Cyano

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Veguran
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2016, 20:55

Cyano

Inlägg av Veguran » 05 dec 2016, 01:36

Hej,
Har ett 375liters kar med förskräckligt massa cyano. Måste ta tag i problemet.

Har läst om åtgärder och funderar över mörkläggning några dygn och även det här med nitrat. Testerna visar på 25 mg/l

Akvariet står lite illa i söderläge, så har börjat täcka över med handduk på dagarna, inte för att det hjälpt men ändå.

Tilläggas bör att det är ganska nystartat, september. Inga algproblem i övrigt.

Göder med pmdd, normaldos. Är det något jag bör justera kring detta?

Ej Co2. Belysningen har jag ökat med två sera xchange led och så två 36w t8 från början. Verkar som om cyano fick en skjuts i och med den ökade belysningen... även om den fanns där även innan.

Vattenbyte 30 procent varje vecka.

Filtrering Eheim Ytterfilter professionel 3 2073, samt en Fluval4 plus innerfilter

Har en hel del växter i också och de flesta verkar trivas rätt bra och växa. Verkar också tagit bättre fart i och med ökade belysningen. Framförallt vattenpesten och limnophilia. Men så är det ju cyano snart överallt!

Fiskar jag har i:
Kardinaltetror ca 12 st
Fjärilsciklider 6 st
Kakaduaciklider 6 st
Siamesiska algätare 3 st
Ancistrus 1 st

Mvh

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av Bson » 05 dec 2016, 18:20

Hade en hel del problem med diverse alger bla. cyano i mitt 370 som jag startade i juli 2016. Testade med total mörkläggning 3 dagar sedan delvattenbyte och tillsats av vätesuperoxid 3% enl.:https://www.aquasabi.com/aquascaping-wi ... -treatment
Tillsatte vätesuperoxid även efter delavattenbyte en vecka senare. Nu började det se betydligt bättre ut även om det var rätt mycket bös i karet, så det blev att "slamsuga" vid delvattenbytet veckan efter. När vattennivån var låg passade jag på att spraya vätesuperoxid på rötter mm som stack upp ovan vattenytan. Nu har det gått några veckor sedan dess och det karet har nog aldrig sett "fräschare" ut.
Belysningstiden är också en faktor, max 8tim/dag är det nog det som gäller.

Veguran
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2016, 20:55

Re: Cyano

Inlägg av Veguran » 06 dec 2016, 21:06

Tack för svaret!
Jag ska kika vidare på vätesuperoxid.

Tänkte bara höra, de växter som är angripna av cyano... ska jag plocka bort dessa eller låta de vara? Kan de hämta sig?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av Bson » 07 dec 2016, 09:37

Cyano släpper ju lätt så ett alternativ är att mekaniskt ta bort/suga upp cyano på bladen. Sen kan man ju ifs. klippa bort dom delar av växterna som verkar vara i dåligt skick.

Veguran
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2016, 20:55

Re: Cyano

Inlägg av Veguran » 08 dec 2016, 02:33

Funderar bara lite vidare. Jag lär behandla på något sätt och förhoppningsvis hjälper det, men förändrar jag inget i övrigt så kommer väl cyanon tillbaka sannolikt?

Ska jag dosera högre dos KNO3? Har även tänkt börja med easycarbo, och så har jag lite planer på att fixa med mäsk Co2.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av Bson » 08 dec 2016, 14:18

Det är ju lurigt med cyano, jag kan fortfarande känna lukten av cyano ifall jag luktar på vattnet. Finns dock inga synliga alger. Förhoppningsvis har det ändå skett en förändring i karet som gör att dom tynar bort. KNO3 har jag inte testat direkt, men det kan vara värt ett försök.

Veguran
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2016, 20:55

Re: Cyano

Inlägg av Veguran » 08 dec 2016, 22:56

Jo, att cyano är jobbigt har jag förstått men det verkar ju uppenbarligen finnas metoder att bli av med det. Jag testar i alla fall ditt sätt om någon vecka är planen. Så får jag ta det därifrån. Tack för hjälpen!

Veguran
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2016, 20:55

Re: Cyano

Inlägg av Veguran » 12 dec 2016, 20:27

Har bestämt mig för att börja med att tillsätta mer KNO3. Då har jag bara några frågor kring det.

Hur mycket ska jag dosera, har alltså 375l? Kör med pmdd så det blir runt 35-37 mg/l varje vecka. Har dock ökat med det dubbla nu på slutet. Tacksam för tips och råd kring detta!

Försöker hålla efter genom att dränka cyanomattan under gruset. Men det kommer ju snabbt upp igen.

Veguran
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 okt 2016, 20:55

Re: Cyano

Inlägg av Veguran » 30 dec 2016, 00:30

Uppdaterar lite för nu har cyanon försvunnit helt från mitt kar tack vare mörkläggning i fyra dygn. Fungerade väldigt bra, allt grus ser ut som nytt och inte ett spår av cyano. Hoppas nu det håller i sig. Har i alla fall en bra (och billig) behandlingsmetod att ta till om olyckan är framme en annan gång.

Växterna var bleka, liksom fiskarna men det har tagit sig efter en vecka. Göder på rätt ordentligt med pmdd nu.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av Bson » 30 dec 2016, 11:03

Man kan ta det lugnt med belysningstiden också efter mörkläggningen. T.ex. börja med 4-5 timmar/dag första veckan. Sen kan man öka bel.tiden samtidigt som man får ha koll (se och lukta). Jag har nog aldrig blivit helt av med cyano efter mörkläggning även om det är effektivt som en första åtgärd. Men man vet aldrig med alger. Mitt kar verkar nu helt befriat från cyano och vattnet luktar heller inte illa. Vad som gjorde skillnaden känns osäkert. Det enda jag använde var vätepereoxid, men annat kan ha spelat in.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster