Alger som dör

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Tropheus
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 jan 2015, 23:09

Alger som dör

Inlägg av Tropheus » 28 aug 2015, 17:26

Ja mina alger dör, inte för att jag är ledsen.Jag har kämpat mot alger ( långa gröna trådar, ganska slemmiga ) i snart ett halvt år, hela tiden jag haft mitt växtkar i gång utom första månaden. Har provat att dra ner på belysningstiden,använt osmos vatten istället för kranvatten,tillsatt mer pmdd, tillsatt mindre pmdd,bytt 50% vatten 2ggr. i veckan. Ingenting har hjälpt. Men nu försvann dom på 3-4 dagar. Jag började kolla karet och såg att co2 var slut, vet att där var kvar för 7 dagar sen.kan det vara förklaringen och i så fall varför?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Alger som dör

Inlägg av hawkse » 28 aug 2015, 20:26

Gröna alger gillar ju ungefär samma förhållanden som växter så visst borde en snabb förändring kunna förorsaka massdöd hos algerna.

Exakt vad kan jag inte svara på. Kanske klarar tycker de algerna sämre om något högre pH som blir utan CO2 i karet. Kanske behöver just den algen lite mer syre i vattnet och får det nu jobbigt eftersom dina växter nu inte producerar lika mycket syre när CO2:n begränsar. Kan också vara så att just den algen behöver högre CO2-halt i vattnet.

Annars låter det som om algen i fråga är den jag kan få i kar med flytväxter emellanåt. Den nästlar sig då in blad flytväxterna och kan vara besvärlig att bli av med. Det skulle ju kunna tyda på att den är syre-älskande och söker sig till ytan.

Tropheus
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 jan 2015, 23:09

Re: Alger som dör

Inlägg av Tropheus » 28 aug 2015, 21:38

Ja att dom gillar syre verkar stämma, varje gång jag dammsög ut så mycket alger det gick och sen fyllde på med nytt vatten växte dom ännu bättre

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster