HJÄLP med Cladophora, mossboll...

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

annakarin
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2015, 08:07

HJÄLP med Cladophora, mossboll...

Inlägg av annakarin » 03 okt 2015, 20:03

Hej ! (råkade posta tråden i mossor...har raderat den nu o lagt den här)

Står inför ett dilemma. Efter att ha läst om mossboll och vilka problem som kan uppstå så har jag nu ett STORT problem. Jag vore väldigt tacksam för svar snabbt!!

Till att börja med så hade jag ingen aning om problemen som kan uppstå med denna fina dekorativa lilla boll utan det blev jag varse nyss när jag började läsa om den.

Jag har nu ett 112 L akvarium med 4 mossbollar i, de har varit i karet i ca 2 veckor....

Om några dagar kommer mitt nya Juwel Rio 180L akvarium. Min tanke här var att använda inredningen och växterna från det gamla karet samt att köra den ingådda pumpen inledningsvis (för att få hjälp på traven med de filterbakterierna) i det nya karet.

Nu vätte f*n om jag törs!

Mina frågor är:

1. Kan man koka bort dessa algsporer?? Tänkte på gruset, stenar och skiffer. Om inte, finns annan behandling som 100% tar bort sporerna?? Klorin typ???

2. Att köra den gamla pumpen i är väl väldigt dumt!? Sporerna måste ju sitta där i åxå !?

3. Hur göra med växterna ???

4. Har fiskarna sporerna åxå ?? Om jag ska placera fiskarna i det nya karet så måste jag lämpligtvis ta upp dem med håv, då kommer ju sporerna att spridas till det nya karet den vägen med håven, eller hur !?

5. Fiskarna då??

Känns som digerdöden kommit innanför dörren :( Jag vill INTE ha sporer i mitt nya kar !!

Jag är HELT rådvill nu och ber verkligen om hjälp från Er som kan!

Med vänliga hälsningar Anna-Karin.

wide
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 jan 2014, 12:03

Re: HJÄLP med Cladophora, mossboll...

Inlägg av wide » 03 okt 2015, 20:24

Hej har du fått en massa grön sörja i karet?
Hade själv såna bollar och blev rädd o slängde ut dem.
Svär far har med sådana bollar och haft länge nu är den så stor att den täcker en rot som är stor i ett 180l faktiskt ganska snyggt och har inte påverkat andra växter eller blivit några alger men folk har olika erfarenheter.

annakarin
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2015, 08:07

Re: HJÄLP med Cladophora, mossboll...

Inlägg av annakarin » 03 okt 2015, 20:38

wide skrev:Hej har du fått en massa grön sörja i karet?
Hade själv såna bollar och blev rädd o slängde ut dem.
Svär far har med sådana bollar och haft länge nu är den så stor att den täcker en rot som är stor i ett 180l faktiskt ganska snyggt och har inte påverkat andra växter eller blivit några alger men folk har olika erfarenheter.
Inget grönt slem eller så men lite grönt tunt lager av nån alg på stenarna....

thaifighter

Re: HJÄLP med Cladophora, mossboll...

Inlägg av thaifighter » 03 okt 2015, 23:24

Cladophora bildar inget "grönt slem", utan mörkgröna trådar som ofta växer tätt tillsammans, dom är hårdare än gröna trådalger och svårare att få bort!
Dom känns torrare och strävare vid beröring och har en speciell lukt!

Thaifighter

annakarin
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2015, 08:07

Re: HJÄLP med Cladophora, mossboll...

Inlägg av annakarin » 04 okt 2015, 00:24

thaifighter skrev:Cladophora bildar inget "grönt slem", utan mörkgröna trådar som ofta växer tätt tillsammans, dom är hårdare än gröna trådalger och svårare att få bort!
Dom känns torrare och strävare vid beröring och har en speciell lukt!

Thaifighter
okej, sånna har jag då inte nu... men jag skulle fortfarande vilja ha svar på det som jag skrev om !

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster