18 mar 2012, 23:45

Äntligen! På tisdag skall karet vara klart för leverans så det blir snart en resa till Götet för att hämta.

Efter mycket funderingar och vändande och vridande har jag beslutat mig för att köpa ett Eheim 2078. Alltså inget 2178. Den extra kostnaden för ett thermofilter är på tok för hög jämfört med vad det kostar att köpa en lös värmare. Det är ju inte ens säkert jag behöver en värmare med tanke på var karet står och ljuset som ska i.

Ljus ja... åter våndats, vridit och vänt men det får bli en Giesemann infiniti med 150W MH+4x24W T5. Det blir iaf mellan 245 och 400 W/m2 beroende på hur många rör man kör ihop med MH:n. En 250W MH tror jag blir överdrivet på 0.61 m2 bottenyta.

Användarvisningsbild
Wegas
Donator
Donator
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jan 2012, 10:58
Ort: Szeged/Ungern

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Wegas » 20 mar 2012, 22:51

Ja den bänken blev riktigt fin du! :)
Ja det känns som Metall ljuset kan värma på en del.
Fick du tag i ditt kar?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 21 mar 2012, 00:39

Nej, får hämta någon annan dag. Funkar inte med kalendern fn. Någon gång efter påsk lär nog alla prylar finnas på plats så man kan börja fundera på att inreda också.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 21 mar 2012, 00:41

Inget är som väntans tider :)
Det ser väldigt lovande ut hittils.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 20 apr 2012, 19:14

Har du väntat färdigt snart?
Jag vill ha mer bilder :-p
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hansson1991
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 23 jan 2011, 15:28
Ort: Enköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hansson1991 » 20 apr 2012, 20:38

Mr_Ewing skrev:Har du väntat färdigt snart?
Jag vill ha mer bilder :-p
+1

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av hawkse » 20 apr 2012, 23:33

Jodå, jag väntar på högvarv.... brutalt mycket på jobbet fn så projektet får puttra på sparlåga. Har iaf hämtat karet och fått hem all utrustning så nästa steg är att sätta upp belysningen i taket och ta upp hål i sidan av bänken för slangar & kablar. Får nog be om en barnfri lördag för detta...

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Admin JTFix » 20 apr 2012, 23:47

Kanske lättare sagt än gjort?
Ser iaf fram emot bilder när du har lust o ork. :D
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Mr_Ewing » 21 apr 2012, 00:22

hawkse skrev:Jodå, jag väntar på högvarv.... brutalt mycket på jobbet fn så projektet får puttra på sparlåga. Har iaf hämtat karet och fått hem all utrustning så nästa steg är att sätta upp belysningen i taket och ta upp hål i sidan av bänken för slangar & kablar. Får nog be om en barnfri lördag för detta...
Så kan det vara ibland!

Hoppas du får det lite lugnare vartefter.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: 300L topless hightech på begränsat utrymme

Inlägg av Getingen » 01 nov 2012, 13:12

Hur går det?
Legends Like Me Live Forever

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster